Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den som de tar av alle nyfødte... Nøyaktig nå MÅ den tas senest og når kan den tidligst tas? Mener det må ha gått minst 72 timer(?) fra babyen er født før den kan tas, eller er det 48 timer? Når må den senest bli tatt? Går det an å vente f.eks 1 uke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi dro fra sykehuset når sønnen vår var ca 48timer og da måtte vi komme tilbake for å ta føllingsprøven (vi bor 5min unna sykehuset, så det var ikke noe problem). Den første prøven som ble tatt ble mislykket (turnuslegen som tok den hadde ikke tatt nok blod), så vi måtte tilbake og ta den en gang og til da var han ca6døgn. Vet ikke om det egentlig er viktig at den blir tatt tidligere, men tror de ringte når han var ca4døgn og vi avtalte time 2dager senere, så tror ikke det er noe problem.

Skrevet

Mener at det er innen 72 timer den bør tas!

Skrevet

Er det noen steder jeg kan finne ut av dette helt sikekrt, eller må jeg evt ringe sykehuset?

Skrevet

Jeg sjekket nettet, og den skal tidligst tas 60 timer etter fødsel, og den bør tas senest innen 72 timer.

Skrevet

Æsj, var noe sånt jeg fryktet :-( Takk for svar i hvertfall. Da er det bare å instille seg på flermannsrom på føden likevel... Kjedelig at den må tas akkurat på de måten da, at de ikke kan ta den litt før, elelr en del senere.

Skrevet

Hør med sykehuset du, kan hende de kan være litt fleksible!

Skrevet

Det har de ikke vært før i hvertfall, men da gjorde det ikke så mye siden det fantes både Storken og Barselloft, nå er begge deler nedlagt og min erfaring med vanlig fødsen er ikke akkurat den beste. Jeg vet at det er vanlig å måtte dele rom, men for meg ødla det hele barseltiden med min første, og pga veldig lang reisevei så synes jeg ikke det er forsvarlig ovenfor babyen å reise hjem, og så tilbake igjen etter kun 1-2 dager, så da er alternativet å bli. Jeg undersøkte om JM kunne komme hjem til oss for å ta prøven, men den ordningen i kommunen støtter det ikke, så det gikk ikke an :-( Hadde vi kunnet vente 1-2 uker kunne jeg resit hjem med en gang og så heller tilbake, da ville babyen fått litt tid på seg først, men 1-2 dager er for lite.

Skrevet

Snakk med helsestasjonen og få dem til å skaffe det spesielle utstyret som trengs for prøven slik at de kan ta den der for så å sende den til analyse. Det gjorde vi da jeg fødte hjemme og sykehuset var langt borte.

Skrevet

Hva med å ta en natt på hotellet og heller betale for det selv? Vente der til prøven kan bli tatt. Prisene er ikke så ille. Jeg har en venninne som bodde der for egen regning av samme grunn.

Skrevet

Går det an da? Siden barselloftet er nedlagt?

Oktaviaster: Jeg har hørt med både JM og helsestasjonen, og det går ikke. De er uten folk i sommer på helsestasjonen og nabokommunene har ikke "lov" til (les midler) til å komme til oss. Jeg undersøkte dette sist du foreslo det siden jeg synes ideen din var kjempegod, men det gikk altså ikke :-( Så enten må vi selv reise tilbake etter kort tid, eller vente.

Skrevet

Oi, det der skal undersøkes nærmere ja! Tusen takk for at du opplyste om dette :-) Nå vet jeg om en mann som blir glad også om dette stemmer, vet han er veldig lei seg for å ikke få være sammen med babyen første dagene, men dette vil jo helt klart gi oss en mulighet. Aberet er jo at det er umulig bestille rom på forhånd da, hehe... aner jo ikke når hun kommer ;-) Skal i hvertfall ta en telefon til dem for å høre om det pleier å være litt ledige rom, hva det koster osv og om jeg har lov til å benytte meg av det som barselkvinne når jeg betaler selv. Så får jeg heller bare pakke med ekstra med babyklær, bind osv.

Å, dette hadde vært perfekt altså! :-) Vel verd de kronene det evt måtte koste.

Skrevet

Sønnen min tok den prøva 4 dager etter fødsel.

Jeg dro hjem dagen etter fødsel, så da kom jeg tilbake.

Vet ikke om noen regler for hvor mange timer det skal være.

Skrevet

Nå snakket jeg med dem. De kunne jo selvsagt ikke garantere at det var noen ledige rom, men hun sa at de pleide å ha det på sommeren, så da var det bare å ringe når fødselen var over for å se. Men det var svindyrt da! 985 kr for et dobbeltrom, og da var kun frokosten inkludert...

Uansett godt å ha et alternativ. får snakke med mannen og så ser vi hva vi ordner :-)

Skrevet

Med minsta dro vi hjem 2 dager etter fødsel og måtte komme tilbake dagen etter hjemreise

Skrevet

Det er jo viktig at den blir tatt innenfor et gitt tidsrom da. Den må tas etter to og et halvt døgn, for barnet må ha fått i seg en del morsmelk. Det man tester for er om det reageres på en aminosyre som finnes i det aller meste av det vi spiser. Hvis barnet har Føllings sykdom, vil det bli psykisk utviklingshemmet hvis det får ordinær kost. Hvis man venter mer enn 72 timer og barnet har sykdommen, har skaden allerede begynt å skje.

Hotell tilknyttet sykehuset høres ut som en bra løsning for deg, jeg skjønner at flermannsrom ikke frister.

Skrevet

Ja, jeg tenker som så at vi ser litt an hvor fullt det er og om de evt har et familierom første natten dersom fødselen skjer sent på kvelden/tidlig natt siden vi har så lang reisevei, og så evt helelr betale for hoteller i 2 dager etter dette. Er veldig nøye på denne prøven selv, vet hvor viktig den er, er derfor jeg spør også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...