Anonym bruker Skrevet 4. juli 2009 #1 Skrevet 4. juli 2009 Dette er ikke et krangleinnlegg! Noen som vet om det finnes noe forskning rundt om det er lettere å få igang amminga/amme etter en vaginal fødsel kontra et keisersnitt? Jeg tenker slik at kroppen gjør seg mer klar etter en vaginal fødsel for da er prosessen igang, uten at jeg har tenkt så veldig mye over det. Noen som har erfaringer/synspunkter? Eller kan det være at det ikke har sammenheng i det hele tatt? Hva tror dere?
Gjest Skrevet 4. juli 2009 #2 Skrevet 4. juli 2009 I boken "På vei" skriver Gro Nylander (som vel må kunne kalles ammeekspert) at melken som regel kommer fortere etter vaginal fødsel enn keisersnitt, at de med keisersnitt ofte må jobbe litt mer med å få igang ammingen. Vil tro hun har ganske grundige kilder å støtte seg på når hun skriver dette.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2009 #3 Skrevet 4. juli 2009 Kan bare snakke av egen erfaring. Første barn kom med hastekeisersnitt. Dagen etter hadde jeg melkespreng og melka flommet. Husker de lagde meg bh av truser og la innlegg inni. Hadde altfor mye melk og måtte pumpe etter hvert måltid. Så de premature barna på sykehuset fikk melk av meg også Etter vi kom hjem fylte jeg opp frysa med masse melk. Denne gangen hadde jeg en kjempe tøff vaginal fødsel, har greit med melk, men sjelden at det er spreng og det flommer. Må gi litt flaske i tillegg om dagen. Denne gangen sliter jeg en del med ammingen, første gangen var det ingen problemer.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2009 #4 Skrevet 4. juli 2009 Jeg fikk dårlig næring i melka. Om det har noe med hastekeisersnittet jeg måtte ha, eller om det var varmen vet jeg ikke... men jeg måtte ihvertfall gi opp amming etter 2 måneders slit. Så det kan jo være noe i det. Naturlig sett er det jo mange hormoner og prossesser som settes igang under fødselen, så det kan jo fort bli tull når kroppen ikke får denne stimulien:) Men Gro Nylander liker jeg ikke:p Så hennes mening og tanker om saken klarer jeg ikke å ta til meg. Er nok litt sinna flaskemamma som syntes det var vondt å få så mye "kritikk" via Gro Nylanders skriverier:/
It's all about me Skrevet 4. juli 2009 #5 Skrevet 4. juli 2009 Jeg har et haste ks og en vaginal fødsel bak meg. Melken kom like fort og i like store mengder begge ganger.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2009 #6 Skrevet 4. juli 2009 Hos meg gikk det MYE lettere etter keisersnittet enn etter den vaginale fødselen. Kanskje fordi keisersnittet var en så rolig og positiv opplevelse?
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2009 #7 Skrevet 4. juli 2009 Det er godt dokumentert, og en av de tingene en blir forberedt på når en har planlagt ks. Gjennom fødsel forbereder kroppen og hormonproduksjonen seg på at melken skal komme. De blir forsinket med ks, og i tillegg må en ofte separeres når mor ligger på oppvåkning. Jeg hadde problem med ammingen etter ks, selv om det ikke var et problem etter de to første fødslene jeg hadde. Det står stort sett i alle bøkene jeg har om fødsel.
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2009 #8 Skrevet 4. juli 2009 Det tok lenger tid før melken kom etter keisersnittet, melken kom ikke før etter nesten 5 dager og da var ungen helt utsultet stakkar, så i to døgn før melka kom skikkelig igang måtte hun få litt tillegg. Men har ikke hatt noen problemer med ammingen når melka først kom, alt går som smurt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå