Gå til innhold

Stakkars datteren min! (Bleieslutt som går til h...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har i lengre tid prøvd å slutte med bleie, etter ønske fra datteren vår. Hun sier hun ikke vil ha på den ekle bleia etc. Noen ganger går hun på do og vil det men stort sett går det rett i trusa eller på gulvet og da husker hun ikke til neste gang. Det kommer alltid veldig veldig mye tiss når hun først tisser så det er noe hun holder igjen.. Bæsje på do er hun noe flinkere til, så det går greit.

Idag skulle vi sitte lenge i bil så vi tok på henne bleie, da ble hun veldig lei seg og sa nei, jeg vil ikke. Så sa jeg vi må nesten, for du tisser uten å si ifra om det. Ja, sa hun da. så sa jeg Vil du slutte med bleie så må du si i fra når du skal tisse, så slipper vi alt klisset(hun hater det og gråter i 10-15 min etter å ha tisset på seg og sier "jeg er lei meg" etc) som du ikke liker.

Så sier hun

"jeg vil ikke bruke bleie.. men jeg klarer ikke "

Spurte henne hva hun ikke klarte.. og da sa hun "tisse på do".. Hva skal vi gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer du har klart å lage komplekser og skyldfølelse hos barnet ditt. Håper du er riktig stolt av deg selv.

Skrevet

Syntes du takler dette feil hun blir jo stresset. Det er jo kjempeflott at hun vil gå uten bleie, det burde roses ikke tvinges på med ny bleie. Ta dine forhåndsregler ang turen, ta plast på bilsetet, ta med nok skift av klær. Du skal oppmuntre henne, ikke nedvurdere henne. Kan hende du har satt bleiestopp ett par hakk tilbake nå.

Skrevet

Tviler jeg egentlig på.. Hun har holdt på sånn i snart 6mnd.. Nå orket rett og slett ikke verken jeg eller pappaen å tørke bilsetet for tiss og bæsj når vi skulle over fjellet..

Gir henne dårlig samvittighet? Jeg sier jo alltid at hun er lfink, selv om hun ikke tisser på do..

Skrevet

Skjønner utifra svaret ditt at du er fast bestemt på at det hjelper å sette hardt mot hardt. Du får belage deg på 6 nye mnd da. Noe av det verste du /dere kan gjøre er å bli irritert og utålmodig , stakkars jente.

Skrevet

Det jeg gjorde med sønnen min, var at jeg tok han på do 1 gang i timen. Selv om han ikke måtte på do, så gjorde jeg det. Vi brukte kanskje en mnd på det, og etter det ble han flinkere til å gå på do selv.

Skrevet

På apoteket har de sånne greie underlag som du kan kjøpe som du kan ha i setet i bilen. De er engangs og god oppsugningsevne.

La henne gå uten bleie og vær mye ute så gjør det jo ikke noe om det går galt. Bytt på henne når det går galt og si at det ikke gjør noe at hun ikke fikk det til. si at hun skal få en ny truse på så kan hun prøve på nytt neste gang hun kjenner noe. Hjelp henne med å prøve. Si etter måltid og soving at hun kan sette seg på do/potte for å prøve om det kommer noe. Spør henne av og til uten å mase. Når hun får til noe gi henne en belønning som er interessang (klistermerner, sjokolade, du kan lese en bok for henne etterpå, spille fotball i hagen osv)

Bare vær positiv og la henne gå uten bleie, eventuelt inngå en avtale om at i byen, i bilen ol har vi bleie så kan hun trene hjemme ol. Ikke alle andre som syntes tissesøl er greit:)

Skrevet

Hvor gamel er hun. Jeg syntes det virker som om du har lagt litt mye prestisje i dette.

Skrevet

Vi setter henne på do hele tiden! Spør henne ofte om hun må tisse og setter henne på do. Hun blir stressa av hele greia og bæsjer på do som oftest, men går jo galt der og. Det er kun idag vi tok på henne bleie fordi vi skulle kjøre langt og hadde dårlig tid.

Sette hardt mot hardt? Dummeste jeg har hørt.. det har jeg aldri gjort.

Skrevet

Hun er 3.5 år.

Klistremerker driter hun ganske hardt i, gitt....

Skrevet

Sønnen min var bleiefri innen han var 3 år. Jeg klarte det fordi jeg oppmuntrer han til å gå på do ofte. Pleier alltid å si: kom, så går vi på do, og se om det kommer noe tiss. Og som oftes blir han alltid med, hvis han får trekke ned. Men når han ikke vil, så venter jeg i 10 min. til, før jeg følger han på do igjen.

I begynnelsen var det kjempe gøy å telle alle bæsjene som kommer ut.

Skrevet

Hvis hun er såpass gammel kjenner hun nok at noe kommer før det kommer så kanskje du ikke trenger å spørre henne? Hva med potte som står framme så kan hun klare seg selv? Mange barn som føler seg større når de kan klare seg selv. Høres jo ut som hun ønsker å slutte men bare ikke klarer det helt. Mitt beste tips er å holde dere masse ute og ha potte ute så kan hun gå bort selv og det blir ikke søl. Gå på stranda og si "her kan du bare tisse i vannet når du må tisse", i hagen er det lov å tisse på gresset og inne på potta?

Skrevet

Ja... og alt dette gjør vi...

Men etter 6mnd hvor hun har sagt hun vil slutte med bleia, den er ekkel etc så begynner man faktisk å gi opp. Er begrenset hvor mye klær man faktisk har kapasitet til å vaske etc når man har 4 barn også.

Problemet med tissinga ble verre etter hun byttet bhg... Virker som de tar på henne bleie fort der.

Skrevet

Potte står fremme.

Har faktisk bleiesluttet 3 barn før henne så det er ikke noe nytt for meg.. Men ingen "triks" går på henne.

Hun var som sagt flink før hun byttet bhg. Jeg spurte henne om hun hadde tissa på do i bhg men da sa hun nei tisset i bleien. Spurte de på avd (er 5 barn) om de tok henne på do og de sa ja, etter de hadde spist men ellers brukte hun bleie... Nå er det 8 uker ferie så håper vi kan få noe fortgang i dette.

Skrevet

Selvfølgelig ble det værre etter at hun skiftet barnehage. Ikke fordi de setter på bleie fortere men fordi dere har skapt utryghet.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være _min_ feil at hun blir utrygg av å bytte bhg..? Sånn er det når man går fra familiebarnehage til stor barnehage.. I gamle bhg brukte de ikke bleier på henne og der tisset hun veldig sjeldent på seg... Ikke før hun kom hjem...

Skrevet

Du legger for mye press på henne, og ifølge deg er det jo" vår vei eller ingen"

Hun har byttet barnehage, godt mulig det spiller inn også.

Skrevet

Ikke så enkelt, det der.

Hva med å snakke med bhg, enten styrer eller kanskje helst barnets primærkontakt? Si at du ønsker et tettere samarbeid ifht bruk/ikke bruk av bleie når hun er der om dagene. Sørg for at dere kan få til omtrent samme rutiner hjemme som i bhg, slik at jenta har de samme tingene å forholde seg til hjemme og i bhg. (følge på do ca hver time, rett etter mat, rett før de skal ut å leke, osv...) Hvis de er kjappe til å kle på henne bleie i bhg for at de ikke orker å bytte så mye tissevåte klær, så hjelper det jo lite hva man får til hjemme, tror jeg. Send med henne masse skiftetøy, og si at nå er hun slutta med bleie og at de må påregne noen uhell den første tiden.

Masse lykke til!

Skrevet

Det var da fælt så mye pepper du fikk... Jeg synes det bare høres ut som om du har et barn som ønsker å slutte med bleie før hun egentlig er moden for det. Sikkert ikke så lett det.

Med min datter, kjørte jeg på med masse drikke, hun satt på potta hele nesten tiden (så lenge hun ville selv, selvfølgelig), og når hun tisset i potta, var det stor fest. Holdt på slik i noen dager.

Skrevet

Hei dere to siste anonym. Takk for seriøse og ikke vemmelige svar..

Jeg også tror ikke hun egentlig var moden for det, men hun har så veldig lyst, det er det som gjør så vondt å se på. Særlig når hun sier at hun klarer ikke. Jeg sa at du kan klare alt du vil og da ble hun litt trist og sa ja, kanskje.

Hun hater forresten egentlig potta, sier den er for dumminger(??????) og at do er bedre. Så det er helst dit hun vil men i det siste så griner hun når vi setter henne der.

Er så sliten av dette. Er jo slitsomt for henne også, hun blir rett og slett helt fra seg av sorg når hun tisser på seg :-(

Men det drikketrikset har jeg aldri hørt om!! Kanskje jeg skal prøve det nå i varmen? :-D

Skrevet

Ville tatt henne med for en legesjekk, kan være UVI eller noe annet som gjør at hun sliter med å bli tørr.

Skrevet

Stakkars liten, hun blir jo virkelig lei seg av dette. Alle barn er forskjellige, så selv om noe virket på de 3 første, trenger det ikke gjøre susen for 4.mann. Dersom dere ikke setter bleie på henne igjen, må dere sette henne på potta ofte. Mulig det blir bedre dersom hun også føler at dette er noe hun virkelig mestrer - selv om det naturligvis er en slitsom periode.

Av erfaring kan jeg si at det dummeste jeg gjorde var å presse og å bli irritert da ett av barna mine hadde denne "perioden".

Det står ikke på i all evighet, lykke til HI :)

Skrevet

Jeg har jo ikke peiling, da det ennå er en stund til bleieslutt her i gården. Men ut fra innlegget ditt tenker jeg - og mulig dere allerede gjør dette selvfølgelig - virkelig rose henne for at hun klarer å bæsje på do. Det er jo superbra! Fokusere på det. Spørre om hun vet hvorfor hun ikke klarer å tisse på do. Om det ikke kommer noe når hun prøver?

I forhold til bilturer så tror jeg kanskje jeg ville vridd litt på setningen. At hun må ha på bleie fordi det er en så lang biltur, og da kan det være vanskelig å holde seg. Jeg tenker nok også at setningen "Vil du slutte med bleie så må du si i fra når du skal tisse, så slipper vi alt klisset som du ikke liker" ikke akkurat styrker mestringsfølelsen, men at det kan føles som et stressmoment. Jeg skjønner jo hva du mener, men likevel. Kanskje begynne i en annen ende? Noe som: Det er mange som synes det kan være vanskelig å kjenne når tisset kommer, og rekke å komme seg til toalettet når de skal slutte med bleie, og derfor kan vi øve på det først - at vi går på do så og så ofte, og at du prøver å si ifra når du merker at du må tisse. Og når du er litt mer vant til å si ifra på forhånd kan vi prøve med bare truse.

Skrevet

Hvis hun ikke vil på potte og gråter på toalettet, så har det nok bygd seg opp en del stress i forhold til det.

Ser nå at du sa til henne at hun kan klare alt hun vil, og det er det jo bare å bygge videre på. Ja, kanskje? Har hun sett noen voksne (friske) som går rundt med bleier? Det hadde sett teit ut det! Bring inn litt humor, ufarliggjør det. Sa hun som ikke skal gjøre dette før tidligst neste sommer;) Lykke til i alle fall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...