Gå til innhold

Kongeparet og blandingshund i Aftenposten i dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kongefamilien har fått blandingshund og får reaksjoner fra puddeklubben om å la det være. Utrolig! Jeg synes det er fantastisk at noen vil ha blandingshund og synes at kongeparet går foran med et godt eksempel!

Fra Aftenposten;

Årsaken skal ha vært at puddelklubben frykter «de utilsiktede konsekvenser et valg av en blandingsrase svært sannsynlig vil få». Anmodningen ble ikke tatt til følge

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så enig. kjempebra av dem :) skjønte ikke helt den siste kommentaren da. hvilke konsekvenser liksom ..

Skrevet

Haha, du har jo ikke skjønt noen ting.

Kritikken går ut på at kongefamilien støtter useriøs avl på hunder. Denne blandingen mellom puddel og larador/golden er begynt å bli veldig populær, og de som selger tjener gode penger, og vil tjene enda mer på at kongefamilien kjøper hund av dem. De tar jo like mye for valpene som renrasede hunder, og i tillegg reklamerer de feilaktig.

Skrevet

Blandingshunder har ofte bedre gemytt og helse enn rasehunder.

Mennesket har ikke vært særlig hensynsfulle når det kommer til avl.. Mange dyr som lider pga det desverre.

TENK å være så kjent da! At man ikke skal få ha den hunden man selv ønsker fordi man må ta hensyn til andre.

Glad jeg ikke er kjendis! =)

Skrevet

Blandingshunder arver både gemytt og helse etter foreldre og slekt, og ettersom det gjerne er renrasede der, blir det da helst ikke bedre av det. Dessuten får man gjerne litt strevsomme hunder hvis man blander to hunder med stort aktivitetsbehov, men med ulike instinkter, f.eks jakthund og gjeterhund.

Det er en myte at blandingshunder har bedre gemytt og helse enn rasehunder. Når det gjelder rasehunder, har man derimot mulighet til å sjekke opp helse og også ofte gemytt i flere ledd bakover.

En oppdretter av rasehunder er jo også opptatt av å bedre helse og gemytt hos sine hunder, så jeg vil tro sjansen er bedre for å få en god hund hvis man velger en seriøs oppdretter framfor "uhellsparinger" eller fra sånne som produserer blandingsvalper for å tjene penger, sånn som disse kongefamilien kjøper av.

Skrevet

En labradoodle? Disse to rasene blir jo blandet med hensikt, da. Jeg har fått inntrykk at denne blandingen begynner å bli en egen rase. Disse hundene er veldig populære i USA.

Skrevet

Jeg synes det var mest morsomt at de hadde fått reaksjoner fra puddeklubben;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...