Gjest Skrevet 4. juli 2009 #1 Skrevet 4. juli 2009 jenta mi begynner å hvese når hun blir skikkelig gira..sånn "jeg skal late som jeg er skikkelig tungpusta"-lyd..dette høres fælt ut. hun er 6 mnd. kan de ha astma når de er så små? eller er det bare en lyd hun lager? flere barn som lager sånn lyd?
Kliko Skrevet 4. juli 2009 #2 Skrevet 4. juli 2009 Gutten min ble lagt inn på sykehuset for noen uker siden fordi han hørtes ut som en badeand når han pusta. Pusta også kjempe tungt. Og da fikk vi beskjed om at siden de ikke får tatt noen astma test på babyer, må de ha hatt barnebronkitt tre ganger, og først da vil de får diagnosen astma. Men hadde dratt til legen med jenta de, for de tung-pust-lydene hadde gutten min også, og det eneste som hjalp var et sånn forstøver apparat.
Gjest Skrevet 4. juli 2009 #3 Skrevet 4. juli 2009 tenkte å dra til legen over helga å få det sjekka opp. kom lydene hos han også når han ble gira da? eller var det hele tiden? det virker nesten som hun gjør det til også, høres ut sånn, men ikke så lett å vite forskjellen da. men lurt å få det sjekka ut så det skal jeg gjøre.
Ranveig R Skrevet 4. juli 2009 #4 Skrevet 4. juli 2009 Jenta vår har infeksjonutløst astma ("barneastma"), der det største problemet har vore hoste. Langvarig hoste, spesielt på nettestid. Fleire gongar hosta ho til ho kasta opp. Det begynte etter RS-virus/bronkiolitt då ho var 6 veker gamal. Fekk diagnose + medisin ved 11 mnd, er no 20 mnd og har det ganske bra så lenge ho går på medisiner. Veninna mi som har ein prematur baby med lungeproblem fekk fortalt på barneklinikken at astmabarn under året ikkje har den karakteristiske pipelyden i luftvegane som eldre astmabarn har. Jenta vår har til tider vore tett/slimete i brystet, då kjenner ein at heile brystkassen dirrar svakt når ho pustar. Eg huskar at då eldste vår var rundt 7 mnd var han VOLDSOM til å lage det eg kalte "kvelelydar". Han hveste og peip og styrte verre. Eg blei ganske fortvila fordi det hørtes ut som om han ikkje fekk puste til tider. Skjønte etter kvart at det berre var utprøving av kroppen/stemmen (mellom anna fordi det BERRE skjedde når han var våken og i aktiv "leik"/samspel med oss, aldri når han slappa av eller sov). Følg nøye med, skriv gjerne ned når på dagen og i kva situasjon jenta di lagar slik lyd, og viss du framleis er bekymra tar du deg ein prat med helsesøster eller lege. Lykke til.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 4. juli 2009 #5 Skrevet 4. juli 2009 Jeg hadde mistanker om at datteren min hadde astma da hun var under 6mnd. Etter mye styr og masing på leger, så ble hun testet da hun var 1,5 år. Og ja jeg hadde rett. Det var astma:( Håper hun vokser det av seg..
Kliko Skrevet 4. juli 2009 #6 Skrevet 4. juli 2009 Han hadde det hele tiden før han fikk medisiner, men noen dager etter han hadde "slutta" med medisiner så var det kun når han var gira. Men det skal jo ikke være sånn at de har en sånn tung pust lyd når de er gira, men det kan jo være at hun bare begynner å bli forkjølet eller noe?? Håper du får vite hva det er i hvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå