Gjest Skrevet 4. juli 2009 #1 Skrevet 4. juli 2009 Føler det er et enormt sprik mellom det virkelig liv og BiM/DB her inne når det kommer til UL og kjønn. Greit, det er nok flere brukere her enn jeg har bekjente og bekjente av bekjente, men likevel... Om man tar med alle jeg vet om, på en eller annen måte om det nå er nære venner og familie, bekjente, bekjente av bekjente, søster til svigerinnen til...osv over alle de årene jeg har vært gammel nok til å snakke om og bry meg om sånt (ca 7-8 år), så snakker vi vel om en 300-400 mennesker totalt som har fått opplyst om kjønn på UL på det sykehuset nær der jeg bor, så kan jeg plusse på venninnen min sin lange liste osv. Blir i hvertfall en del. Poenget er bare et INGEN av de jeg kjenner/vet om/har hørt om (eller veninnen min har hørt om) har fått opplyst feil kjønn. Eneste jeg vet om er to bekjente av ene naboen min, og de bor i en annen del av landet. Eller ingen. Faktisk. Her inne derimot florer det jo av historier om folk som har fått vite feil, ja ikke bare på 1 eller 2 ultralyder heller, men gjerne 3-4-5 stykk! Når det er slike tråde på DB så er det også mange som skriver at de igjen har mange de kjenner som har fått vite feil og at UL er veldig usikkert og kanskje bare sånn ca 80% riktig. Får ikke dette til å gå helt opp jeg, må jo være en grunn til at så mange på samme sted/plass får vite feil, og så få (ingen?) på andre steder? Slik jeg ser det kan det være et par mulige grunner: 1. Det er stor forskjell i kvaliteten på ul-apperatene som benyttes(?) 2. Det er ulik praksis for når man kan si "sikkert" at det er det ene eller andre kjønnet. Er vel forskjell på tydelig se kjønnsorgan og å anta at det f.eks må være jente fordi man ikke umiddelbart ser en tissefant? 3. Det er ulikt hvor nøye dette sjekkes, hvor mye tid de bruker på det 4. De er flinkere noen steder enn andre til å gi beskjed dersom de faktisk ikke er helt sikker (dvs med all tydelighet ser et kjønnsorgan) Jeg vet ikke jeg, hva tror dere? Sokner selv til Haukeland sykehus i Bergen og vet de har veldig gode UL-apperater der, når jeg var til 3D var jeg også til et sted hvor de hadde helt nye og topp-kvalitet UL-apperater. Min erfaring etter 4 ulike ordinære UL'er med 4 (5) ulike jordmødre er at de tar seg veldig god tid til å sjekke nøye og ikke sier noe før de helt tydelig ser kjønnsorgan, bruker gjerne flere minutter på dette om en ber om en sjekk av kjønn og viser og forklarer og "tegner" opp rundt. Hva med dere og deres erfaringer?
mamman til to gutter Skrevet 4. juli 2009 #2 Skrevet 4. juli 2009 Jeg har heller ikke hørt om noen venner eller bekjente som har fått beskjed om "feil" kjønn og jeg bor i Osloområdet, så de jeg kjenner har vært på mange forskjellige sykehus. Når vi var på ordinær ultralyd brukte ikke jordmoren mye tid på å sjekke kjønn, men hun brukte litt tid. Hun tittet først og prøvde å ta et bilde for å vise oss, men fikk ikke noe ordentlig bilde. Jeg fikk likevel inntrykk av at hun egentlig var veldig sikker på hva hun hadde sett, men ettersom hun ikke fikk tatt bilde og vist oss, så sa hun at hun var nesten sikker på at det var en gutt, men ikke 100% sikker. I begynnelsen etter jeg hørte det, turte jeg ikke helt å tro det sikkert, men etterhvert som jeg vente meg til tanken, fant jeg ut at hun egentlig virket sikker, men ikke ville si det. På 3D ultralyd fikk vi beskjed om at "sånn ser ikke jenter ut mellom beina" og ble vist det og så det godt selv også, så da var det ikke tvil i det hele tatt. Jeg tror også det varierer veldig hvor mye folk tror på det jordmor har sagt. Noen hører det som om det er 100% sikkert selvom jordmoren sier "det kan hende det er...", mens andre ikke tror det selvom de har blitt vist sikre tegn. Er man sikker kan man handle inn gutte/jenteting på forhånd og så få "feil" kjønn, hvis man velger å ikke stole på det, så handler man ikke inn noe til et spesielt kjønn og får heller aldri "feil" kjønn. (ikke at jeg tror folk på dib/bim er spesielt sikre, men ...) Så tror jeg også alle de som vet om noen som har fått høre feil legger inn svar på sånne tråder, rett og slett for å si fra at man aldri kan være helt sikker, så da høres det ut som det er ekstra mange.
AO3 Skrevet 4. juli 2009 #3 Skrevet 4. juli 2009 JA, det er forskjell fra sykehus til sykehus! Da jeg var på ordinær UL, var det første jordmora sa følgende: "Ja, dette er det dårligste ultralydapparatet på hele sykehuset!" Veeeeldig betryggende... Jeg så jo selv at det var dårlig. De hadde akkurat fått et nytt et, men jordmora skulle ha opplæring på det senere samme dag(!), så hun brukte det gamle på meg... Kanskje ikke så overraskende tok jeg en privat UL noen uker senere, bare for sikkerhets skyld! Vi ville ikke vite kjønn uansett, men i innkallelsesbrevet jeg fikk til den ordinære UL, sto det spesifikt at det ikke gikk an å se kjønnet?!?
AO3 Skrevet 4. juli 2009 #4 Skrevet 4. juli 2009 (Det ultralydapparatet var forresten et gammelt et de hadde fått fra ortopedisk. Det sto nemlig på det...)
Gjest Skrevet 4. juli 2009 #5 Skrevet 4. juli 2009 Uff, forstår godt du tok privat UL etterpå ja! Har selv vært til UL hos to gynekologer, både sent og tidlig i de ulike svangerskapene, og de apperatene var MYE dårligere enn de på KK og Majorstuen der jeg tok 3D. Husker med nr 1 at gynekologen viste meg at det sannsynligvis var gutt og tegnet rundt hvorfor, men jeg så ikke mer enn grå uklar masse jeg. På de ordinære derimot var det ikke tvil når de viste gutt, så kjempetydelig selv at det var gutt, og så også en enorm forskjell denne gangen enn med guttene, bl.a så vi tydelig 3 hvite streker som JM forklarte hva var osv, til og med en "minipenis" som var klitoris hvor JM også forklarte at det kunne man se pga måten den pekte nedover på og var bitte, bitte liten osv. Nå vet ejg jo ikke sikkert om lille i magen er jente før etter fødselen, men her så vi hvertfall selv helt klart en enorm forskjell både på den ordinære UL'en og den i 3D, mens jeg ikke klarte å se noe selv på de dårlige apperatene med guttene når vi hadde ekstra UL'er der (de hadde jo rett i at det var gutter likevel da).
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 4. juli 2009 #6 Skrevet 4. juli 2009 Kvaliteten på UL apparatene er nok forskjellig fra sted til sted. Har selv opplevd at UK apparatene hos private gynekologer er mye bedre (fra en annen planet) enn det de har på sykehuset. Vil også tro at erfaringen til de som sitter bak ul apparatene varierer. Når det er sagt, så har heller ikke jeg hørt om noen tilfeller i mitt bekjentskap eller venners venners bekjentskap om at det er tatt feil ved UL. Jeg har derimot hørt at det er mange og 90 % sikkert det som blir sagt. Det vil alltid være noen som faller ut i de par % hvor det blir tatt feil. Men det er jo ikke særlig mange. Når det blir skrevet om dette her, så kan det være noen som da har havnet blant de par %. Tenk hvor mange mennesker som kjenner dette vedkommende?? Vil tro at det er flere her inne, og som da skriver om samme tilfellet. Altså - er det logisk å tro - at sannsynligheten for det som blir sagt på ul faktisk stemmer. Særlig dersom man har hatt flere UL og av ulike personer. Det har til nå vært korrekt på begge mine barn, og forventer at det stemmer også denne gang. Jeg kunne i hvertfall ikke selv se tissefant, men så veldig klart og tydelig to kjønnslepper :-)
Gjest Skrevet 4. juli 2009 #7 Skrevet 4. juli 2009 Slapp av Alva, du FÅR jente denne gangen her vet du...
Gjest Skrevet 4. juli 2009 #8 Skrevet 4. juli 2009 Jeg tror det handler om at mange får opplyst at dette SER UT SOM en .... også går de utifra det. Jeg så selv at det var jente på begge ultralydene(på ordinær ul) så jeg ser i grunn ikke helt hvor komplisert det kan være, vi har ganske forskjellige kjønnsorganer;)
Gjest Skrevet 4. juli 2009 #9 Skrevet 4. juli 2009 Ja altså, jeg er ganske sikker på det selv ;-) Men blir stadig mer forundret over at så mange får vite feil, derav innlegget. Jeg for min del får vel vite det helt sikkert om ca 5 uker uansett.
Snuppelura&Go`klompene Skrevet 4. juli 2009 #10 Skrevet 4. juli 2009 Jeg synes det virker litt skremmende at ultralydpersonell ikke kan se forskjell på gutt og jente, men skal kunne se sykdom, misdannelser osv. hos fosteret. Stiller meg litt kritisk til kompetansen til dem som bommer på kjønnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå