sveiseblind Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 jeg har hørt at man ikke skal spise spekemat og sånt når man er gravid,og veldig mange er uenige på om man kan spise salami,så har valgt å holde meg unna det... men hva med skinke?? er det greit å spise det?
Gjest Skrevet 5. juli 2009 #2 Skrevet 5. juli 2009 Skinke (regner med du mener vanlig skinke av typen kokt, pepper osv) kan du trygt spise så lenge den ikke er gått ut på dato :-)
Tnica Skrevet 5. juli 2009 #3 Skrevet 5. juli 2009 Du kan godt spise spekemat om du bare fryser den først. Behandlet skinke går helt fint, men leste et sted at skinken burde være så fersk som mulig og at en derfor burde sjekke holdbarhetsdatoen.
Duggfrøken Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 Tror ikke du skal ta det for et godt tips Tnica.. Spekemat som er fryst i vanlig fryser blir ikke kaldt nok for å drepe bakteriene. Det må være både varmebehandlet og dypfryst for å kivttes med både Listeria og Toxoplasmose. Det er virkelig ikke verdt risken å spise spekemat, i allefall ikke de første måndene når det påvirker og kan skade fosteret mens det utvikler seg. Lunger, hjerne og hjerte er organer som kan få skade av bakteriene.
Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 5. juli 2009 #5 Skrevet 5. juli 2009 OBS OBS: Listeria overlever dypfrysing, men IKKE oppvarming!
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 6. juli 2009 #6 Skrevet 6. juli 2009 Oj! Har ikke tenkt på at salami er spekemat.... det har jeg spist litt av denne uken.... hm... rett i søpla med den!
Smarties 06.08.09 Skrevet 6. juli 2009 #7 Skrevet 6. juli 2009 Lure på kordan folk klarte sæ før i tida.........
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 6. juli 2009 #8 Skrevet 6. juli 2009 smarties før i tiden var det høyrere fosterdød, misdannelser og krybbedød.. slike tall finnes ikke nå, undres på hvorfor.. hmmmm..
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 6. juli 2009 #9 Skrevet 6. juli 2009 Ja,det er ikke hysteri å bare klare å holde seg litt unna enkelte ting i de få månedene man er gravide.... Skriver under på at barnedødeligheten var større før,samt misdannelser var hyppigere etc... Når vitenskapen finner ut hva som er anbefalt og hva som ikke er det,- er det da hysteri å følge rådene? Når man klarer å redusere krybbedød via ryggleie,- temperert seng etc etc ...Er man hysterisk om man følger de råd som blir gitt? Skal man gi blaffen fordi at "folk vokste opp før også" ? Salami og spekemat er ikke varmebehandlet og bør dermed unngåes. Hvis du inderlig må ha det,- så lag f.ex. pitabrød med ost og spekemat inni og stek i ovnen en lille stund. Da får du smaken og tryggheten servert på en gang Kjempegodt!....Røkt skinke er utrygt,kokt skinke er noe du kan fråtse i. Bare husk kokt = ok, røkt/saltet = unngå. Og for dem som mener at man ikke kan spise nooooe om man skal følge mattilsynets anbefalinger,- Hva i all verden spiser de til vanlig? Kun spekemat og ingenting annet? I mitt vanlige matforbruk er det fint lite spekemat til vanlig.... Ok,jeg savner en fårepølseskive her og litt fenalår der....Men jeg dauer jo ikke av å la det være en så liten stund.... Jeg vet at der ikke har vært noen angrep på spisevaner i denne tråden og at jeg skriver mer på hugget enn jeg trenger, men hormonene løper litt løpsk og jeg venter liksom på postene som kaller de forsiktige for hysteriske... Håper HL fikk koselige råd om hva som er finfint å spise og hva som ikke er det, så skal jeg ta natten i ro og mak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå