Gå til innhold

Ang bekymringsmelding til barnevernet...

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Har skrevet om dette på anonym før da men har flere spm og kan like godt ta det her...

Det er en unge her i nabolaget på 2,5-3 år som går alene ute i flere timer om gangen. Har møtt barnet på lekeplassen alene flere ganger uten foreldre. Jeg ser dette som ganske alvorlig, spesielt mtp hvilket område vi bor i. Svææært borettslag med veldig mange boenheter (blokker), digert lekeområde med 4-5 lekeplasser og trafikkert bilvei rett ved oss. Så om ungen stikker av er det et stooort område de må lete seg gjennom. Uansett syns jeg ikke en så liten unge har noe å gjøre alene.

Jeg har tenkt på å kontakte foreldre eller barnevern, men problemet er at jeg ikke vet hvem foreldrene er. Skal jeg finne ut av det må jeg jo faktisk følge etter ungen hjem, og det har jeg ikke helt lyst til... Så hvordan i all verden skal jeg finne ut hvem foreldrene er så jeg får meldt ifra om dette?

Ikke vet jeg hva dere syns, men for meg er ihvertfall dette ganske bekymringsverdig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde i så fall sendt en melding til barnevernet om det du vet nå, og heller gjort en avtale om at du skal kontakte dem neste gang du ser guttene alene ute. Så er det heller barnevernets oppgave å følge gutten hjem og ta praten med foreldrene.

Tenk om du følger etter han og noen ser det, og vips så er det du som er anmeldt for "truende" oppførsel mot et barn.

Skjer nok ikke, men noen kunne alikevel ha vært gale nok til å gjærte det.

Skrevet

Og gjærte betyr selvfølgelig GJØRE....

Skrevet

kan du ikke spørre gutten hva foreldrene heter? evt. hvor de bor? og om har ute alene? trenger jo ikke å snike deg etter ham hjem, liksom :) jeg hadde nok snakket med foreldrene før barnevernet. du får jo et inntrykk av hvordan det er hjemme hvis du blir med gutten hjem også.

Skrevet

og om han er ute alene? skulle det stå :)

Skrevet

Når du finner en så liten unge ute alene, kan du faktisk ringe til politiet. Han kan jo ha stukket av for alt du vet.

Skrevet

Jeg har selv ett barn på den alderen og jeg hadde virkelig håpet noen hadde levert barnet mitt til politiet om de ikke visste hvor barnet bodde.

Neste gang, spør du barnet hvor h*n bor og om h*n kan ta deg med til foreldrene. Hvis barnet ikke gjør dette, ville jeg kontaktet politi eller barnevern.

Hvis barnet viser deg til foreldrene, ville jeg sagt til foreldrene at slik du så det, så er barnet for liten og området for usikkert at barnet skal vandre alene rundt. Si videre at du håper de i fremtiden passer bedre på barnet ellers vil du måtte kontakte barnevernet, slik at de kan sammen med foreldrene vurdere om barnet kan/bør kunne vandre rundt alene (vi vet jo at barnevernet vil si nei til det).

Vær hyggelig og høflig.

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Ja, jeg kan jo "late som" om jeg trodde det var en unge som hadde stukket av... og ta en liten prat med foreldrene :-) Virker mer logisk enn å følge etter ungen, hehe...

Skrevet

Bare som en liten obs. så kan ungen være eldre enn hva du tror. Fikk nesten hakeslepp da vi møtte ei lita jente, hun var utrolig mye laveren enn hva 3-åringen her er og så ikke så gammel ut. Hun blir snart 6. Jeg trodde helt ærlig at hun ikke var stort eldre enn 2-3.

Skrevet

Ja jeg ville "latet" som om jeg trodde ungen hadde stukket av tror jeg. Også følgt han tilbake til foreldrene om han kunne fortelle hvor han bodde. Så hadde jeg kansje sagt til foreldrene "Jeg fant han her ruslende alene, så jeg følgte han hjem igjen jeg. Er jo så skummelt når barn stikker av her i dette området".

Så hadde jeg nok ventet på en reaksjon fra de og tatt det derifra..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...