Gjest Skrevet 4. juli 2009 #1 Skrevet 4. juli 2009 Føler det er et enormt sprik mellom det virkelig liv og BiM/DB her inne når det kommer til UL og kjønn. Greit, det er nok flere brukere her enn jeg har bekjente og bekjente av bekjente, men likevel... Om man tar med alle jeg vet om, på en eller annen måte om det nå er nære venner og familie, bekjente, bekjente av bekjente, søster til svigerinnen til...osv over alle de årene jeg har vært gammel nok til å snakke om og bry meg om sånt (ca 7-8 år), så snakker vi vel om en 300-400 mennesker totalt som har fått opplyst om kjønn på UL på det sykehuset nær der jeg bor, så kan jeg plusse på venninnen min sin lange liste osv. Blir i hvertfall en del. Poenget er bare et INGEN av de jeg kjenner/vet om/har hørt om (eller veninnen min har hørt om) har fått opplyst feil kjønn. Eneste jeg vet om er to bekjente av ene naboen min, og de bor i en annen del av landet. Eller ingen. Faktisk. Her inne derimot florer det jo av historier om folk som har fått vite feil, ja ikke bare på 1 eller 2 ultralyder heller, men gjerne 3-4-5 stykk! Når det er slike tråde på DB så er det også mange som skriver at de igjen har mange de kjenner som har fått vite feil og at UL er veldig usikkert og kanskje bare sånn ca 80% riktig. Får ikke dette til å gå helt opp jeg, må jo være en grunn til at så mange på samme sted/plass får vite feil, og så få (ingen?) på andre steder? Slik jeg ser det kan det være et par mulige grunner: 1. Det er stor forskjell i kvaliteten på ul-apperatene som benyttes(?) 2. Det er ulik praksis for når man kan si "sikkert" at det er det ene eller andre kjønnet. Er vel forskjell på tydelig se kjønnsorgan og å anta at det f.eks må være jente fordi man ikke umiddelbart ser en tissefant? 3. Det er ulikt hvor nøye dette sjekkes, hvor mye tid de bruker på det 4. De er flinkere noen steder enn andre til å gi beskjed dersom de faktisk ikke er helt sikker (dvs med all tydelighet ser et kjønnsorgan) Jeg vet ikke jeg, hva tror dere? Sokner selv til Haukeland sykehus i Bergen og vet de har veldig gode UL-apperater der, når jeg var til 3D var jeg også til et sted hvor de hadde helt nye og topp-kvalitet UL-apperater. Min erfaring (andre har sikkert ulik erfaring da) etter 4 ulike ordinære UL'er med 4 (5) ulike jordmødre er at de tar seg veldig god tid til å sjekke nøye og ikke sier noe før de helt tydelig ser kjønnsorgan, bruker gjerne flere minutter på dette om en ber om en sjekk av kjønn og viser og forklarer og "tegner" opp rundt. Hva med dere og deres erfaringer?
Ksenia & Anjem Skrevet 4. juli 2009 #2 Skrevet 4. juli 2009 Vi hadde UL på Oslo City legesenter www.doctors.no der så han tydelig en vaginal spalte..hehe lurer på hvor Kevin har gjemt den nå? Vi betalte 1000,- så det var ikke billig
Gjest Skrevet 4. juli 2009 #3 Skrevet 4. juli 2009 Ja, ikke sant? Skulle jo tro det var umulig å se feil sånn sett... Synes du kvaliteten på bildene var bra der da, eller sånn passe?
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 4. juli 2009 #4 Skrevet 4. juli 2009 En god venninne av meg var på rutineultralyd på ullevål og fikk beskjed om at det var en jente i magen. På 3d ultralyd fikk de beskjed om at det var gutt, og det stemte.
Tøvsjura Skrevet 4. juli 2009 #5 Skrevet 4. juli 2009 Hadde rutineultralyd ved Ullevål både med nr 1 og nr 2. Med nr 1 mente jordmor hun kunne se testikler og penis og det stemte :-) Med nr 2 så vi selv hva det var og vi fikk det bekreftet av jordmor som kunne fortelle at det var 100% sikkert ei jente, var også på 3D-ultralyd i uke 28 og fikk tydelig se kjønnsleppene og nok en gang bekreftelse på at det var ei jente og det stemte ;-) Kjenner kun til to som har fått opplyst feil kjønn, begge fikk opplyst jente, men ut kom gutt.
Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 4. juli 2009 #6 Skrevet 4. juli 2009 Rutineultralyden på sykehuset her vi bor sa dem jente 3 ganger... Og på 3D på majorstuaklinikken så vi tydelig at det var en gutt, og det stemte.. Og ja, ultralydutstyret varierer fra sykehus til sykehus. Det jordmødrene har her er det samme som da jeg ble født for over 23 år siden.... Gynekologene på sykehuset her har bedre utstyr, heldigvis, men der er man jo ikke med mindre man opplever noe ekstraordinært i svangerskapet.
temine Skrevet 4. juli 2009 #7 Skrevet 4. juli 2009 Varierer nok en del på ultralydapperatenes kvalitet ja. Jeg har vært på ultralyder ved NSFM (nasjonalt senter for fostermedisin på St.Olavs), der har de begge gangene fortalt at de sikkert kunne se hviklet kjønn det var. Første gang jente, andre gang gutt. Vi fikk og se det på bildene, og vi syns selv det ikke var noen tvil om kjønnet. De var sikre selv og, men sa likevel at de ikke kunne si seg 100 % sikre før babyen kom ut. Med nr 2 ble det i tillegg fostervannsprøve, så da fikk vi likevel vite sikkert før han kom ut. Jeg kjenner INGEN som har fått høre feil kjønn, og ingen av de jeg kjenner har fortalt om noen slik hendelse heller.
*Rutletutt* Skrevet 4. juli 2009 #8 Skrevet 4. juli 2009 Har samme inntrykk som deg, Alva - ingen jeg kjenner, eller bekjente av kjente el har fått vite feil kjønn, eller kjenner noen som har fått vite feil kjønn - bare her inne jeg har lest om det. Hører selv til Haukeland og har samme opplevelse som deg, at de tar seg god tid og forklarer hva de ser og detaljer av kjønnsorganet. På gutten tegnet jm opp rundt så vi tydelig så at det ikke kunne være noe annet enn en gutt;o) På jenta så vi tydelig "kaffebønnen" og hun forklarte alt hun så.
Gjest Skrevet 4. juli 2009 #9 Skrevet 4. juli 2009 Pussig at fenomenet nesten bare opptrer her inne da ;-) Men kanskje flere snakker om samme personen(e) når de kjenner noen som har fått vite feil?
Mammaen til 2007jenta Skrevet 4. juli 2009 #10 Skrevet 4. juli 2009 enig med deg, alva. Jeg hører også til Haukeland. Har "aldri" hørt om noen som har fått opplyst feil kjønn. Jeg fikk vite at jeg ventet jente både på ordinær og 3d. Jeg slet litt med blødninger i svangerskapet, og hadde en del ekstra ultralyder i den forbindelse. ene gangen mente legen helt bestemt at det var en gutt der inne. Heeh. Men en jente var det:)
mayaya Skrevet 4. juli 2009 #11 Skrevet 4. juli 2009 Jeg kjenner ei som hadde samme termin om meg forrige gang.. hun fikk opplyst gutt 2 ganger, men det var ei pie. Ellers ingen.
mai mammaen til to Skrevet 4. juli 2009 #12 Skrevet 4. juli 2009 en kollega av meg fikk beskjed om jente 2 eller 3 ganger. hun hadde en drøm og der så hun en gutt, så hun dro på en fjerde UL. og da så dem at det var en gutt... hehe
lille sprelle Skrevet 5. juli 2009 #13 Skrevet 5. juli 2009 Det er stor forskjell på kvaliteten på bildene. Jeg hadde ørten ul med diverse ulike apparater og så selv forskjell (på sh). Fikk vite rett kjønn på første ul
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå