Gå til innhold

Papirer ifm haste ks- har man krav på alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker en del på fødselen som gikk i veldig langdrag og som endte opp med haste ks. I ettertid mener jeg at de skulle gjort noe før de gjorde det. Skrev til de at jeg ønsket notatene som var gjort i løpet av fødselen. Jeg har nå fått tilsendt partogram (tror jeg det het), samt alt av notater som er gjort ETTER fødselen. Ser på det diagrammet at det er gjort en del notater underveis- jeg har vel rett til å få disse også??

Jeg vil ikke så mye med papirene, men kanskje jeg faller mer til ro om jeg får lest alt, og ikke minst så ønsker jeg alt av papirer til neste fødsel. Enn så lenge er det kun aktuelt med planlagt ks(:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt gjennomgang på sykehuset med en jordmor der de forklarte hva som står i papirene. Jeg fikk tilgang til alt som var notert, og det var de samme som du har fått. Jeg vil absolutt anbefale å gå igjennom dette med en fagperson. På Haukeland har de en kjempe flink og rutinert jordmor som bare jobber med etterarbeiding av fødselsopplevelser. Vi er en gruppe som alle har pratet med henne, og vi hadde vel alle fått innvilget ks ved neste fødsel. Nå har alle unntatt meg fått barn, og bare en endte opp med et hastesnitt. Ingen planlagte, men positive fødselsopplevelser for alle sammen.

Jeg hadde et katastrofesnitt, som mange kaller det her inne, sist gang og er nå snart fødeklar. Selv har jeg brukt lang tid på å bearbeide forrige fødsel, og ikke minst har helsetilstanden til sønnen min plaget meg en del. Men nå når det nærmer seg er jeg veldig rolig. Nå vet jeg at hasteks er en mulighet, og sjansene øker siden vi alt har ks bak oss, og da slapper jeg mer av.

Skrevet

Opplevd det samme og ønsket papirer i ettertid. Fikk da noe som het "epikrise" fra fastlegen på 6 ukers kontroll og der fant jeg objektive beskrivelse av hendelsesforløpet som var nyttig å få lese i ettertid.Dette fikk jeg ikke fra sykehuset da jeg bestilte journal.

2. fødsel endte likedan (helsekortet hadde da rødt merke som tilsa ekstra oppmerksomhet på langdryg fødsel og lavere terskel for ks). Mener jeg måtte aktivt be om epikrise.

Ved 3. fødsel ble det planlagt ks så alt gikk planlagt og greit. Ved jordmorsamtalen spurte jeg om alt hadde gått greit og var normalt -jada. Etter å ha fått papirer så jeg at hun hadde hatt navelstreng rundt halsen som var notert i epikrisen.

Så be om papirer om det er viktig for deg. Ønsket selv å forsøke fødsel på barn nr 2 og var positiv, men nok ble nok og det var jeg selv som krevde KS. Men egentlig kunne jeg likegodt ikke vært i stand til å vurdere og kreve.Til min lykke var det samme (engel av en ) lege huff ,man er glad det gikk bra alle ganger.

Skrevet

Du har krav på tilgang til alt av papirer, ja. Har du prøvd å sende brev til sykehuset, og be om å få tilsendt alt av papirer, inkludert evt vedlegg? Først da fikk jeg tilsendt alt etter mitt hastesnitt... Jeg vil også sterkt anbefale deg å få en gjennomgang av papirene med gynekolog eller jordmor. Selv om du har all info på papiret, vil det sannsynligvis være ting i journalen du ikke vil skjønne, eller ikke vil skjønne den egentlige betydningen av - selv om du eller mannen din skulle være utdannet innen helse. Her i huset er vi en lege og en dyrlege - vi skjønte alle faguttrykkene, men vi skjønte ikke hva alle uttrykkene egentlig innebar i praksis!

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i tanken at det kun er aktuelt med planlagt ks neste gang... Jeg fikk også den store skrekken etter min fødsel. I ettertid viste det seg at jeg har for trangt bekken til vaginal fødsel, så for meg blir det planlagt ks neste gang uansett. Hvis du får snakket gjennom fødselen ordentlig - gått gjennom uklare punkter (er du som meg, så var det mange!) og ting du har gått og lurt på (ditto!) - kan det hjelpe deg mye. Enten du går for planlagt ks neste gang eller til slutt begynner å tenke at kanskje du skal forsøke vaginalt en gang til, vil det sannsynligvis gjøre fødselsopplevelsen lettere å leve med. Det har i alle fall vært gull verdt for meg!

Skrevet

Takk for gode og utfyllende svar.

Hadde nok vært lurt om vi fikk gått gjennom dette med en fagperson. Har hvertfall mange spm som skal besvares før jeg er villig til å prøve vaginal fødsel neste gang- om jeg i det hele tatt blir villig til å prøve det. Har skrevet til sykehuset etter papirer, og har fått alt, untatt notater som ble gjort underveis i fødselen. Og det er jo akkurat det jeg lurer på. Hvorfor de lot meg gå så lenge med 5 cm åpning++

Det er rart hvor tankene/ følelsene har kommet snikende en god stund etter fødselen. Dagen når hun var født tenkte jeg dette gikk jo kjempebra! Men tok ikke lange tiden før en begynnte å se hva både jeg og babyen hadde vært gjennom.

Overlegen som kom inn i aller siste fase kom inn om dagen og forklarte litt og sa også hva de hadde kunnet gjort bedre. Så for meg virker det som om hun ikke var helt fornøyd med det som var gjort før hun ble tilkalt. Skal sende de et brev til(:

Skrevet

Hehe, da jordmora som var med under fødselen dagen etter fødsel kom for å snakke med meg, var jeg høy som et hus på smertestillende og adrenalin, og mente at fødselen hadde jo fått kjempebra! Eh... Yeah, right! Det tar tid før slike ting "setter seg", tror jeg. I alle fall var det slik for meg. Det tok meg åtte måneder å samle mot til å be om en time for gjennomgang. Et halvt år etter fødselen dukket det stadig opp "nye" ting om fødselen jeg hadde fortrengt. Blant annet tok det meg et halvt år å klare å huske hvordan det *egentlig* var da jeg trodde babyen min var død, like etter at han var født. :(

*trøsteklem* til deg - det er bedre å ta tak i dette jo før, jo heller!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...