Gå til innhold

alenemor på flyttefot

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet hva jeg kan få dekkt eller hjelp til hos nav?

jeg tenker på å gå skole, men har ikke søkt eller noe.. vanlig vgs.. og så har jeg ikke fått b.hage plass ennå.. men er litt usikker enda på om jeg skal gå skole eller være ett år hjemme til. må se om jeg får både skole plass og b.hageplass..

har ikke så mye penger så lurer på om det er noe jeg kan søke på angående flytting..

har ingen jobb eller noe, får overgangsstønad, barnetryg og farsbidrag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du flytte langt? Hvor skal du flytte til og fra? Kanskje jeg eller noen her kan hjelpe deg,.

Skrevet

har hørt om folk som har fått støtte til flytteutgifter fra sosialen, da må du vel gå å søke og så må de vel vurdere ut fra økonomien din om du får d innvilget. kan du ikke spørre på helsestasjonen din at du vil flytte og trenger litt hjelp

Skrevet

tror du får dekt 70% eller noe sånt til bhg..

sjekk opp med nav i morgen om disse spm..

Skrevet

Dersom du er nødt til å flytte for å komme i utdanning kan du ha rett til å få dekket rimeligste mulig flytteutgifter til skolestedet. Du må da samtidig søke om utdanningstønad og bekrefte at det ikke er mulig å ta den samme utdanninga på det stedet du bor.

I samme skjema som utdanningstønad fyller man ut flytteugifter og bekrefter disse med kvitteringer.

Dersom det er en merutgift ved bolig, altså at bolig på skolestedet blir dyrere enn der du bo nå kan du søke om å få dekket differansen.

Du må da dokumentere hva du betaler nå og hva boutgiften på skolestedet er.

Du kan få en engangsum pr år til bøker og dekket reiseutgifter til og fra barnehage dersom du har det.

Barnepass blir dekket med 64% av utgiften,. Resten av utgiften skrives av på neste års skatteoppgjør, så i praksis har du ikke utgifter til pass av barn.

Det er absolutt en kjempesjanse til å få utdanning gratis. Dersom du rekker det kan du jo søke om 2 år utvidet stønad og få dekket høyere utdanning også:)

Jeg rakk å ta 3årig VGS og 3 årig høgskoleutdanning. (Når du har påbegynt det 3. året på høyereutdanning nå stønad skal stoppe, kan man søke om å få stønad også ut det påbegynte året.)

Etter et jeg var ferdig med studier meldte jeg meg som arbeidsøker og fikk da stønad i enda 2 mnd .( opptil 6 mnd kan man ha rett til)

Jeg er evig takknemmlig for den muligheten jeg fikk. Jeg er fortsatt alenemor men har en jobb der jeg kan forsørge meg selv og barnet:)

Har nå kunnet ta opp lån og kjøpe oss en liten leilighet. Og har ingen studielån.

Virkelig en unik mulighet for aleneforsørgere. Heie Norge:)

Dette er trygdeordning som iallefall gjelder ved rødgrønn regjering. Dersom vi får regjeringskifte til FRP/Høyre blir nok ordningene svekket. Og det får vel synes hva man vil om.....

Skrevet

hva med bostøtte???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...