Gå til innhold

Hva tror dere at barna deres blir når de blir voksne????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det har vært spurt om det tidligere her inne, men det begynner vel å bli en stund siden. Har deres barn noen drømmer om hva de skal bli når de blir voksne??

Jeg tror eldstemann (snart 8 år) blir ingeniør, han er utrolig flink å bygge ting, ser praktiske løsninger osv. Han selv sier at han skal bli fotball proff i liverpool....

Midterste (blir 6 i desember) sier at han skal bli sånn som flyr fly, så da blir han nok det, er utrolig sta og bestemt, så han får det nok til. Har funnet ut hvorfor han vil bli det også, hver gang vi letter og lander med fly så roper han høøøøøøyt "det kiler i tissen", litt flau mamma da ja.....

Minst mor (blir 4 i desember) har ikke sagt noe om hva hun vil bli, men sånn det ser ut nå, så kommer hun nok til å jobbe med mennesker, elsker babyer og dukker, er kjempe interresert i alle som er mindre en henne :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det øsnker jeg ikke å spekluere på engang, men jeg tror de alle vil lykkes med det de ønsker å drive med.

Jeg ser de er forskjellige, og de har nok allerede ting som kan få endel å si for yrkesvalg i framtida.

Skrevet

tenkte igrunnen bare å få igang en tråd der vi ikke snakker drit om andre og har meninger om alt og alle, har vært litt av det i det siste har jeg sett.....

Skrevet

god tanke :-) Men denne megga her skal pelle seg i seng tror jeg nå.

Skrevet

jeg prøvde og å få igang sånn tråd :)

Men mi jente sier hun vil bli malerier (altså kunstner,men malerier er ett annet ord for det i hennes verden :P) Hun har sett meg sitte å male,så synes hun det er så fint,og da vil hun og :)

Og så sier hun at hun vil bli frisør :)

Gjest mortillitenprinsesse
Skrevet

Jeg er veldig glad for at jeg ikke vet det, og heller ikke ønsker å fundere på det. Så snart jeg gjør det, vil jeg legge an føringer som indirekte vil påvirke barnet mitt. Jeg synes det skal være barnets eget valg...

Skrevet

hæææææ!!

Jeg kommer jo ikke til å legge opp til noen indirekte føringer for mine barn selv om jeg tror det jeg tror nå, det er jo helt opp til ungene det!! Men jeg personlig syns jo det er litt "spennende" å sitte å fundere litt over dette da, og se om mangen år hva det blir til!! Vil alltid være like glad i ungene mine, enten om de blir leger, kokker, lastebilsjåfør osv.

Skrevet

Synes også det isbjørndama :) Litt morsomt å tenke på hva det "blir utav"barna vår :) Folk skal alltid ta ting så seriøst vet du,skjønner ikke alltid at noen ganger så er ting bare for morro :)

Kan jeg spøre deg om hvorfor du valgte det nicket du har ? :)

Skrevet

Bor i longyearbyen, har bodd her i 3 år nå

Men kommer egentlig fra det området du bor, er ikke du fra stavanger distriktet??

Skrevet

Grunnen til at jeg sier det jeg sier er at vi da toucher inn på et fagfelt som heter psykologi... Mange er kanskje ikke helt klar over hvordan slike spekulasjoner (selv om det er for morro skyld) kan kunne påvirke...

Tenk bare på hvor mange måter du kan si en og samme setning, men å legge trykket på forskjellige steder, endre tonefallet osv. osv. I tillegg kommer ansiktsuttrykk osv. osv. I all kommunikasjon med barnet ditt, påvirker du barnet ditt i forhold til dine egne verdier, din moral, dine ønsker for barnet osv. Bevisst eller ubevisst vil du påvirke barnet ditt i forhold til dine egne ønsker (eller spekulasjoner for morroskyld - slik det her defineres) - slik er det bare... Tro det eller ei. Psykologi er veldig interessant sånt sett :-)

Skrevet

Joda, det kan så være. Men tror du at de vet hva jeg skrive her inne?? Dette er jo ikke noe vi sitter å snakker om over middagsbordet hver dag liksom, eldstemann er veldig glad i å spille fotball, og sier selv at han skal bli fotball proff, da svarer vi at da må han være flink å trene masse osv. Midterste er helt besatt av fly,(og har selv sagt at han skal bli sånn som styrer flyet) hvis vi sier han kan få velge seg noe på en leketøys butikk (noe som skjer 1 eller 2 ganger i året, siden det ikke er lekebutikk her vi bor), så velger han seg fly, radiostyrt fly, lego fly osv. Minstemor lerker med dukker 24/7, har en utrolig omsorg for 2 av dukkene sine, vasker dem, skifter på dem og triller dem i vogna hele tiden, har dem i senga når hun sover, og ved siden av seg i en dukkestol når hun spiser.

Skrevet

Og derfor blir gjerne akademikerbarn akademikere, trailersjåførbarn trailersjåfører osv. osv - Her er det en hærlig kombinasjon av evner og påvirkning som spiller inn...

Å tro at man tar 'helt egne' valg her i verdenen er en modifisert sannhet, fordi vi gjerne gjør valg i forhold til andres forventninger... Selv hos små barn ser man denne tendensen - at barnet gjerne velger det alternativet barnet tror de voksne vil at barnet skal velge... Helt personlig synes jeg dette er litt skummelt, og liker ikke å observere dette hos eget barn... Derfor forsøker jeg også så godt jeg kan å ikke legge an flere føringer enn det jeg allerede ubevisst gjør...

Hvilket også er et tips til dere andre, og derfor en liten tankevekker i forhold til hovedinnleggers oppmuntring til å begi seg ut på baner man kanskje ikke bør gå på...

Skrevet

Ja,ja, så ble ikke dette et hyggelig innlegg sånn som jeg hadde tenkt....

himmel sier jeg bare!!!!!!!!

Skrevet

Okay,den kan jeg forstå :)

MEn her i hus så er det Emma som forteller hva hun vil bli,jeg tenker ikke noe over hva hun blir når hun blir stor. Jeg håper hun blir lykkelig jeg,det er det eneste som betyr noe for meg :) Og at hun kommer langt i livet :)

Skrevet

Enig med deg Emma&Adrian :-)

Skrevet

Det gjør hun helt sikkert! :-)

Støtte og motivasjon hjemmefra har enormt mye å si i forhold til 'hvor langt' et barn kommer her i verdenen - uansett barnets evner...

Skrevet

Hyggelig var da innlegget :-) Det er ikke det :-)

Skrevet

Antar at de holder seg friske og raske og arbeidsfør da :o)

Så lenge de faktisk gjør noe for å bli økonomisk selvstendige og TRIVES med et de gjør og det ikke går utover andre eller er ulovlig på noe vis,- sp må de få bli hva de vil bli..

Eldste som blir 6 i november skulle bli tre ting;- hun skulle dra og hjelpe fattige, gi de mat og klær og hjelpe de og bygge hus,- oså skulle hun bli lege så hun kunne hjelpe de fattige som ble syke også skulle hun ha en jobb som mamma når hun var hjemme :o)

Minsten er bare 2, og han snakker ikke enda, men meget mulig det blir å jobbe med noe som brummer gitt :o) Og traktor :o)

Skrevet

Jeg kan se for meg personlighetene deres sånn noenlunde, tror jeg, men yrke? Mellomste kommer vel ikke akkurat til å gi meg sjokk om han blir noe innen regnskap eller økonomi, han er punktlig, elsker tall og liker å putle med ting.

Eldstemann aner jeg ikke, han er mer sosial av seg og er rastløs, så må bli noe med mennesker. Kanskje han følger i mine fotspor og blir lærer? Eller en jobb han kan reise i. Ser ham i hvertfall ikke for meg på et kontor. Bortsett fra klassiske astronaut/brannmann/politimann, så har han selv nevnt at han vil jobbe i barnehage når han blir stor ;-)

Minste på 2 år aner jeg ikke, men det må bli noe der han omgås mennesker i hvertfall så supersosial og skravlete som han er. Han er også veldig empatisk og omsorgsfull for alderen, så kanskje noe innen dette?

Skrevet

Håper hun blir sterk og selvstendig med stor integritet!

Så får hun bli hva hun vil!

Skrevet

Mannen min og jeg er "sikker" på at vår snart 4 åring blir snekker når han blir stor:) Han bygger og ordner dagen lang. Hvis han får noen planker og spiker så er han såååå fornøyd. Kan leke hele dagen med dette. Fikk seg verktøybelte for litt siden, med "ordentlig" verktøy i, og det er bare sååå stas :-D

Synes dette var en morsom tråd, Isbjørndama. Synd folk skal være så alvorlige hele tida...hmmm.

Skrevet

Ja, jeg tenkte det samme. Selvsagt vil vel alle at sine barn skal bli lykkelige, empatiske og flotte mennesker som står på egene ben og er trygge, det sier seg vel selv? Men denne tråden var vel mest ment for en koselig tråd om hva vi tror barna ender opp som i arbeidslivet som voksne ut i fra slik man kjenner dem nå. Utrolig at så få klarer å svare på det...?

Skrevet

Eldste min sier bestemt at han skal bli svartruss, så får vi se da, svartrussen er vel div yrkesfag på videregående er det ikke? Det kan egentlig passe fint for han tror jeg, å blir elektriker, tømrer eller noe. Han er veldig fysisk og liker å bruke kroppen sin..

Nest eldste er veldig filosofisk, han tenker mye, og lurer på alt. Han tar veldig lett til seg lærdom og kan holde rene foredrag om de rareste temaer. Kan godt se for meg at han blir akademiker, at han kommer til å like seg som student. Kanskje han blir en sånn evig student ;)

2-åringen er det litt tidlig å si noe om synes jeg, men nå som hun er midt i trassalderen, og siden hun var tidlig med språket, kan jeg godt se henne for med som en sinna politiker på talerstolen. Eller kanskje en miljøaktivist eller noe sånt, hun vet hva hun vil og er ikke redd for å brøle det ut heller, hehe..

Skrevet

Eldstejenta sier at hun vil bli lærer. Kanskje ikke så rart, hele familien hennes kryr av lærere. Hun har to oldeforeldre og to besteforeldre som var og er lærere, faren er lærer, jeg skal bli lærer, og to onkler og en tante er lærere. Kommer til å legge litt vekt på å få henne til å oppdage at det også finnes andre yrker!

Yngstemann på tre år skal bli pappa. Han vil ha en jentebaby og en guttebaby, og de skal sitte i barnesete på sykkelen hans, slik han sitter nå. Synes det er en fin plan, jeg :)

Skrevet

På samme måte som Alva, ser jeg ikke for meg nøyaktig yrke.

Men jeg tipper jenten på 5,5 år blir akademiker av noe slag. Hun er veldig smart for alderen, leser og skriver uten problem (begynner på skole til høsten), leser og snakker litt engelsk, kan regne, husker ALT (da mener jeg alt fra verdens høyeste fjell til hvilken farge det var på den lastebilen vi så for 27 dager siden, hehe, nytter ikke å lure henne:-)) Hun er veldig lærevillig, og elsker å ta til seg kunnskap, se programmer om vulkaner, dyr osv osv.

Må legge til at hun er veldig glad i å turne også, så hun sitter ikke bare klistret i kunnskapsbøker;-)

Gutten på 2,5 år er en helt annen type. Han er veldig kunstnerisk av seg. Elsker å synge og danse, har skikkelig rytme i kroppen. Tegner og maler og er kanongod til å spille fotball. Han er venstrefotet og det er helt sykt å se på hvor hardt han faktisk klarer å sparke en ball, og hvor riktig han treffer målet:-) Jeg har også spilt fotball, og faren hans er utrolig dyktig, så jeg tror det ligger i genene:-)

Jeg tipper han kommer til å jobbe med noe kreativt, kanskje grafisk design som meg. Han er veldig lik meg i personlighet og egenskaper egentlig:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...