Gå til innhold

Gastric banding vs gastric bypass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen erfaringer.

Vurderer en slik operasjon, og lurer på hva som er best.

Jeg har ca 40 kg å ta av.

Vil gjerne høre pluss og minus om slike operasjoner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet ikke jeg så veldig mye om dette, men etter å ha sett dokumentarer om temaet så har jeg skjønt at banding er en mindre komplisert prosedyre enn bypass. Man får jo bare en strikk rundt magesekken i stedet for faktisk å operere i selve magesekken.

40 kg er jo ikke all verden å ta av (i motsetning til de som må ned over 100 kg), så jeg tror du nok hadde hatt god effekt av banding.

Skrevet

Hei :)

Jeg kan fortelle deg om min opplevelse med gastric bypass, som jeg tok i feb -08. Operasjonen tok 50 minutter fra jeg ble lagt i narkose til jeg ble vekket igjen, ble operert med kikkhull. Kom meg fort til hektene igjen, men slet i noen uker før jeg klarte å få i meg mat. De første ukene skal man jo kun leve på flytende kost, men jeg klarte ikke få i meg særlig med flytende heller.

Dette gikk seg til etterhvert, og kiloene raste av de første mnd'ene.. Det tok litt tid å bli kjent med sin nye magesekk, og hva jeg tålte, noe som var litt slitsomt. En periode tålte jeg ikke kylling, men brått var det melk jeg reagerte på. Dette har visst noe med tynntarmen å gjøre, og hvordan den klarer å fordøye maten som kommer. Da jeg fikk reaksjoner på mat, så ble jeg veldig kvalm og svimmel, trøtt og fjern. Noenganger magekramper som ikke gav seg før etter en times tid.

Pr. idag tåler jeg det meste av mat, men kan ikke spise like sterk mat som jeg gjorde før, blir uvel av mye fett, og må være veldig forsiktig med sukker. Kan godt unne meg noen få sjokolade biter, eller en liten is i varmen, et minimalt kakestykke til selskap osv, men der stopper det.

Av mengder mat, så får jeg ned en brødskive eller 2 tynne knekkebrød, til middag; en liten potet, et lite kjøttstykke og en gulrot + brokkoli..

Mange velger å bli helt fanatiske etter en slik operasjon, tar totalavstand fra alt med karbohydrater og alt med sukker i, men jeg har etter å ha blitt trygg på mine egne grenser, valgt å leve så normalt som mulig. Har jeg lyst på junkfood en dag, så unner jeg meg det, for det er så sjeldent uansett. Det samme vedr. godteri.

Før operasjonen veide jeg 121 kg, og da jeg ble gravid 11 mnd seinere veide jeg 72. Har gått opp til 77 kg nå, men det skyldes nok graviditeten.

Helsegevinsten jeg har opplevd ved å ta en gbp er så stor, og jeg har det så utrolig mye bedre i livet mitt nå. Hadde ingen spesielle helseproblemer relatert til overvekten før operasjonen, men alt var jo et stort ork. Bare å sette seg inn og ut av en bil var tungt, eller reise seg opp fra sofaen ;) Livet er bokstavelig talt mye lettere nå :)

Gastric banding har jeg ingen kjennskap til, men vet at det stort sett utføres gastric bypass ved sykehusene i Norge, ved ekstrem overvekt (over 50 i bmi) tar de duendal svitch (DS).

Ventetiden i det offentlige pr idag ligger på ca ett år, noe lenger ved enkelte sykehus. Privat kan man få operasjon mye raskere, men da må man ut med rundt 140 000 kr også. Jeg opererte meg på Aker Universitetssykehus, der har de en av verdens mest ledende kirurger på slankeoperasjoner.

Kan anbefale deg www.vektoperasjon.no om du ikke allerede er medlem der :)

Bestemmer du deg for å søke om en slik operasjon, så anbefaler jeg deg å gjøre reasearch selv (som hvilket sykehus du sokner til som utfører slike operasjoner), før du drar til fastlegen for henvisning, da veldig mange fastleger har lite eller ingen kjennskap til overvektsoperasjoner. Kan være det har endret seg i det siste, i og med at det har blitt mer opplyst vedr. overvekt og vektoperasjoner.

Lykke til med valget ditt :)

Skrevet

Tusen takk for svar, dette var veldig inspirerende og lærerikt:)

Jeg var hos fastlegen min i dag og spurte om henvisning, men han bare lo og sa jeg kunne gå og vaske meg selv, så det var ingen poeng. Jeg måtte bare spise riktig og mosjonere! Herregud.. jeg kunne ikke blitt mere deppa.. det er jo det som er problemet mitt, jeg får det ikke til, det verker i hele kroppen etter bare en husvask! Knærne mine er helt ute av kjøre, og jeg tør ikke vise meg på helsestudio.

Noen tips til hvem man kan oppsøke utenom fastlege?

Skrevet

Si at du vil ha et opphold på Skogli (www.skogli.no)

Der var jeg i januar. Tok av 7 kg på 4 uker, fantastisk oppfølging.

Og man lærer MYE MYE om kosthold/trening/får egen fysioterapeut.

Oppfølging i flere år etter !! Anbefales!!

(Du betaler bare en egenandel)

Skrevet

Gbp er mere effektiv enn gb. Jeg hadde like mye som deg å gå ned, og ble ikke anbefalt banding på Aleris.

Har hørt at det er endel plager med det båndet, mat som sitter fast og sånn, og det er visstnok veldig farlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...