Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 blir både fasinert og provosert jeg....flere som har lest boka "sove hele natta"? dama har 9 barn og har utviklet en egen metode for å få barna til å sovne uten å grine om kvelden og sove i ett 12 timer hver natt helt fra fødselen av (!) jeg tror på at hun har fått det til, men metoden er både rar, litt skummel og virker bra også. den består av "puffing" en slags rytmisk massasje av stump og rygg, "solfjæra" som er et fast, statisk trykk på barnets rygg og en fast godnattregle som skal sies 4 ganger før en forlater rommet. det eneste som gjør at jeg ikke tør bruke denne metoden er at barna legges på magen (med pustealarm, men likevel...) er visst mange i sverige som bruker "sove-hele-natta-metoden". anbefaler boka jeg, selv om jeg ikke tør anbefale mageleie, for dette er en driftig og bestemt dame med masse erfaring som skriver. noen som bruker metoden /har lest boka???
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #2 Skrevet 3. juli 2009 Har lest boka for en tid tilbake, og hentet endel inspirasjon derfra, men har ikke brukt metoden hennes. Hun har helt klart mye for seg, selv om jeg synes hun er vel kategorisk på noen ting. Tre ting har jeg adoptert fra den boka i min tilnærming til å få barna til å sove: - kraftig rulling av vogna for soving på dagtid. Slet lenge med å få min første til å sovne uten kraftige protester på dagen, dette hjalp. - En endring i innstillingen min fra "hjelp! Hvorfor sover du ikke???" til "Selvfølgelig skal du sove nå, det er trygt og godt og jeg skal sørge for det" Denne selvsikkerheten smitter over på barna når man bestemmer seg for å gjennomføre en forandring. - Mageleie. Kunne ikke gjennomføre det på min første, for jeg turte ikke, pluss at hun var for vant med ryggleie da jeg leste Wahlgrenboka og uansett ikke ville legges på magen. Min andre har sovet på magen fra vi kom hjem fra sykehuset, noe som har resultert i at det ikke er nødvendig med andre metoder, han roer seg og sovner helt av seg selv. Har pustealarm, og det er uansett tryggere enn å ligge på rygg uten alarm. Jeg har festet meg ved det hun skriver om mage vs ryggsoving og frykten for krybbedød. Før man anbefalte ryggleie var det ikke så mange som slet med å få roet babyene sine, man la dem slik de roet seg best, veldig ofte på magen - det er trygt og godt, man beskytter vitale organer (dette gjør også dyr instinktivt) og hindrer at babyen våkner av morarefleksen (slår ut med armene). Grunnen til at krybbedødsfall sank så dramatisk når alle begynte å legge babyene på ryggen var jo nettopp at de ikke sov så godt lenger. Dette er jo faktisk litt betenkelig når vi vet hvor livsviktig søvn er - å frarøve en person søvn over lengre tid er en godt utprøvd torturmetode. Wahlgren påpeker nettopp dette, at vi enda ikke vet i hvilken grad søvnproblemer i det første leveåret vil bli et problem senere også for den oppvoksende generasjon. Man anbefaler ryggleie så sterkt fordi statistikken gir et utvetydig svar på at det virker forebyggende - men bivirkningen av dette er det ingen som bryr seg om - utallige utslitte babyer og foreldre (bare se her på DiB, det hyppigste innlegget er vel varianter av "Hjelp! Ang. søvn!" Derfor: På magen MED ALARM!
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #3 Skrevet 3. juli 2009 Er delvis enig i det du skriver, men har lest det motsatte angående "på magen med alarm"..Har lest om en undersøkelse som viste at det tryggeste var ryggen uansett alarm eller ikke..S Men er helt enig i at barn sover best på magen i de fleste tilfeller. De aller fleste barn snur seg jo over på magen så fort de klarer det selv.. Har også tenkt litt over at de fleste mødrene i (til) min generasjon, ikke kan huske om søvnproblemer da vi var små. Tidligere tenkte jeg at dette var fordi de hadde glemt det, men nå er jeg rimelig overbevist om at det er siden vi er "mageleie" generasjonen.. Hadde også vært "artig" å visst hvor mye nedgang i krybbedødstatistikken som skyldes annbefalinger om ryggleie, i forhold til andre forhold som foreksempel nedgang i røykende gravide, samsoving med røykere osv.. Men når det er sagt; Jeg tørte aldi å legge tulla på magen fra fødselen av..Kommer ikke til å gjøre det med barn nr 2 heller!!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2009 #4 Skrevet 4. juli 2009 HI her...jeg har heller aldri turt å legge mine på magen, men de har snudd seg over selv da de var 6 mnd. helsesøster sa at da kunne de få ligge, skulle ikke gå å snu de . men kan godt forstå at barna sover dypere når de ligger beskyttet på magen..dypere søvn kan jo også bety pustestans. tenker at med nestemann vil jeg bruke den puffinga, og godnattreglen, men tør nok ikke bruke mageleiet.kommer til å snu han etter puffing....men skulle ønske jeg turte!!det virker som om sove-hele-natta-barn er veldig harmoniske viss en skal tro alt en leser i boka da!
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2009 #5 Skrevet 4. juli 2009 anonym 23.36 igjen her.. Glemte å si at jeg også har lest boka, og brukt en del tips og ideer. Et av de beste tipsene syns jeg er det med å roe barnet der det ligger..Tar man dem opp bekrefter man at senga er et farlig sted å være (den store stygge ulven teorien) Her mener jeg at hun har et viktig poeng:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå