Gå til innhold

Hvorfor spør dere folk som ser unge ut hvor gamle de er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever til stadighet at folk ser på meg, smilende, med hodet på skakke, og spør hvor gammel jeg er, og om sønnen min er min.

Poenget er ikke at jeg er 23 år (og tydeligvis akkurat ung nok til å ta meg nær av at noen folk tror jeg er mye yngre), men jeg lurer på hva motivasjonen for å spørre er?

Disse menneskene virker litt sensasjonslystne, når jeg sier jeg er 23 er svaret "nææh, er du sikker? Du ser mye yngre ut!".. også fniser de gjerne litt sammen. Men hva hadde skjedd dersom jeg løy og sa jeg var 16?

Og er ikke dette egentlig ganske frekt, jeg går da for pokker ikke rundt og spør folk om alderen deres! Jeg blir faktisk lei meg, for det virker som om folk sier det for å såre. Vil jo bare være en god mor for gutten min :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får også spørsmål om hvor gammel jeg er, men heldigvis ikke i forbindelse med gutten min.. Da hadde jeg også blitt såra tror jeg.. Er straks 23 selv, og det er ikke alltids like gøy at folk tror en er 16-17 år.

I jobbsammenheng derimot har ofte folk trodd jeg har vært eldre enn jeg er.. rart i grunn.

Skrevet

Gled dere heller til dere er 40 og blir tatt for å være 30. Ikke så irriterende lenger da;)

Skrevet

Jeg er enig med deg, HI, opplever akkurat det samme. Husker en gang da jeg var på trilletur med datteren min (jeg var bare 19 da, men likevel.) Da var det en gammel dame som spurte hvor gammel jeg var og syns det var så koselig at jeg var passepike. Jeg sa pent i fra at det var min datter, men hun trodde ikke på meg. Hun rett og slett motsa meg.

Lurer også hva poenget med det er? Hva får egentlig folk ut av å vite alderen på noen??

Greit nok at det sikkert er greit å se ut som man er 30 når man er 40, men det er faktisk ikke noe gøy at folk tror jeg er 17 år nå som jeg snart er 25.

Skrevet

Har egentlig lurt på det samme, og jeg er 28 år! Blir ofte spurt om alder og får også høre jeg ser mye yngre ut. Spør ytterst sjeldent om alderen til andre mennesker, og i hvertfall ikke vilt fremmede...

Skrevet

Jeg syns folk er frekke. Jeg er 29 og blir tatt for 16, noe som ikke er noe kompliment akkurat....

Jeg skal begynne å spørre de tilbake.

Skrevet

Jeg har alltid lurt på hvorfor alder er så flaut jeg..

Har også alltid blitt tatt for å være yngre enn jeg er, men har aldri blitt fornærmet for det.

Jeg er heller ikke flau for å spørre andre hvor gamle de er, om de er 17 eller 55.

Er dere som syns det er frekt litt usikre på dere selv? Ikke noen som helst form for kritikk eller sånn, men et ærlig spørsmål.

Nå er jeg forresten 30, og syns det er helt topp!

Skrevet

Hmmm... Må innrømme at jeg aldri spør fremmede om det egentlig. Men når jeg begynner å bli godt kjent med folk, spør jeg, men da helst for å få vite fødsesdatoen deres, slik at jeg kan skrive dem opp på fødselsdagslisten min... ;)

Skrevet

Jeg synes ikke egentlig det er frekt og ser ikke noe flaut i alder, men ser heller ikke poenget i å spørre fremdme om dette? Alder er jo bare et tall, så hvorfor henge seg sånn opp i det? I hvertfall ovenfor fremmede. Helt ok å spørre en som en begynner å bli kjent med, men hva i alle dager er poenget med å spørre f.eks en kunde i butikken du jobber som du aldri har sett før hvor gammel hun er? Er vel bare litt lei av det, sikkert derfor jeg reagerer ;-) Når en får samme pørsmål for tredje gang på 40 minutter på en handletur, da blir i hvertfall jeg litt oppgitt...

Skrevet

Ja, det kan jeg egentlig skjønne, og jeg er enig med deg: Hva er egentlig poenget med det? Sannsynligvis tenker folk seg ikke om i det hele tatt... (?)

Skrevet

Enig med deg her,er snart 30 og folk tror ofte jeg er mye yngre.Må ofte vise leg når jeg kjøper røyk eller øl...Tar det som et kompliment jeg:)

I jobbsammenheng spør folk ofte om alderen.Sier de trodde jeg var 18-19,syns jeg virket mer voksen eter å ha snakket med meg:)

Ser ikke helt det negative i det?

Skrevet

Syns dere tar dere altfor nær av det.

Jeg kan godt finne på å spørre noen jeg snakker med om hvor gamle de er.

Lurer på hvor de er i alder i forhold til meg, og mange ganger er det på grunn av at jeg syns enkelte har fått utrettet så mye så tidlig.

Det er ikke for å være slem.

Skrevet

Folk spør da alle folketyper hvor gamle de er, de som ser unge ut, de med passe alder til utseende, og de som ser eldre ut enn alderen. Man vet jo ikke alderen før man får svar!

Skrevet

Hvis jeg spør noen om hvor gammle de er så er det fordi jeg lurer. Alder sier en del om hvilken bakgrunn og erfaring folk har. Derfor kan det være greit å vite. Mye enklere å spørre og så få klarhet i det enn å gå rundt å lure.

Skrevet

j synes det er frekt egentlig. d er en norm at bare voksne kan spørre de yngre om det, og når jeg blir spurt, en ung mor på 21, føler jeg at det er som å bli snakket til som et barn som kanskje er litt for ung til å få barn. og d er jeg ikke. men d er helt ok dersom jevnaldrende spør eller folk du begynner å kjenne. jeg synes heller ikke at alder er viktig. tror jeg også skal begynne å spørre tilbake sånn at vedkommende ser hvor uvesentlig det er. "å jeg, jeg er 45.... åssen det egentlig!"

Skrevet

Hvem er "dere"? Jeg har aldri spurt fremmede om alder.

Ikke tar jeg meg nær av at noen spør heller. Nysgjerrigheten til folk slutter aldri å overraske. Gjør heller noe morsomt ut av det, og lyg på deg så mange år at de blir flaue. Jeg er 25 og sier jeg er alt fra 16 år - med en 3-åring på slep som er min, til at jeg er 36.

Skrevet

Må presisere at jeg mener når vilt fremmede mennesker kommer bort til meg på gata og spør hvor gammel jeg er, sånn helt uten videre, ikke når folk jeg holder på å bli kjent med, spør. Det er noe annet.

Skrevet

23.56 var HI forresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...