Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat funnet ut at jeg har en snart 6 uker gammel baby i magen og siden dette er vår første, er det selvsagt mange sprøsmål som dukker opp. Av venner fikk jeg beskjed om å kontakte jordmor så snart som mulig og vi har nå fått time i august. Ringte også min fastlege og hun mente at jeg måtte til henne, fordi jordmødre ikke tok alle de nødvendige prøvene. Noen som vet noe mer om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du bør gå til lege først.

På hjemmesidene til jordmortjenesten i min kommune, står det at det anbefales å vente til uke 16 med jordmortime.

Skrevet

Med førstemann var jeg i USA hele første trimester. Da jeg kom hjem dro jeg til jordmor og de tok alle prøvene som skal tas der. Gikk til jordmor gjennom hele svangerskapet. Denne gangen skal jeg til legen på første kontroll. Kommer til å gå til legen hele svangerskapet. Ser på en måte fordelen nå ved å se legen fordi jeg feks allerede har måttet få en sykemelding. Det kan ikke jordmor gi. Jordmødre er jo mer eksperter på svangerskap, men leger har også mer medisinsk helhetelig kunnskap. Også vet legen min hvem jeg er fra før, synes det er greit jeg. Men i utgngspunktet kan du velge helt selv.

Skrevet

Gå til lege først og ta alle de nødvendige prøvene. Så tar du resten hos jordmor. Veldig greit å gå til jordmor når man er førstegangs, de kan mer og har bedre tid.

Skrevet

Heisann og gratulerer med graviditet!!

Jeg er enda usikker på hvordan jeg skal gjøre det,så har gjort dette:

Tok kontakt med fastlegen-tok de nødvendige prøver og fikk helse/graviditetsark og sånn.

Var på ul uke ca 7-ville se at "det var noe der".

Jeg er gammel så er henvist til fostervannsprøve i uke 15-16 ca.Deretter ordinær ul uke 18-20.

Kommer ikke til å ta kontakt med jordmor før fødselen nærmer seg.Men;som en nevnte er kanskje det en god ide når det er 1.gang og man lurer på mye.

Synes iallefall du skal få den hjelpen og samtaler du føler at DU trenger!!

Jeg er litt sånn at det går sin gang..,stresser ikke så mye med ul osv..

Er nok fordi jeg ikke har opplevet noe som skulle tilsi at jeg trenger noe utenom.

Men så er fatlegen min en hyggelig og grei kar det går an å prate med også,da!!

Lykke til-og du;her inne på disse sidene finner du omtrent alt du måtte lure på fremover-massevis av kloke damer her inne!!!Klem

Skrevet

Takk for alle gode svar! Har vel besluttet å bruke både lege og jordmor, det kan iallefall ikke skade:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...