Gå til innhold

Svigermor tråkket over streken???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg har begge barn fra før. Her om dagen hadde vi en familiesammenkomst med familien på både hans og min side. Da var det at svigermor ville ha et bilde av kun hennes biologiske barnebarn og ba min datter (som den eneste) om å gå vekk når bildet skulle tas. Datteren min ble selvfølgelig kjempelei seg. Vi tenker (sammen med besteforeldrene) at alle barnebarna skal behandles likt, både ekte og stebarnebarn... Dette er det faktisk hun som har skreket høyest om også...

Jeg synes dette var helt uakseptabelt, overreagerer jeg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis hun ellers innkluderer din datter i det meste på lik linje som hun gjør med sine andre barnebarn, ville jeg ikke sett på dette som noe overtramp.

Skrevet

NEI! Jeg hadde tatt med meg ALLE ungene mine ut av bildet. Hos oss er det omvendt. Jeg har en sønn fra før og jeg og sambo har en datter. Sambo's besteforeldre mente vi skulle ta abort da vi hadde en gutt og ikke trengte mer. Da Det viste seg at det var ei jente var det enda mer teit. Første gang de traff henne var i min sønns bursdags selskap tillfeldig bare 3 uker etter hun kom men alikevell, ingen ringte eller noe før dette. Og i selskapet var puseungen vi hadde i hus myyyye mer spennende og lille prinsessen ble ikke enset en gang. Kommer vi innom når elste mann er hos faren blir de sure og skjønner ikke hvorfor vi skal komme uten han, og ser ikke en gang min lille prinsesse:(

Tilslutt sa jeg faktisk til sambo at jeg og mine barn skulle ikke dit. Vill han ha kontakt med besteforeldrene får han selvfølgelig det, men min datter får ikke vokse opp å ikke være bra nok fordi hun kom som nr 2 og er jente....

Skrevet

der hadde jeg gitt svigermor klar beskjed. ikke noe morsomt for et barn å bli ekslkludert slik, begge eller ingen.

Skrevet

Anonym 13.17

Du har jo en MEGET spesiell historie, jeg ville si den er LANGT mer merkelig enn Hi sin historie og forstår din reaksjon.

Hvis jeg var Hi ville jeg ikke brydd meg så mye om ett bilde, så siden svigermora virker til ellers å være opptatt av likhet mellom barnebarna, ville jeg ikke laget noen episode rundt dette

Skrevet

Dette virker litt som om hun gjør for å demonstrere noe.

Var det virkelig verdt å såre barnet og deg på den måten bare for et skarve bilde, hadde bildet liksom blitt ødelagt om hun hadde vært med sammen med de andre? Håper virkelig hun får bruk for bildet da, når det kostet så mange følelser.

Gjest Tale30
Skrevet

Det som er mest vanskelig her er jo at et barn blir ekskludert, og det er ikke bra.

Jeg ar jo bedt alle de biologiske besteforeldrene til barnet mitt komme sammen på et bilde, og har da ekskludert de nye partnerne. Så har jeg da etterpå tatt et bilde hvor de nye partnerne er med. Jeg syns liksom at det er fint å ha et bilde hvor de biologiske er samlet. Men det blir jo annerledes når det er snakk om barn.

Skrevet

Synes bilder er oppskrytt jeg, når det går så langt som å ekskludere..De som ser bildene etterpå klarer å følge med når du peker og fortelle hvem de forskjellige er, og et bilde faller ikke akkurat i verdi selvom et ansikt som kommer utenfra er med på det! Uansett dustete med oppsatte bilder på den måten. Gammeldags. Alle kan bli tatt bilder av fra festen, mer eller mindre tilfeldig, så kan eieren peke her og der og fortelle etterpå, om de blir limt inn i album e.l.

Skrevet

Hvis det dreier seg om ekskludering i mange situasjoner er det et problem, men hvis det bare er denne gangen synes jeg det må være greit. Det kan være fint å ha noen bilder av bare den biologiske fammilien og andre av samlivsfamilien eller storfamilien eller hva den nå skal kalles.

Jeg synes for eksempel det er helt natulig å ta bilde av mine barn sammen med sin kusine, men uten hennes stesøsken. Jeg tror ikke det er noen som reagerer på det.

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg ser ikke hva som er så gameldags med å ha bilder av den biologiske familien. Jeg er av den formening at de biologiske besteforeldrene har en priviligert posisjon i mitt barns liv, og jeg vil ha disse samlet på et bilde som skal være i min datters fotobok til hun blir eldre. De nye partnerne kan også ha et nært og godt forhold til henne, men de blir aldri besteforeldre, og de kalles ved navn ikke bestefar en og to osv.. Det at mine foreldre valgte å skille lag er greit nok, men da er det slik det blir.

Det blir som sagt annerledes når det er et barn som eventuelt blir såret over å ikke bli tat med på bilde.. men man kan jo finne en fin måte å gjøre det på da, ikke direkte si at hun skal gå bort.. Når det kommer til de nye partnerne til våre foreldre i forhold til bilder tatt på dåpsdagen til jenta mi, så får de bare ta det som voksne mennesker mener nå jeg. Så lenge de inkluderes i hverdagen er jo det det viktigste.

Skrevet

Tale: Vi er nå forskjellige. Ser ikke poenget med at alle må på død og liv være samlet på et lite bilde, sjelden alle er like heldige, ser rett frem osv uansett. Bilder får hun jo se av de uansett. ;) En idé er å la vesla sitte på de forskjelliges fang, og ha tomannsbilder med segselv og de forskjellige personene i livet.. Men vi er nå enig i at når det er barn er det viktig å inkludere, aldri ekskldere, jeg ser den at jeg kanskje ikke er helt innenfor topicen mer. :)

Skrevet

Om begge barna har familier på hver side som er stabile og følget opp barnet synes jeg at besteforeldre skal få lov til å "foretrekke" biologiske barnebarn. Min bror har en stesønn som ikke har kontakt med sin far, og da inkluderes han fullstendig. Min andre bror har stebarn med en super aktiv familie og da får ikke mine foreldre samme ansvaret. Jeg forventer ikke at mine svigerforeldre skal følge opp min datter på samme måte som biologiske barnebarn, og det forventer heller ikke min datter. Det er lov for besteforeldre å tilbringe tid alene med et barnebarn uten å få dårlig samvittighet og det er en utopi at alle skal og kan behandles likt. Vi som foreldre klarer jo ikke det en gang, og da forventer dere mye av familien deres.

Om dette er et engagnstilfelle synes jeg dere bør la det gå. Selvsagt skal besteforeldre oppføre seg, men om vi går i oss selv så er det forskjell på bio barn og stebarn om en har oppegående foreldre på alle sider. I år skal min datter en uke på ferie med min familie, og hans datter en uke på ferie med farmor og farfar. Helt uproblematisk.

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg er nok over gjennomsnittet bildeinteressert :D

Skrevet

Anonym 14.42

Jeg er helt enig med deg!

Min bror var samboer med ei jente som hadde barn fra før. Samboeren til min bror hadde god kontakt med barnefar og besteforeldre på farsiden til det første barnet sitt.

Mine foreldre tok i mot denne stejenta med åpne armer og fullt inkluderende. Ved ett par anledninger tok de dog ett par bilder bare med biologiske barnebarn.

Min bror og samboeren var sammen i 3 år, så ble det slutt og moren fant en ny mann. Dette er nå 15 år siden. Denne jenta hadde da besteforeldre på morsiden, farsiden, stefar nr 1 sin side (min bror) og stefar nr 2 sin side. Dette blir voldsomt og det kjentes ikke så naturlig å ha like nær kontakt med denne jenta da.

Hun var en del av mine foreldres barnebarn i 3 år, men det ble jo ikke like lett naturlig å fortsette med denne kontakten videre. De aller fleste bilder mine foreldre har fra den tiden innkluderer også denne jenta, men de har ett par bilder med kun biologisk tilknytning og jeg ser ingenting galt i dette.

Skrevet

Fysj! Jeg synes ikke du overreagerer. Det gjør vondt å tenke på et barnehjerte som ikke fikk være med.

Hvis bestemoren ville ha et slikt bilde kunne hun ordnet det ved en annen anledning når jenta ikke var der

Skrevet

Jeg synes det er trist, nettopp fordi du skriver at datteren din ble kjempelei seg!

Skrevet

Ja svigermoren din tråkket langt over streken!!

Nå viste hun sitt sanne ansikt. Falske mennesker gjør ofte det, i slike situasjoner.

Jeg hadde ikke tilgitt dette veldig raskt for å si det slik.

Skrevet

Jeg hadde syntes det var veldig sårt og vondt hvis svigerfar ikke så på sønnen vår som sitt ekte barnebarn (han er stefar til samboeren min, og har vært hans farsfigur siden sambo var baby). Svigerfar har et "ekte" barnebarn også, men de blir behandlet helt likt, og han elsker begge to heldigvis :)

Syns absolutt svigermoren din tråkket over streken, stebarnebarn er også med i familien! (jeg er stebarn, og har blitt myyye forskjellsbehandlet av stebesteforeldrene mine. Fy så vondt det er!)

Skrevet

Men sipp, du må kunne holde tungen bent i munnen. Det er en stor forskjell om barnet ikke har god kontakt med egen biologiske familie, i ditt tilfelle sin biologiske far og farfar/farmor.

Skrevet

HI, da skal du få høre hva MIN svigermor presterte å si foran mine 3 barn.

Kun minstemann er hennes bilogiske barnebarn, og hun så på han, og smilte og sa; Jeg er såååå glad i deg. Jeg er mest glad i deg, for du er jo barnebarnet mitt!

Mine to andre barn så på hverandre, og jeg så på dem, og ristet på hodet. Dama er snål, tenkte jeg, men sa ingenting.

Etterpå sa eldstebarnet mitt til meg når hun ikke hørte det at det gjorde ingenting, fordi de føler jo ikke noe for henne uansett. Hun har aldri vist at hun er glad i dem, så det er ikke noe tap.

Men stygt er det jo å behandle barn sånn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...