Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 Ettåringen min snur seg over på magen ganske fort etter at jeg legger han, men våkner til idet jeg snur han på ryggen igjen. Er redd for krybbedød, men jeg får ikke sjekket at han sover på ryggen til enhver tid. Hva gjør dere?? Risikoen for krybbedød er jo størst mellom 6mnd og 2år.
Gjest Skrevet 3. juli 2009 #2 Skrevet 3. juli 2009 Ja så absolutt, så lenge de kan snu seg selv over på maven, kan de sove på maven.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #3 Skrevet 3. juli 2009 jenta vår er nå 2 år, og hun sover som hun vil, og det har hun gjort i alle fall det siste året. Hu ligger alle mulige veier i løpet av natta og veldig mye på knærne under seg og med hue inni dyna. Jeg mener at jeg ikke kan stå opp hver time i løpet av natta å snu henne....mitt valg Når gutten min på nesten 7 mnd ligger på magen når jeg ser til han før jeg legger meg selv, så snur jeg han. Men jeg sjekker ikke i løpet av natta om jeg ikke er oppe på do el da, for da går jeg forbi rommet hans.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #4 Skrevet 3. juli 2009 Nå skal ikke babyer sove på magen selv om de klarer å snu seg over på ryggen selv da, Hønepøne. Det er ikke helt det det går på. Men greit Til anonym : da gjør du slik som jeg gjør du da. Snur han når jeg er inne hos han, men står ikke opp om natten kun for å sjekke hvordan han ligger hi
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #5 Skrevet 3. juli 2009 ja.. hvorfor ikke? når de begynte å snu seg selv (ca 4 mnds alder) så snudde jeg de ikke tilbake. krybbedøden er størst mellom 2-5 mnd. har 5 barn..
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #6 Skrevet 3. juli 2009 Jeg står helt klart ved sengen hele natten og snur ungen over på ryggen. Tar noen små blunder på gulvet nå og da.. Herregud slutt å vær så jævla dramatisk og hysterisk a. Det at kun mageleie hos et friskt barn kan være grunnen til krybbedød har jeg svært liten tro på du. Mini her har sovet på magen fra h_n var 1 mnd. Er over 1 år nå og sover fortsatt på magen.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #7 Skrevet 3. juli 2009 Ja-ja, opp til deg å ta risikoer med ditt eget barn. JEG gjør det iallefall ikke. Og la barnet sove på magen fra det var 1 måned?? Jo- det er en risiko!! Håper virkelig ikke du får noen grunn til å angre, da får du problemer med å leve med deg selv da!
Gjest Skrevet 3. juli 2009 #8 Skrevet 3. juli 2009 Ja, jeg lot barnet mitt velge selv hvordan han ville sove da han lærte seg å snu seg selv og da var han åtte måneder gammel :-)
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #9 Skrevet 3. juli 2009 Stakkars unger som ikke får sove i fred! La dem nå sove som de vil, og hvis det er så grusomt skummelt at de sover på magen så skaff en pustealarm!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #10 Skrevet 3. juli 2009 på magen, på rygg, på tvers, på kne og i bru og opp ned i sengen. Mulig noen barn sover videre gjennom snuing og leiring i sengen, men jeg ser absolutt ingen grunn til å manipulere sovestillingen til et barn som tydelig har funnet en behagelig sovestilling. Barnet er mest utsatt for plutselig spedbarnsdød fra de er en måned til de er ett år Tre fjerdedeler av dødsfallene skjer før barnet er seks måneder.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #11 Skrevet 3. juli 2009 Jeg var litt bekymra da jenta mi begynte å snu seg over på magen, men hun var veldig tidlig på det da. Da hu var 1 år tenkte jeg ikke over det i det helt tatt, da er var hu så stor at hun klarte lett å snu seg tilbake igjen. Men sikkert greit å ikke lesse senga med puter og masse bamser...
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #12 Skrevet 3. juli 2009 Sønnen min begynte ikke å sove på magen før han var godt over 1 år. Han har heller aldri snudd av seg selv på magen, til da. Han har alltid likt å sove på ryggen, og da han begynte å snu seg selv (ca. 5mnd gammel), så lå han alltid og sov på sidene. Jeg har hvertfall aldri sett han sove på magen, før han var godt over 1 år, hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #13 Skrevet 3. juli 2009 Du gjør hva pokker du vil. Men regner med at du ikke hadde et barn som enten sov på magen eller så sov h_n ikke i det hele tatt. Pga kiss. var hos en kjent manuellterapaut..han holder bla foredrag og holder kurs for leger og hs. Jeg sa til han at mini lå på mage..han sa BRA, det har alle mine unger gjort og han hadde ingen tro på at mageleie i seg selv hadde noe med krybbedød å gjøre. Bare vent, om ikke lenge kommer ikke mageleiet argumentet til å bli brukt som en årsak til krybbedød for saken er at det ikke er bevist at det er noe sammenheng.. Det at antallet krybbedød har sunket kommer av at små barn blir bedre undersøkt for "feil" Hvis du feks legger et barn med hjernefeil på magen og barnet legger hodet ned mot madrassen så er sjangsen for at hjernen ikke registrer oksygenmangel eller gir "beskjed" om å snu hodet til stedet.. Så jeg har god samvittighet over å ikke buse inn å vekke ungen i tide og utide på natten fordi h_n sover på mage
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #14 Skrevet 3. juli 2009 Hæ? Risikoen for krybbedød er størst fra 6 mnd til 2 år? Hvor har du det fra? Babyen min på 8 mnd sover på magen. Hun snur seg over selv, og jeg kan da ikke drive å snu henne hele tiden. Det går nok helt fint.
RødRev Skrevet 3. juli 2009 #15 Skrevet 3. juli 2009 Etter at min begynte å snu seg over på magen i søvne (8-9 mnd kanskje..?) , så lot jeg han ligge slik. Hvis jeg snur han, snur han seg tilbake med en gang likevel. Han ligger heldigvis mest på siden, men når de har passert året er jo det en svært liten fare forbundet med mageleie.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #16 Skrevet 3. juli 2009 Det med at risikoen er størst fra 6 mnd til 2 år er jo bare tull...kan ikke slenge ut påstander slik som ikke stemmer.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #17 Skrevet 3. juli 2009 Nå må dere huske på at mageleie i seg selv ikke fører til død for små barn. Det er ikke skadelig å ligge på magen slik mange tror. Poenget er at disponerte barn (altså barn som ikke er friske, men som er født med en feil) kan dø når de ligger på magen fordi de da mister pusterefleksen. Man kan ikke vite hvem disse barna som er disponerte er, derfor bør alle barn ligge på ryggen. Men dette gjelder de første ukene og månedene. Når barnet er så stort at det kan snu seg selv, så skal de få sove slik de vil.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #18 Skrevet 3. juli 2009 Risikoen er størst det første halvåret.. er en liten risiko frem til 2-årsalder, men etter fylte et år er risikoen LITEN!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #19 Skrevet 3. juli 2009 Fy faen så trangsynt du er! Det er forsket på, og bevist at mageleie var hovedgrunnen til at babyer døde av krybbedød. Men greit det, hvis samvittigheten DIN blir bedre av å innbille hodet ditt at det ikke stemmer så go for it! Jeg vil iallefall det beste for barnet mitt jeg..Du vet tydeligvis ikke så mye om krybbedød! Det har ingenting med oksygenmangel å gjøre.. Stakkars barnet DITT sier jeg, fordi du er for lat til å se til at h*n er trygg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå