Prish Skrevet 5. juli 2009 #1 Skrevet 5. juli 2009 Er det slik at barnevernet er pålagt å undersøke alle meldinger som kommer inn? Uavhengig hvor tynt det virker? Må de se på alle saker før de kan henlegge? Tenker på et innlegg lenger ned der venninna ble oppringt av barnevernet. pga at hun trengte depositum.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 5. juli 2009 #2 Skrevet 5. juli 2009 De er pålagt å undersøke alle meldinger. Men i en sak der det er en "ubegrunnet" melding, vil barnevernet sannsynligvis nøye seg med en telefonsamtale til vedkommende, og muligens et hjemmebesøk. De som jobber i barneverntjenesten merker stort sett veldig fort om det er grunn til å ha en grundig undersøkelse, eller om saken kan henlegges kjapt. De ønsker helst å kunne henlegge så mye som mulig, pga stort arbeidspress. Bvtj er nok også klar over at en del meldinger, og særlig om de er anonyme, ofte ikke har så mye hold i seg. Og de har mer enn nok å gjøre, så da prøver man å få slike type meldinger ut av systemet så fort som mulig. De er også pålagt å gjøre det innen det er gått tre uker... Tror saker som den du nevner, dersom det som ble sagt der stemmer, og at det kun var depositum som var problemet, kjapt blir henlagt.
Lillepusen-78 Skrevet 5. juli 2009 #3 Skrevet 5. juli 2009 Barnevernet skal i løpet av 1 uke vurdere om meldingen skal undersøkes eller ikke. Da er jo nettopp meldingens innhold vesentlig.... Med undersøkelse menes da lovens formulering av begrepet. Denne skal avsluttes i løpet av 3 mnd, og ender enten med videre tiltak eller henleggelse.
Gjest Skrevet 5. juli 2009 #4 Skrevet 5. juli 2009 LIllepus-78, det var det de sa til meg også da jeg ringte inn en bekymringsmelding. De vurderte det og i endel tilfeller tok de tak i saken. Men jeg ville ikke få noe tilbakemelding hva som skjedde..... Den bekymringsmeldingen jeg ringte inn, ble fult opp. Det fordi vi merket staks bedring på endel ting. Barna fikk være hos foreldrene, men de ble fulgt opp av barnevernet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå