Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=560515

Hva mener dere?

Jeg synes det er trist med "alle forventningene" i samfunnet. Disse forventningene overfører vi til våre barn.

Jeg jobber som lærer, og ser dette når sommeren er over. Det er ikke moro å se 2-4 elever håpe på et hull i bakken "for de har jo ikke gjort noe i ferien, og har jo ikke noe å fortelle.."Jeg tror det er viktig å forberede elevene før skolestart på hva de kan fortelle. Ikke alle like god hukommelse heller. Og kommentarer som: Hæææææ!?! Skal dere ikke på ferie?!? Bør kansje ungnås i barns nærvær...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt tabu for barnefamilier å ikke dra på ferie når barna har blitt 5+. En trenger jo ikke å gjøre all verden, men det er viktig for barna å kunne fortelle noe. Tror du har et godt poeng. En kan jo gjøre mye moro med barna i ferien uten å reise bort, men det er lettere å si at jeg har vært i Drøbak eller Danmark osv.

I år skal vi ikke på ferie siden vi venter tvillinger nå snart, og vi vil heller ikke sende bort gutta siden de er en del av familien og bør få se småbrødrene først. Det er 4-åringen min som tar det tyngst. Han kom hjem idag og lurte på hvorfor alle skulle til land og han bare skulle være i Bergen. De skal heldigvis en tur til legoland med faren senere i høst, men jeg merker presset på ferieopplevelser. Selv vil jeg bare hjemover til min bestemor om sommeren, og vil heller reise bort på andre tidspunkt. Må vel ta turen til Danmark neste år:)

Skrevet

dette er litt av problemet med forbrukersamfunnet. man skaper behover som ikke før var der.

Skrevet

Det spørs jo uansett hva man gjør på i ferien da. I fjord hadde vi liten baby så vi var hjemme. men vi var masse på hytten, dro på akvariet, badeland osv. Hadde det kjempe koselige de 5 ukene vi hadde med ferie. VI dro til syden på høsten da....så hadde jo utenlandsferie da og...

om et barn på 6-7 år forteller at han har vært på badeland, fløyen, osv. så er nok dette like "godtatt" som danmark....

Skrevet

da jeg vokste opp på (født i 83) var det da også veldig tabu å ikke reise på ferie fra vi gikk i midten av barneskolen også opp. jeg reiste en del til tanten min i som bodde noen timer unna om sommeren å det var bra ferie det.

føler at både voksne og barns syn på hva som er en skikkelig feire er endret siden da.

eks så jeg har jeg jobbet litt som vikar i barnehage å når jeg jobbet på 3-6 år avd så snakket de elste barna der mye om å dra på ferie og hvem som hadde vært syden og ikke.

de var veldig opptatt av å "måle" ting. var danmark like kjekt som syden osv..

jeg ble ærligtalt litt sjokka jeg av at de var så forkusert på hva som var en grei feire... å reise på hytta det var ikke for alle like stas. måtte helst reise til ett annet land.

første gang min elste var i syden var i fjor da var han 9år..

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Veldig trist at det har blitt sånn i forhold til å ha ferie. Men det å gjøre noe i ferien behøver ikke nødvendigvis å være å reise til utlandet. Ferien handler om så mye mer. Være sammen med familie og venner. Ha det gøy sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...