ängel Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Jeg og samboer har en gutt på 6 mnd, og siden han ble født har svigermor vært et skikkelig mareritt. Hun eeelsker gutten, det skal ikke stå på det! Men hun mener alt jeg sier og gjør er feil. F.eks hvilke bleier vi bruker. Vi bruker vanlige Pampers bleier, fordi lillegutt ikke tåler Libero (han har atopisk eksem og blir ofte sår i stumpen). Og vi bruker ikke trusebleier fordi det er myye enklere og få på en vanlig bleie på en sprellete liten baby. Men hun kjøper konsekvent Libero trusebleier, selv om vi ikke har bedt henne om og kjøpe bleier engang! Og da må jeg gjennom litt ekstra slit 5-6 ganger daglig i bleieskiftet, kan jo ikke hive bleiene Men dette er en filleting i forhold til mye hun gjør. En gang hun satt barnevakt en kveld lillegutt var 2 mnd, hadde hun pakket på han alt dette når han skulle sove: pysj, 2 par sokker, votter (!!), et helseteppe, baby dyne, og min og sambos dobbeldyne som var brettet dobbel og lagt oppå lillemann!! Når vi kom hjem og svigermor var dratt skulle jeg inn og se til lillegutt, og da fikk jeg sjokk, vinduet var lukket, sikkert over 20grader på rommet, han haddde alt dette oppå seg....uff.. han var GJENNOMVÅT av svette. Så jeg måtte kle av han alt og kjøle ham ned.. det gikk jo bra, men jeg synes dette er uforsvarlig. Og hun har jo hatt 2 unger selv, vi begynner og lure på om det er et under at de har overlevd, hun gjør sååå masse rart. Hun mente at det ikke var farlig om lillegutt bare fikk vanlig kumelk istede for NAN, over lang tid mente hun og. Hun hadde gitt det til den eldste sønnen sin. Men det som har fått meg så oppbrakt akkurat nå, er at jeg sitter her med en sprekksjuk baby. Han ligger naken på gulvet på noen handduker og har veldig vondt i magen stakkar og avføringen bare RENNER ut... :( Svigermor var nemlig barnevakt igår fra kl 09 til 17, og en "venninne" av meg hadde sett henne på kafe igår med lillegutt, og hun hadde gitt han kaffe, kaker, is.. i mengder! Jeg vil ikke at svigermor skal passe han mer, jeg aner jo ikke hva det neste hun finner på kan være! Sambo synes også at hun er "litt drøy" som han sier, men han tørr ikke si noe til henne. Og til nå har jeg ikke klart det heller. Men jeg vil ikke ta flere sjangser med gutten min lengre, så hun får bare bli sinna. Da kan hun heller komme hit og være sammen med han når vi er til stede. Men er ikke dette litt drøyt og gjøre med en 6mnd gammel baby?? Jeg synes det er helt uforsvarlig, og tenker at hun kan jo ikke være helt 100% når hun mener det hun gjør er riktig..
ängel Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #2 Skrevet 5. juli 2009 Ah, glemte og si at jeg flere ganger har stoppet henne når hun vil gi baby kake ol. og sagt til henne at vi ikke gir ham sånt siden han er så liten. Og da sier hu n"stakkars lille baby, vil ikke mamma og pappa gi deg mat? Får du ikke smake på noen ting du, staaaakkar baby" "bare vent du, du skal få smake is, brus og godter hos meg" osv osv... men jeg trodde virkelig ikke hun kom til og gi han sånt når han var 6mnd!!
petite fleur Skrevet 5. juli 2009 #3 Skrevet 5. juli 2009 Å herregud, for et kvinnemenneske! Og stakkars ungen din som er så sjuk nå....Er svigermoren din klar over dette? Jeg ville aldri latt henne passe ungen igjen. Jeg synes også mannen din må innse hva moren hans driver med og si fra til henne så hun forstår.
ängel Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. juli 2009 Han har snakket med henne mange ganger om til hun har gjort, men han får bestandig til svar "du og broren din lever nå enda, og jeg gjorde akkurat det samme med dere". Ja hun er klar over det, skulle egentlig på middag dit idag, men sa at vi ikke kunne komme pga at lillegutt er syk, antageligvis av noe han hadde spist.. prøvde og hinte litt frampå, men enten forstod hun det ikke eller så dreit ho i det :/
Klar for nr 2 Skrevet 5. juli 2009 #5 Skrevet 5. juli 2009 Oj oj oj! Dette hørtes ganske drøyt ut ja... Hadde det vært min baby hadde det vært siste gang hun passet han. Skjønner godt dere sliter med å si fra, er ikke alltid så lett når det er nær familie. Men de tingene hun gjør er jo direkte uforsvarlig! Ikke lett med de litt eldre som vet hvordan alt skal være. De har jo tross alt oppdratt 2-3 barn selv... Men ja- det er jo 20- 30 år siden!!!! Ting og anbefalinger har endret seg en del ja(: Har og hatt en del fra mor/ svigermor om hvordan man skal gjøre ting. Som er helt i mot hva jeg har lest ut fra "dagens litteratur". Så har funnet ut jeg ikke kan bry meg så mye om hva de mener, vi må følge dagens anbefalinger.
bambi på isen Skrevet 5. juli 2009 #6 Skrevet 5. juli 2009 Dette høres ut som min mor, hun overkjører meg totalt når det gjelder alt som har med ungene å gjøre, tror hun vet best og kan alt, enda hun nesten ikke kjenner ungene. Hadde fått mannen min til å si klart i fra om at hun ikke fikk passe han mer, og hvis hun noen gang skal passe han igjen, så må hun følge deres "regler", dere er foreldrene og dere kjenner ungen best!!
Gjest yrild Skrevet 5. juli 2009 #7 Skrevet 5. juli 2009 Huff! Føler virkelig med deg og nei jeg ville nok ikke latt henne passe på babyen min mer alene... hvis hun ikke kan akseptere at dere sier at babyen ikke skal ha kake og is, vanskjøtter hun jo babyen! Det er jo lenge siden hun var mor og vil nok tro at hun var like opptatt av å følge alt av av gjeldende råd og regler dengang som vi er nå, men mye har jo forandret seg... det var mye mer klær på babyer før, sukker og melk var ikke så farlig (her i mellomeuropa gir de fortynnet melk fortsatt fra 6 mnd). Du får nok ta en alvorsprat med henne med utgangspunkt i at ungen fikk diaré og magevondt av mat som hun ga ham.... vise til dagens forskning etc.... men jeg ville nok fortsatt vært skeptisk til å gi mitt knøtt til en såpass skjødesløs person.. lykke til :-)
erteposen + 4 Skrevet 5. juli 2009 #8 Skrevet 5. juli 2009 Hun tramper jo over hele familien, og det er din mann som først og fremst må ta et oppgjør med moren. Dere kan ta det opp sammen, men la faren ta det opp. Si at dere bestemmer, og selv om hun er uenig må hun følge deres regler. Dere vet at hun har erfaring, kompetanse og sikkert er uenig i deres valg, men dere håper at hun kan ta et steg tilbake og la dere gjøre "småfeil".
GreitÅVæreAnonym Skrevet 5. juli 2009 #9 Skrevet 5. juli 2009 OMG...Den dama er jo livsfarlig.!!!! Det er ditt barn. Du bestemmer! Ikke la helse og liv til ungen din settes på prøve fordi du ikke klarer si nei til svigermor fra (sorry) helvete. Hun hadde ALDRI fått passe mitt barn i 1 sek engang!!!!! Blir sjokkert jeg
prekæs Skrevet 5. juli 2009 #10 Skrevet 5. juli 2009 Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor du bruker henne som barnepike og hvordan samboeren din har overlevd. Hun liker sikkert ikke tryne på deg heller og tipper dette er overdramatisert i ren "jeghatersvigermoråndogsehvajegmåakseptere".
ApriIbaby Skrevet 5. juli 2009 #11 Skrevet 5. juli 2009 Jeg synes det er drøyt av dere å la henne passe barnet deres hvis det er slik hun behandler det. Barnets ve og vel er først og fremst deres ansvar, Din svigermor er opplagt ikke kompetent til å ha ansvaret for barnet, og da er det deres ansvar å sørge for at hun ikke får det. Om dere ikke har noen annen som kan være barnevakt så har dere ikke barnevakt slik jeg ser det
ängel Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 5. juli 2009 Tusen takk for svar alle. Ser at det ikke bare er jeg som er "helt på tuppa". Jeg mener også at sambo skal snakke med henne, men han synes ikke det er så veldig alvorlig så da mener han det er min jobb og snakke med henne. Men jeg skal prøve og få han til og gjøre det, syns det er litt vanskelig selv. Vi har jo sagt til henne at sånn og sånn skal det være, men får som sagt til svar at det skjedde ingenting farlig med sambo og broren når de var baby. Og hvis jeg da sier at dagens forskning har vist at ditt og datt kan være skadelig, så sier hun bare at "jammen ALT er jo farlig nå til dags"
Gjest Skrevet 5. juli 2009 #13 Skrevet 5. juli 2009 Kort og greit. I dag er ungen sjuk fordi avigermor har foret ham med alt mulig rart i går, og har det vondt. Da ringer du svigermor, og sier følgende. Hei, jeg forsøkte å hinte litt forsiktig frempå i sted, men jeg er ikke sikker på at du forstod meg helt. X er syk i dag på grunn av noe han har spist, og jeg har fått vite at du ga ham en del forskjellig i går som ikke små babyer skal spise. Skjønner du nå at det er du som har gjort ham syk fordi du ikke vil høre på hva vi som foreldre sier? Ditt barnebarn har det vondt, fordi du mener å vite bedre enn oss, eller bare lar være å høre på hva vi sier. Kort og greit så må du begynne å følge det vi sier dersom du skal få lov å passe barnet, vi kan ikke risikere en syk unge hver gang du har vært sammen med ham. Forstår du dette?
ängel Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #14 Skrevet 5. juli 2009 Jeg skal opp til henne i morgen, og skal prate med henne da. Jeg har ALDRI latt henne ha ansvaret for legging osv, etter den gangen hun pakket så mye på lillegutt. Hun har bare hadd han på trilleturer, og en times tid her og der, kan telle på en hånd hvor mange ganger hun har hatt han alene. Men noen ganger MÅ man gjøre ting man ikke kan ha med ungen, og de fleste gangene han har vært hos svigermor er når egentli sambo skulle være hjemme med han mens jeg var borte. Dette var når lillegutt bare var noen mnder og sambo viste ikke helt hva han skulle gjøre, kolikkbarn, så han dro dit me ungen og svigers sa at han skulle bare ta seg en tur ut og slape av hvis han ville. (Jeg har såklart sagt til han hva jeg synes om det). Å sende han dit på overnatting er uaktuelt, og det har jeg sagt til henne.
ängel Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #15 Skrevet 5. juli 2009 Nei dette handler ikke om at jeg hater henne, likte henne ganske godt helt frem til hun begynte og gjøre alle disse tingene. Men jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette, vil ikke ødelegge forholdet mellom oss, og vil jo at lillegutt skal ha en bestemor han kan ha et normalt forhold til.
Gjest Skrevet 5. juli 2009 #16 Skrevet 5. juli 2009 Noe av dette var jo bagateller, mens det med å gi babyer kaffe og is er jo latterlig. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du har henne som barnevakt til stadighet? Jeg hadde ikke noen barnevakt for mine før de var godt over året.
ängel Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #17 Skrevet 5. juli 2009 Jeg skrev over her at hun har ikke vært "barnevakt" mer enn kanskje 5 ganger. Det er mest fordi hun har hatt veldig lyst, trilleturer for og få han til og sove når han var mindre og slet med kolikksmerter, og en kveld jeg og sambo dro ut og spiste. Igår var det lengste jeg har vært borte fra han, 8 timer..og det var bare svigermor som kunne passe han. Og sambo forsikret meg om at han skulle prate med henne om "hvordan ting skal gjøres" før vi dro, pluss at jeg visste at hun ikke skulle sitte hjemme alene med han (hun hadde en venninne sammen med seg). Følte at det var betryggende, men der tok jeg feil.
ängel Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #18 Skrevet 5. juli 2009 Vil få det frem her at det er 2 ganger svigermor har hatt lillegutt alene mer en 1 time. De andre gangene har hun trillet tur. (men tror jaggu ikke jeg tør og la henne gjøre det heller lenger.)
Siljev85 Skrevet 5. juli 2009 #19 Skrevet 5. juli 2009 Off, hadde nok ikkje hatt mykje lyst til å la svigermonster passe noke meir då nei :S og eg VEIT at det ikkje e lett å sei i fra...men gjer det visst det e einaste måten PS. Spetakkel: sjølom du ikkje hadde barnevakt før ungane var over året, betyr det at ingen andre kan det heller då? pfft.
Monajenten Skrevet 5. juli 2009 #20 Skrevet 5. juli 2009 Jeg skjønner det bare ikke, hva er det med enkelte (ganske mange???!) besteforeldre som føler de bare MÅ putte i ungene alt mulig dritt? Og så er det stakkars dem som ikke får tre kg sjokolade og femten bløtekaker på 6-mndsdagen. Jeg er så utrolig takknemlig for at jeg har foreldre som virkelig respekterer meg og mine regler. Heldigvis har de et veldig sunt kosthold selv, og er opptatt av at barna skal spise skikkelig mat. De ringer meg for å spørre om de kan gi de en is til og med. For min del er ikke det nødvendig, men det viser respekt, og det er jeg veldig glad for.
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 5. juli 2009 #21 Skrevet 5. juli 2009 For det første: Ikke gå løs på HI at det er hun som har slyld i dette da! Dere bare maser om at hun har brukt svigermor som barnevakt! Selvsagt må man det, og etterhvert finner man kanskje ut at hun kanskje ikke er så flink til å passe barn som Hi strengt tatt har fått erfare her. For det andre: Dette må virkelig mannen din ta opp med SIN mor! Ikke din oppgave det, selv om jeg skjønner at det er lettere for "kvinnfolk" å prate om dette. Mannen din hadde vel kanskje ikke tatt opp noe sånt med din mamma...? Nei, få mannen din til å forstå at dette er veldig viktig at svigermor skjønner at hun ikke kan være barnevakt uten at dere er der. Hadde jeg visst at svigermor hadde fora ungene mine med kaker og is når de var 6 mndr gamle, hadde ho fått så øra flagra!
mamarama og lille banan Skrevet 5. juli 2009 #22 Skrevet 5. juli 2009 Helt enig med WorkingMom! Hun må få vite at det er hun som er skyld i at barnet ditt ble syk også. Kanskje kan dere få en barnelege eller helsesøster til å ta kontakt med henne for å fortelle henne at det er skadelig for så små barn å spise den type mat o.l.? Hvis hun har respekt for autoriteter. Jeg hadde aldri i verden latt henne være alene med ungen igjen, og jeg hadde også gitt beskjed om hvorfor...
BabyBlue Skrevet 5. juli 2009 #23 Skrevet 5. juli 2009 Herregud jeg kjenner jeg blir sint inni meg!!! For en dame! Jeg vet det er KJEMEtøft å si det rett ut, men la henne bli sinna, forbanna, irritert hva det enn måtte være. Fortell dama hvordan DU vil ting skal være. Om hun ikke finner seg i hvordan DINE ting er så kan hun bare la være å sitte barnevakt. Å gi barnet is, kaffe o.l er jo ikke bra i det hele tatt...det skjønner vell alle??? det trodde hvertfall jeg! Min svigermor er også litt at hun tar fra meg gutten min når han sitter på fanget mitt, jeg er hønemor dilux, og gir liksom ikke slipp før babystadiet er over....jeg HATER at hun tar han ut av armene mine fordi hun vil holde han. Vet hun er stolt av gutten, men han er MIN og hun må bare finne seg i at jeg ikke vil slippe han fra meg!!!
*Rutletutt* Skrevet 5. juli 2009 #24 Skrevet 5. juli 2009 Hadde vært SÅ forbanna om det hadde vært min baby - det er jo fullstendig uforsvarlig! Stakkars liten:o( hadde sagt klart i fra til henne, og jeg er vanligvis ikke den den som sier noe...men DETTE var for drøyt!
ängel Skrevet 5. juli 2009 Forfatter #25 Skrevet 5. juli 2009 Takk for svar dere Det var en god ide og få f.eks helsesøster til og ringe henne! Er ikke så sikker på om hun blir og respektere det (hun vet jo ALT best selv..), men er vel kanskje verdt et forsøk. Er litt redd for at hun blir og se på det som et slags angrep fra min side, at jeg drar inn noen fra utsiden liksom. Det sa sambo når jeg foreslo og ringe hs. Men jeg må jo gjøre NOE for og få henne til og ta til vett. Jeg lurer også på hvorfor besteforeldre ol bare MÅ fore ungene med "dritt"? Jeg har bestandig sagt når folk har spurt om han kan smake på kakekrem ol. at hvis han ikke har smakt det før, så savner han det ikke og vil heller ikke ha det. Han får fruktmos som "kos", jeg synes det er nok! Det er en baby for f... Lillegutt er litt bedre i magen nå, men måtte skifte 7 bæsjebleier på 2 timer i ettermiddag :S De var ikke fulle, men det er jo helt bløtt det som kommer ut.. Han sovna heldigvis fin ikveld, så tror ikke han har vondt lenger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå