Gå til innhold

Er "alle" sviger-/bestemødre slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kom svigermor på besøk, sammen med samboeren sin.. De skal være her en uke, for å avlaste meg litt nå som bhg t snuppa vår er stengt.

Jeg og mannen min har satt opp noen husregler, som vi er blitt enige om at skal følges når svigermor er her. De står ikke nedskrevet, de er inni hodene våre som vi forteller etterhvert som vi ser det er behov for det.

Så i dag tidlig fikk svigermor servert første regel, som vi synes er viktig å opprettholde. Snuppa vår er forresten snart 3 år.

Vi sitter ved frokostbordet, snuppa vår har fått en skive (2 halve) med baconost på. Ho spiser litt av begge to, og vil så ikke ha mere. Svigermor syns nok dette var litt lite, og tar kniven sin og skjærer ut "innmaten", og spiser skorpen selv. "Innmaten" deler ho også opp i biter. Snuppa vår blir litt lei seg når farmor spiser skorpa hennes, for det er ho absolutt ikke vant med.

Vi som foreldre vet at ho spiser masse når ho er sulten, og mindre nå som det er varmt ute. Så vi lar skiven ligge på fatet når ho sier ho er mett.

Vi prøvde å snakke rundt dette med å skjære opp i biter, men svigermor skjønte ikke det, så da måtte mannen min si at vi gjør ikke sånn her, og at jenta vår får spise det ho vil, og spiser ho ikkje må ho vente t neste gang det kommer mat, evnt. frukt på bordet. Det syntes svigermor var litt ille, men "godtok" våre regler da.

Mannen min har en søster, og der har foreldrene godtatt slik oppførsel fra bestemoren og jeg har selv sett at foreldrene gjør litt sånn med barna (nå er de 5 og 7 år gamle, men har sett det iallfall ned/opp til 4 års alder på begge to).

Er vi strenge foreldre som lar barnet vårt spise det ho vil, og så si at ho må vente t neste gang det kommer mat på bordet? (Vi pleie ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid, og av og til skjærer vi opp frukt innimellom måltidene også...).

Mine foreldre godtar våre regler her hjemme.. Hva de gjør når jenta vår er hos dem, har vi ingen greie på... Men jeg tror selv at de lar ho få skive m skorpe, og lar ho ete det ho vil selv, og kaster resten.

Ble langt dette, men jeg føler at jeg bare måtte få det ut, for nå sitter jeg på et rom alene for jeg måtte ha en pause fra svigermor..eller svinesvor som jeg kaller henne. hehe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare sånn utfra dette innlegget virker det som om du lager stor ståhei for absolutt ingenting.

Skrevet

Min svigermor er ikke sånn. Hun og jeg har i grunnen ganske lik oppfatning av hva vi mener skal gjøres, så det eneste problemet mitt med henne, er at hun røyker, men det gjør hun ute, både når hun er på besøk her, og når vi kommer dit.

Har en fantastisk svigermor jeg :-)

Skrevet

Helt alvorlig talt så synes jeg dette høres ut som en knøttliten filleting. Hun kommer for å avlaste deg i en uke, det er jo faktisk en stor tjeneste. Klart hun skal følge de reglene dere lager for deres barn, men det må være rom for litt armsleng også. Noen ting er verdt å ta en krangel på, og noen er rett og slett ikke det. Barn lærer fort at litt andre regler gjelder sammen med besteforeldrene, uten at det påvirker dem i hverdagen.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, min svigermor er sånn. Hun deler opp maten, og mater gjerne begge ungene mine (som nå er 5 og 2)... MEN, jeg sier bare fra at det ikke er helt sånn vi pleier å ha det her, om ho hører eller ikke vet jeg ikke, men akkurat DET ville ikke vært det verste hun gjorde...

Skrevet

Nå har ikke jeg nevnt alle tingene med svigermoren min da...

Kan bl.a nevne at første gang ho kom på besøk til oss (jenta vår var 3mnd) så kom ho dritings etter togtur fra Oslo-Kr.sand...

Andre ting jeg kan nevne er at ho har ingen sosial intelligens, så dette med matvaner er noe ho gjør ute blant andre også, eks.selskaper. Altså spiser opp den maten unga ikkje spiser, lar ikke noe ligge igjen.

I dåpen til datteren vår satt ho og sendte sms midt under middagen.. og i bryllupet vårt var vi (jeg og mannen min) livredd for hva ho ville finne på av taler osv. Mannen min er vokst opp med en alkoholisert mamma, så bare ho lukte på flaska så bli ho tullete...

Besteforeldre skal få skjemme bort barnebarna litt, det er jeg med på, men å skjære opp maten til en 3 år gammel jente som klarer fint å spise selv (har spist skorper siden ho va minst 1 år), så syns jeg det er dumt at når farmor komme på besøk så glemmer vi regelen om at skorper ikke skal spises, for de kan jo bare farmor spise...

Skrevet

Så snill svigermor er som kommer for å avlaste dere.

Jeg forsto ikke helt behovet deres for å gi henne "regler". Regler er greie å ha i hverdagen og for viktige ting. Feks at barn må smøres når de skal på stranda, at svigermor ikke må gå fra små barn i vannkanten og andre regler man må ha for å unngå skder og ulykker.

Det med brødskiva ser jeg ikke problemet med i det heletatt. Greit at dere nevner deres tanker om det til henne, men å presentere det som en regel man må servere svigermor og snakker om at søsteren til mannendin må ha godtatt "slik oppførsel" fra svigermor og at du synes dette er så ille "at du bare måtte få det ut" og i tillegg kaller svigermor for SVINESVOR....

Jeg forstår ikke at dere tar i mot hjelp fra en dame dere tydligvis ikke respekterer.

Skrevet

Og etter denne utdypingen står jeg fast ved det første innlegget mitt. stor ståhei for ingenting.

Er du voldsomt opptatt av mat? Du er klar over at treåringen din fint klarer å skille på reglene deres til hverdags og unntak farmor gjør?

Skrevet

Akkurat dette med broedskiva ville jeg ikke lagt saa stor vekt paa, nettopp fordi det er bestemor som gjor det, ikke mor eller far. Det er ferie, bestemor er paa besok. Selvf;lgelig ville jeg sagt ifra om det er noe jeg har vaert veldig uenig i, men ikke en slik, som jeg ser paa det, filleting.

Naa er det min menig at besteforeldre skal faa vaere besteforeldre da, og ha lov til litt mer enn foreldrene. Saerlig naar det er ferie.

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Syns ærlig talt ikke det var noe å reagere stort på. Svigermoren min bog min mor har mange egne meninger om hvordan ting skal gjøres, og det kan til tider irritere meg litt, men jeg lar de styre på så lenge det ikke er altfor ille. Eneste jeg og svigermoren min "krangler" om er påkledning, siden hun vil pakke inn babyen i ullteppe og flere lag med klær nå når det er 25-30 grader, men sånn var det jo før i tiden så :-)

Men jeg hadde reagert på den drita full-episoden, tror jeg.

Skrevet

Signerer Trassetrollet.

At du gidder å lage så masse styr for slike bagateller...

I forhold til barn og grenser så vil det jo være de grensene dere setter i det daglige som gjelder, ikke de få dagene på et år dere har besøk av dem.

Senk skuldrene og ta livet litt mer med ro.

Skrevet

Og PS. kanskje du heller burde være litt takknemlig for at du har så snill svigerbestemor som kommer og avlaster. Du virker temmelig utakknemlig...

Skrevet

Det er kun snakk om enkle husregler, som f.eks:

- Ingen alkohol i vårt hus så lenge dem er på besøk

- Våkner jenta vår på natta/tidlig morgen må ho får lov til å komme inn til oss, at de ikke holder henne igjen på rommet. (Noe som delvis skjedde i dag tidlig, for jenta vår turte ikke gå ut av senga da farmor og samboeren hennes låg der)

Jenta vår ble faktisk lei seg i dag da farmor spiste skiva/skorpa hennes, for ho er vant med å ha maten for seg selv. Vi foreldre tar ikke mat fra ho uten at vi spør om lov først, noe som vi mener er rett og riktig.

Og vi sa ikke direkte til svigermor at vi har regler her i huset, vi la det frem forsiktig på en måte som gjorde at ho skulle forstå hvordan vi hadde det her i huset.

Og tror du virkelig eg sier svinesvor til svigermor(altså dirkete t henne)? Både mannen min og jeg sier svinesvor til svigermødrene våre, vi e bare sånn..hehe. Er ikke vondt ment..

Vi tar imot hjelp pga at vi ønsker at datteren vår skal bli kjent med ho! Svigermor har sett snuppa kun 7 ganger etter at hun ble født (2mnd, 3mnd (kom da full på besøk), 4,5mnd (dåp), 1år (bursdagen), 1år og 2 mnd(nyttår), 23mnd (bryllup, og da såg ho ho knapt), og nå 34mnd... Svigermor er også uføretrygdet, og synes det er lettere å dra til syden enn til oss...

Skrevet

Unnskyld meg, men jeg er IKKE alene om dette.. Både jeg og mannen min er ENIGE, og siden det er hans mor så er det han som snakker til henne.. Vi er veldig glade for å ha ho her, men det var mannen min som reagerte mest på det m brødskiva i dag tidlig.. Eg prøvde å bare snakke med jenta vår om det farmor gjorde..

Skrevet

Hjelper ikke at dere er enige, da betyr det bare at begge to er helt på jordet da;o)

Du kommer til å få det ekstremt slitsomt i årene som kommer hvis du skal ta alle slike kamper.. Det må være slitsomt å være så opphengt og hysterisk. Slapp av litt, så får du det mye bedre og det gjør faktisk jenta di også!

Skrevet

Jeg regner og håper med at dette bare var et eksempel, ellers er det kanskje litt lite å henge seg opp i. J

Jeg tror ikke svigerforeldre er verre enn egne foreldre, for oss damene, men egne foreldre er ofte mer informert og klar over tankeprosessen bak reglene i hjemmet. En er ofte mer direkte med engne foreldre også.

Min svigerfar liker å mate barna våre, og skal alltid lure i barna mer mat enn det de vil ha. Han gjør det fortsatt med 4-åringen vår. Litt indirekte kritikk er det nok mot oss, og jeg føler at når barna våre er blitt så store så er det på tida at de spiser opp mate sin. De maser også på barna om at de skal spise mer, og det er småspiste gutter. Nå sier vi klart ifra at vi tar oss av måltidene, og så får de bestemme når guttene er på besøk hos oss. Det går inn etterhvert, og jeg sier mer bestemt ifra at når vi er hjemme hos oss er det våre regler som gjelder.

Dette kan på andre områder gjelde min familie. Min mor er kronisk til å gi de snacks rett før middag. Greit når det er ferie, men ikke så kult når det er hverdag hos oss.

Skrevet

Syns ikke dere er strenge foreldre fordi dere spiser til faste tider, så lenge dere føler jenta deres får i seg nok næring i løpet av dagen. Gutten vår på 19 mnd har også mindre matlyst i varmen, men vi syns det er greit at han kan spise litt innimellom, feks en yoghurt, litt cheerios, rosiner ol. Men han er jo en del mindre enn jenta deres. Og du skriver jo at hun får frukt utenom.

Når det gjelder problemstillingen med besteforeldre, så har jeg lært å akseptere at de ofte gjør ting annerledes enn meg og mannen min. Så lenge det ikke er veldig viktige ting, så lar jeg være å bry meg om det. Men større ting er jeg nøye på. Jeg syns det er greit at sønnen vår ser at ulike mennesker kan gjøre ting forskjellig, og at det er helt greit.

Generelt tror jeg det er viktig at man har noen regler som er absolutte, mens andre ting man er mer fleksible på.

Gjest yrild
Skrevet

Hei :-)

svarer selv om jeg ikke har lest de andre svarene.

Synes overhodet ikke at dere er strenge i deres matoppdragelse, men ville skillt mellom deres oppdragelse av barna og hva bestemor, tanter etc gjør med barna. Barn lærer fort at det er ulike regler med forskjellige personer og venner seg til hvordan de skal takle det. Så lenge de er trygge og får nok mat, drikke og blir passet godt på, ville jeg latt bestemødrene styre det selv.

Hvis dere har såpass "rigide" regler må dere nok skrive det opp FØR de stakkars bestemødrene gjør feil... tror jeg hadde vært litt mindre interessert i å hjelpe til hvis jeg til stadighet ble irettesatt...

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...