Gå til innhold

Hvordan tester de for pollenallergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er nesten helt sikker på at vår eldste gutt har fått gresspollenallergi. Han er 6,5 år og pappaen var omtrent like gammel nå han fikk. siste 1-1,5 uken når spredningen har vært moderat og kraftig har han klødd mer og mer på øynene, hviten er lett rødlig (er ikke betennelse, det ville vi gjenkjent), er tett i nesen, klør på huden og nyser en del. Siden legekontoret har ferie ringte vi legevakten og fikk grønt lys for å prøve øyedråper, nesespray og Zyrtec (han er veldig stor for alderen, så derfor var han tung nok til å kunne få dette), og han er MYE bedre nå etter bare et par dager med dette. Så vi ble egentlig bare mer sikker på allergi nå, men må jo få det testet. Hvordan gjøres egentlig dette? Blodprøve hos fastlege? Henvisning til spesialist? Prikktest? Noen som vet litt? Mannen husker ikke noe, er jo lenge sidne han ble testet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hos oss på legekontoret tar vi blodprøver. Ingen av legene hos oss tar prikktest lenger..

Skrevet

Ok, høres bra ut :-)

Vet du hvor lang tid det tar før man får noen svar?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det tar i utgangspunktet ikke stort mer enn 1 dag eller 3, men vi sier en uke bare for å være sikker :o)

Skrevet

Jeg ble aldri testet jeg. Da de så hvordan jeg så ut kastet de omtrent reseptene etter meg:D

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Neida, man må ikke ha blodprøver for å få tabletter, men man må ha påvist allergi og/eller kliniske symptomer på allergi før man kan få aerius eller kestine... alt annet kan man få uten så mye mikkmakk, så lenge legen er ok :)

Skrevet

Jeg har faktisk fått både aerius og kestine jeg???

Skrevet

Nope, i år er det amming for alle penga, så da er det null tabletter her i går'n. Er det nye regler?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det er nye i år :) Man må ha påvist allergi (gjerne i form av da blodprøver) før man kan søke nav om å få dekket aerius eller kestine på blå resept...

Skrevet

Men man får vel gjerne medisin på blå resept (= billigere?) og mer tilpasset dose om man er helt sikker? Han er jo ikke en gang fylt 7 år, så vil ikke gi ham for mye av noe heller liksom.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jada, du får "alt annet" på blå resept om legen skriver det ut. Når han er under 12 er det gratis så lenge det er på blå resept... Og jada, legen doserer :o)

Skrevet

Sønnen min på snart 3 fikk det uten noen prøver. Jeg forklarte symptomer og hvilket tiltak jeg hadde gjort, og hu veit at jeg har hatt allergi hele lviet, så fikk resept på aerius flytende til han med en gang.

Men jeg tror grunnen var at de helst ikke vil ta blodprøver på så små, så kan være det er annerledes når de er eldre.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, legene hos oss er ikke så nøye på akkurat det når det gjelder små barn, heldigvis! Jeg skulle ta prøver av ei lita jente, men hun var så hysterisk at det ikke gikk.. da fikk hun resept for å prøve, og slapp sprøytene :) Heldigvis!

Skrevet

Ja det tas blodprøve for å finne det ut og man må da ikke bruke noen allergimedisiner i en eller var det to uker(husker ikke helt) før man tar testen.

Skrevet

Jeg har mistanker om det samme på barnet mitt. Fått henvisning fra fastlegen til øre, nese, hals spesialist til tirsdag. Jeg spurte når jeg var der og fikk time om hvordan det gjøres. Og hos dem så tar de prikktest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...