Gå til innhold

Mat i utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia... Reiser til Italia i tre uker på lørdag. Burde jeg ta Idoform først? Kan jeg ta Imodium ved diare?

Kan jeg spise salat?

Italiensk is? Eller bare saft-is?

Er parmesan og manchego pasteuriserte?

Pusser dere tennene i springvann?

Kjøpe frukt på stranden? Eller er det bakteriebomber?

Ingen spekemat, eller ok hvis fersk?

Hjeeeeelp! Så mye å huske på... .-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- idoform kan gravide bruke, også forebyggende, men imodium bør en være forsiktig med. Står mer på felleskatalogen.no

- du kan spise salat, men har du magetrøbbel er vel det en av tingene du bør unngå.

- italiensk is, de store merkene, er laget av pasturisert melk (ikke fløte). Elers har de massevis av sorbet som du bare kan spise.

- parmasan og andre gode oster er stort sett ikke-pasturisert om du kjøper den på gode restauranter og butikker. Masseproduserte er det i større grad.

- ja, vannet er trygt.

- du kan jo alltids vaske frukten du kjøper

- spekemat har ingenting med ferskhet å gjøre, og den bør fryses. Det er små sjanser for at det er noe i det, men holder du deg unna spekemat i norge gjør du det også i italia.

Italia er jo ikke et veldig farlig matland for noen, og du skal jo ikke til Egypt o.l. Vi har reist mye med mage og barn i Italia, og aldri opplevd noe som kan knyttes til mat.

Les på matportalen, og bestem deg for hvilke anbefalinger du velger å følge.

Skrevet

Italia er ikke så skummelt i forhold til bakterier, men skummelt i forhold til masse god mat jeg har lyst til å spise men som jeg ikke kan. Masse gode skinker, oster osv...

Men leste på matportalen at parmesan er trygt både pasteurisert og upasteurisert (grunnet lang lagringstid...... ). Og også mozzarella og ricotta var trygge :-) Deilig!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...