Småtorsk Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Jeg har hørt det blitt nevnt, tror jeg, at man kan tenke på sin mors erfaring med fødsler og gå ut fra at man vil ha lignende opplevelser selv. Men kan måten man føder på virkelig gå i arv? Er det noen som veit? Noen forskning som sier noe om dette? Jeg håper virkelig teorien stemmer, ettersom mora mi har hat fire innmari greie og korte fødsler!
snuffe Skrevet 5. juli 2009 #2 Skrevet 5. juli 2009 I følge et par overleger jeg har snakket med på Riksen, går ikke fødsler i seg selv i direkte arv - men man kan arve fysiske trekk som kan gjøre en fødsel lett eller hard. Det høres jo veldig logisk ut, men jeg har ikke tittet på forskningen selv.
Tweak Skrevet 5. juli 2009 #3 Skrevet 5. juli 2009 De sier så at svangerskap og fødsel kan ha likhetstrekk for mor og datter. Men for min egen del så har jeg en helt annen kroppsbygning enn min mor, så jeg får nok ikke trøbbel med smalt bekken på samme måte som henne. Mamma endte med keisersnitt fordi jeg hadde navlesnoren rundt halsen og etter hvert begynte hjertelyden min å bli ustabil. Det er jo ikke slikt man kan forutsi. Hun hadde også trøbbel med smalt bekken som nevnt, så utdrivingen kom ikke skikkelig i gang. MEN jeg håper at jeg føder på termindatoen akkurat som henne! Jeg har alltid vært presis av meg, det begynte visst ganske tidlig, he he.
Vimsetrollet Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 Jordmora mi spurte meg i forrige svangerskap hvordan mamma hadde født, fordi man ofte hadde ganske lik fødsel. Mamma brukte laaang tid på førstemann, mens jeg gikk fra 1 cm til 9 cm på 1,5 time og rakk bare så vidt fram til sykehuset .. Så her stemte det hvert fall ikke.
Småtorsk Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. juli 2009 Takk for svar! Håper jeg ar arva et eller annet. Lov å håpe! Håper imidlertid ikke ungen i magen ligner på meg. Jeg var nemlig 14 dager seint ute, og glemte visst helt å snu meg. Helt til godt uti fødselen, mellom riene jobba jeg meg rundt og unngikk setefødsel med et nødskrik. Håper ungen min har bedre fødselsmanerer en det jeg hadde!
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 5. juli 2009 #6 Skrevet 5. juli 2009 lov å håpe ja, men det var langt fra likt for meg, hverken fødsel, svangerskap eller størrelse på kiden! ikke søstra mi heller! Lykke til!
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 5. juli 2009 #7 Skrevet 5. juli 2009 Min jordmor spurte også om hvordan min mors fødsler hadde vært. Jeg skjønte ikke helt vitsen når hun ikke i tillegg spurte om vi hadde samme kroppsbygning. Min mammas mor (altså min mormor) brukte lang tid på fødselen, uten de særlig store smertene, mens min mor brukte veldig kort tid, uten at hun synes det var særlig vondt. Har hørt mange som har ulik fødsel fra hva sin mor hadde, så det tror jeg man må ta med en klype salt. Jeg håper selvsagt jeg skal få oppleve samme fødsel som min mor, hun hadde raske og lette fødsler. Idag er hun ganske mye kraftigere enn meg (pga av overvekt), men jeg tror vi er någenlunde likt bygd slik jeg er idag, sammenlignet med hva hun var da hun gikk gravid med meg. Men uansett så regner jeg ikke med noe som helst. Man får bare ta det som det kommer...
Tigerpote Skrevet 6. juli 2009 #8 Skrevet 6. juli 2009 Jeg har spurt både lege og jm om dette, og de sier at dette ikke pleier å ha noen sammenheng. Håper de har rett! Hastekeisersnitt, der jeg var diger og blå, og mamma holdt på å sprekke. Men legen var skyld i det da, siden han nær sagt nektet å gå inn med ks i utganspunktet. Han ventet alt for lenge, og mamma var allerede 2 uker på overtid. jeg fikk beskjed om at jeg vil bli igangsatt den 19. okt, altså når jeg er en uke over tiden. Mamma og jeg er dessuten veldig forskjellig bygd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå