Gjest Bø! Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 Kontakt lege ved bruk over lengre tid, står det på flaska. Hva er "lengre tid"?
flypapir Skrevet 3. juli 2009 #2 Skrevet 3. juli 2009 Vi brukte det i ca 3mnd sammenhengende i samråd med helsestasjonen....
flypapir Skrevet 3. juli 2009 #3 Skrevet 3. juli 2009 Svarte vel ikke akkurat på spm ditt... Det jeg tenker er at du fint kan prøve lactulose og se hvordan det virker. Men dersom du finner ut at du må bruke det ofte og lenger enn en uke av gangen bør du kanskje kontakte lege?
Gjest Bø! Skrevet 3. juli 2009 #4 Skrevet 3. juli 2009 Takk for svar:) Vi bruker det til det "løsner", så prøver jeg uten litt og regulerer ved kosthold, men det tar bare en dag eller to så er det i gang igjen. Så det spørs om jeg bør gi forebyggende. Har vart i tre uker nå (to uker før jeg prøvde lactulose), før det var magen helt fin. Kanskje vi skal ta en tur til legen da? Sommerferie og brudd på alle rutiner hjelper vel ikke akkurat på magen...
flypapir Skrevet 3. juli 2009 #5 Skrevet 3. juli 2009 Uff, jeg kjenner til det der... Kan være lurt å snakke med lege/helsesøster om det. Jeg leste en gang en artikkel om dette, og der ble det sagt at man burde prøve å få orden på de små sine mager før de fyller to år for å unngå at de får varige mén (gruer seg til å gå på do fordi de vet det gjør vondt osv). Mener det sto i bladet "Sykepleien" om jeg ikke tar helt feil?! Jenta mi har slitt mye med magen og vi må hele tiden tenke på magen hennes og sørge for at hun får i seg nok veske, biola, linfrø osv. Det er også viktig at vi begrenser sukkerinntaket og følger de rådene som blir gitt. I helger og ferier er det lett at man glemmer dette litt, men da merker vi det fort på magen hennes. Heldigvis har det blitt litt bedre nå, og vi gir svært sjelden lactulose (6mnd siden sist). Hun er blitt 3,5år og den perioden vi slet mest var hun vel 1,5-2år gammel...
Gjest Bø! Skrevet 3. juli 2009 #6 Skrevet 3. juli 2009 Ja det er ganske slitsomt for alle. Skal ringe over helga og spørre om råd, jeg tror det vil gå seg til igjen over ferien når alt er i rute. Men inntil da vil hun nok trenge hjelp. Det er ikke alltid lett å følge opp alt med kosthold når man er på tur. Spesielt kan det være vanskelig å få i henne vann, og da er det jo dumt med annen drikke om man skal begrense sukkerinntaket ( noe jeg ønsker å gjøre uansett). Ja ja. Får ha et glass maltextract på luringa:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå