Gå til innhold

Dere som har katter, vær så snill og se hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil veldig gjerne ha deres synspunker på denne problemstillingen:

Vi bor i et boretslag med 4 manns boliger, og har ca. 5 meter til husveggen til nabohuset.

Naboen har 3 hannkatter. Den siste er ca. 6-7 mnd. gammel, og har fra forste dag kommet over på vår lille hageflekk for og gjore fa seg. Nå de siste ukene nå det bikker opp mot 40 varme grader i solen, lukter det helt for jævlig rett og slett!! Den bæsjer bla. i blomsterbeddet vårt som er rett under soveroms vinduet. Det er så forferdelig lukt at vi kan ikke ha vinduet åpent! Vi har en på 15 mnd. som prover og sove der inne på dagtid, og det er et skikkelig problem. Vi spyr nesten når vi våkner om morgenen til denne bæsjelukten under vinduet vårt.

Ikke nok med det, men kattungen hopper inn, lander på sengen, og vanderer rundt i huset v9rt hvis vindet er åpent!

Jeg la problemet fram for naboen, og spurte han om råd om hva vi kunne gjore for og få bukt med problemet. Forklarte at dette er uutholdelig i denne varmen, at vi ikke kan oppholde oss på det lille utearealet vi har i sosteiken.

Svaret var at dette var det lite de kunne gjore noe med for det var jo bare en kattunge og det er slik de er. Når jeg spurte om hva han kunne anbefalle sa at at jeg kunne prove; appelsinskall el bark.

I dag tidlig overhorte jeg min 4 år gamle datter si til nabokonen: Kttungen deres bæsjer i blomsterbeddet vårt!: Hun svarte: "ja, ja, det er sånn katter gjor det skjonner du!'

Jeg kjopte appelsiner, og skrellte som en idiot og kastet i beddet. Jeg kjopte også en hels flaske eddik jeg sprutet rundt i beddene og rundt området. Neste morgen våknet vi opp til en rykende ny kvalm bæsjelukt! I dag har jeg vært på plantasjen og kjopt et middel som kostet kr 150,- en sekk med bark kostet over 200 kr.

Damen i skranken på plantasjen sa: "Du kan jo kjope rottegift og legge i beddene. Men da kan katten få indre blodninger, men det loser nok problemet hvis naboen ikke gidder og bry seg." Godt at ikke hun var naboen sier nå jeg.....

Hva synes dere om denne holdningen? Er det vårt problem at de har 3 katter i et tettbygd nabolag. Burde de trene sine katter til og buke en kasse/bed på egen eiendom? Ville dere i det minste beklaget situasjonen og tilbudt dere og betale evt. midler vi m9tte bruke for og få bukt med problemet hvis deres nabo fortalte dere dette?

Er ikke sint på dyret, men jeg er skikkelig sint på holdningen til naboen.

Råd? Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke katt, men måtte bare lese fordet.

Er helt enig med deg, men dessverre er det stor enighet her inne om at katter kan gjøre hva de vil, og hopper de inn vinduet og driter i senga er det den som luftet som har all skyld.

Slik må man vist regne med når man bosetter seg nære andre hus.

Selv mener jeg at skaffer man seg husdyr i et tettbygd strøk skal man gjøre alt man kan for at naboene ikke plages.

Hopper de inn vinduene er det katteierene som skal kjøpe netting, driter de i beddet er det katteeieren som skal kjøpe skremmemiddel.

Men slik er det desverre ikke i praksis.

Så når vi nå snart skal fikse hagen kommer jeg til å ha en bøtte med vann klar ved hver dør, og den katten som i det hele tanker på å komme til oss får seg en skikkelig dusj.

Ser jeg en klatt inne kommer jeg til å ta den og kaste hele oppi bøtta. Og så katten og bøtta ut sammen hvis den ikke har nådd å hoppe ut selv enda.

Alle katter sekl forbinde vårt hus med en omgang vann og sky oss som pesten.

Skrevet

Jeg har selv 3 katter og syns ikke at holdningen til naboen din hører hjemme noen plass.

Jeg har selv gitt beskjed til mine nærmeste naboer at om kattene sjenerer de på noen måte vil jeg gjerne at de sier fra slik at vi kan finne ut en måte å løse det på.

Bark tror jeg ikke fungerer, kattene mine går i barkebedet vi har her.

Ha en sprayflaske med vann klar og sprut på kattungen om den prøver seg igjen, de fleste katter hater vann og forhåpentligvis så lærer han etter noen omganger med spyling.

om det ikke fungerer så ta hageslangen :)

Du kan ikke kreve at naboen skal betale for noe av det du har kjøpt,men jeg syns det er skammelig at de ikke tilbyr seg!

Skrevet

Noddy,

Selvsagt kan jeg ikke kreve det. men jeg må si jeg hadde regnet med at de tilbudte seg. når jeg spurte om de hadde noen råd om hva JEG kunne gjore, regnet jeg egenltig med at de forstod at jeg bad DE om og gjore noe. Men, nei! Det er bare slik katter gjor!

Så irriterende at jeg får helt vondt i magen. Jeg har ikke anskaffet meg katter, og ergo foler ikke at jeg skal tilbrunge mine dager i solsteken og kjore rundt og drasse 1 åringer rundt i butikker og drive og eksperimentere med hva som 'muligens kan fungere'.

Fy flate for en holdning! har lyst til og ta en spade og legge bæsjen forran doren hennes. De satt ute og spiste frokost i dag tidlig. Ingen lukt og plages med hos de. Vi måtte gå inn i et badstu av et hus i g9r, fordi det var uutholdelig og sitte ute i bæsjelukten.

Godt og hore at en katteeier er enig i at holdningen var dårlig.

Skrevet

hadde det vært meg hadde jeg seriøst knertet enhver katt jeg hadde fått tak i... Gidder ikke beklage at jeg føler det sånn heller. Ok det er ikke kattens feil og de hadde sikkert anskaffet seg en ny, men allikevel... synes dere er veldig tålmodige og jeg hadde ikke klart å bære over med sånt i hvert fall...

Skrevet

De har noe som heter fy-spray og fy-gele på dyrebutikker, den utgir en lukt som de fleste katter ikke liker og holder seg unna. Vet det virker innendørs på ene katten jeg har prøvd på (hadde en katt som til stadighet gjorde fra seg under sofaen). Har ikke erfaring fra utendørs. Du kan jo kaste de diskret over til naboen igjen, så kan de få kjenne på sin "egen lukt" ;-)

Skrevet

i dyrebutikken får du kjøpt ett middel man bruker til å få hunder stue-rene.. egentlig til å bruke når de tisser inne, men den kan du også bruke i bedet ditt.... lukter noe rart som gjør at de ikke får lyst å gjøre fra seg der.. funker for katt og=) lykke til

Skrevet

Jeg har katt, en katt, mange blir rett og slett ekkelt. Jeg er av den mening at hunder og katter har LITE i et tettbebygd område å gjøre. En egoist av en nabo du har.

Skrevet

Ja, der er jeg helt enig. 3 katter når man bor så tett er egoistisk. Spesiellt når de vet at katten gjor fra seg hos naboen og gir blanke!

Hjelper ikke på lukten at det er så varmt heller.

Skrevet

Holdingen til plantasjedama og Minnie Mus var verst! Det er aldri OK å knerte kjæledyrene til naboene fordi at de irriterer deg. Hva slags verdier og holdninger er det å spre videre til barna sine? Ikke rart at det finnes dyremishandling når det finnes slike foreldre! :o

Men det naboen din burde gjort var å plukke driten etter katten sin. Og det du kan gjøre er å sprute vann på den hver gang den nærmer seg dere, til slutt tar den hintet og stikker. Katter liker ikke vann.

Å hive katta oppi vannbøtta var litt vel over kanten, synes jeg :o. Men en sprut eller tre går greit.

Skrevet

ser ikke på det som dyremishandling og knerte ei katte jeg... så lenge mangjør det på en ordentlig måte.. katter er det nok av her i verden og tre slitsomme katter inne i et hus i tettbebygd strøk?? Nei takk... klarer man ikke å passe dyrene sine burde man ikke ha dyr.

Skrevet

Ja det er nok av mennesker i Kina også, skal vi ta noen av de i samme slengen?!

Men for å være alvorlig, dersom du ofte ser at katten gjør i fra seg der, så har klar en sprayflaske med vann, spyleslange for den saks skyld, og sprut på katten med en gang den prøver seg. Etter en stund vil den nok skjønne at det der har han ikke lov til.

Holdningen til naboen synes jeg var feil, han kunne engasjert seg mer i problemet og prøvd å finne en løsning.

Skrevet

PEPPER!!!! Funker å ha pepper rundt om i hagen.

Vi har katt selv, men er plaget med en mons som kommer å urinerer ned døra hos oss. æsj. Så nå har vi sprayet med en sitrus stankende spray. Katt vekk, eller noe. Det funket :)

Skrevet

Naboen din har nok rett i en ting: Det er slik katter er. Det vil være veldig vanskelig å trene katten til å gjøre fra seg i en kasse inne - mange bruker kassen når de er små, men min erfaring med utekatter er altså at de fleste foretrekker å gå på do utendørs når de blir voksne.

Som katteeier ville jeg nok forsøkt å være litt smidig, tilbudt meg å kjøpe get-off til bedet eller noe sånt. Det er ikke noe særlig med nabokrangler pga katter, og det ville jeg nok unngått hvis jeg kunne. Men samtidig, hva kan katteeieren gjøre med at dere har vinduet åpent? Det er jo ikke hans skyld eller problem?

Jeg sier ikke at DU er det, altså, absolutt ikke, men generelt er det endel gale kattehatere rundt omkring i borettslag som gjør alt de kan for å forsure livene til kattene og deres eiere. Å gi katten rottegift er ulovlig, det håper jeg virkelig du aldri vil gjøre (men det virker heldigvis ikke slik ut fra innlegget ditt!:). Jeg hadde saksøkt en person som prøvde å gjøre noe slikt med mine katter uten å blunke. Nå har jeg innekatter, så det vil heldigvis ikke være en problemstilling vi vil komme borti. :)

Mine råd: Prøv å irritere deg litt mindre over det, kjøp et nett eller noe til vinduet (det holder også insektene ute, lat som om du kjøper det pga det) - det er ikke verdt å risikere evig uvennskap med naboen pga en katt. Hverken for deg eller for ham. I bunn og grunn er det ikke en stor sak, med mindre du eller han gjør det til en stor sak!

Skrevet

Minnie Mus: Det er ikke dyremishandling å "knerte" en katt, så lenge det gjøres på en ordentlig måte?!? Her kunne jeg skrevet en avhandling om avliving av katter, men jeg skal nøye meg med å si at en katt er en person sin eiendom. Hvis du tar livet av en katt som ikke er din egen, mot eiers vilje, kunne du like gjerne brutt deg inn i stua og tatt TVen hans, eller ripet opp lakken på bilen hans. Du blir erstatningspliktig, og kan bli anmeldt. Tar du livet av en katt med rottegift, kan og vil du bli anmeldt for brudd på dyrevernloven, for det er IKKE en human måte å avlive en katt på. Holdningene dine er rett og slett hårreisende!

Skrevet

Minne Mus er dessverre ikke et enestående tilfelle, det er mange slike som henne her i verden...:( Det er nok av sånne, så hey! vi kan jo bare knerte dem? Hvis man ikke selv liker noe/noen, så er det jo bare å knerte i vei! :-) Hvis det er slik Minne Mus tenker, så må det da være ok at andre også tenker slik? *ironisk*

Skrevet

Meg80,

Vi to snakker ikke helt samme språk. Det eneste vi er enige i er at losningen ikke er og skade dyret. Det har jeg ingen planer om og gjore.

Men, og si at 'det i bunn og grunn ikke er en stor sak'...JO - det ER det! Vi har et blomsterbed og uteareale som er peppret med kattebæsj og katte tiss, og i nesten 40 varme grader er lukten til og brekke seg av. Vi kan av den grunn ikke ha vinduene åpne. Er det ikke naboens 'skyld eller problem' at vi ikke kan ha vinduene åpne? Er du serios, eller kan du ikke lese? Det er absolutt deres skyld, og de burde se på det som sitt problem. Det er pga. deres katt (ikke min) at vi ikke kan ha vinduet åpent i denne varmen!

'Prov og irriter deg mindre, kjope en netting til vinduet'...Er du serios? hvorfor skal jeg bruke penger på alt dette når jeg egentlig ikke trenger dette. jeg synes virkelig naboen burde tilby seg og betale for midler til og holde katten borte fra og gjore fra seg hos oss. Kan man ikke 'gjore noe med det' så får de kjope midlene da, og komme over og putte de i haven vår. Med det samme kan de ta med spaden og ta med katte dritten. De vet hvor den er. Jeg har fortalt de om det.

Når ble det rettferdig at jeg og mine barn skal lide av deres katte dritt i denne varmen? Jeg har ikke katt jeg!

Skrevet

Fornoyd....

Hvor kjopte du dette og hvor mye kostet det?

Har kjopt ett middel på plantasjen, noe som skal stroes rundt - sandaktig, Kostet 150,- kr. DE burde tilby seg og betale for det!!!

Og til deg over, - pepper har jeg provd! Sort pepper, fungerte IKKE her. katten satt og dreit bare minutter etterpå......

Skrevet

jepp, det er nok mange flere som tenker som meg ja. Jeg liker ikke katter. Altså de er søte når de er små og det å ha katt når man bor avsidesliggende til, på en gård el er heeelt greit. Men bor man med fullt av naboer rundt seg og det IKKE fungerer ( som HI sier; de får kattepiss over hele hagen sin osv) mener jeg eieren bør ta affære.

Dyrevernloven ja... He he skulle likt å sett at jeg hadde blitt dømt for å ha knerta ei katte. Politi og rettsvesen har jo knapt nok tid til å ta seg av barnemishandlig og andre grove saker, så jeg er ikke veldig bekymret.

Jeg er ingen dyrehater, er veldig glad i både hunder, hester og mange andre dyr, men hvis folk skal ha dyr, får de passe på dem selv så de ikke plager andre.

Skrevet

Dette er jo akkurat årsaken til at de fleste brl forbyr kattehold. Skjønner godt at du er irritert, men vet ikke helt hva naboen din skulle gjort annerledes annet enn å ikke ha katter.

Skrevet

Leader,

Ja, det ville selvsagt vært det aller beste om de ikke hadde hatt katter når man bor så tett. Eller hvertfall bare en.

MEN, det jeg da synes de kunne gjort annerledes er og tilby seg og skaffe midler til og prove og få bukt med problemet. De burde ha satt seg i bilen og kjort til Maxbo, Plantasjen eller hva det måtte være i 35 varmegrader og bruke dagen på pg anskaffe midler osv. I det minste tilby seg og betale for det. Sist men ikke minst ville det vært veldig ok om de kunne være ordentlige nok til og beklage situasjonen. Vi fikk ikke engang en 'beklager'. DET synes jeg i det minste de kunne gjort annerledes.

Skrevet

Ja enig i det egentlig. Her er vi de forhatte katte-eierene. Jeg hater katta like mye som naboene, men den er ikke min så da hjelper det så lite å klage. Håper den drar til kattehimmelen snart.

Skrevet

Slapp av litt, partyoffive... Jeg forsøkte bare å få fram at dette ikke er en sak det er verdt å gå til krig mot naboen for! Jeg synes også at katteeieren burde ta litt ansvar mtp å tilby seg å betale for f.eks. getoff, men du hjelper ingen ved å fly i strupen på ham.

Det høres ut som om katten ser på bedet som sin kattedo, dvs stedet der han foretrekker å gjøre fra seg. En vannslange (selvsagt ikke brukt som "våpen", men kun brukt et par ganger for å gi katten en liten støkk) burde løse det problemet, men du burde si fra til naboen først om at du har tenkt å gjøre det. Hvis kattene driver og tisser rundt hushjørnene, burde kattene virkelig vært kastrert, noe det høres ut som om de ikke er. Akkurat dette burde være en sak for borettslaget. Etter det jeg vet (det var en sak i høyesterett) er det ikke lov for et borettslag å nekte folk å ha dyr, men de skal ikke være til sjenanse for naboene, og sunn fornuft burde tilsi at ukastrerte katter skal man ikke ha i borettslag!

Det er nå engang slik at naboene av og til gjør ting man ikke er så glade for. Jeg har selv vært forbanna pga sene fester, nabo som spiller opera på full guffe lørdag kl 09 om morgenen, driver og borrer på badet i ukevis uten å si fra på forhånd mm. For alt vi vet, er kanskje naboen i sitt stille sinn irritert fordi barna dine f.eks. leker og bråker på plena? Derav poenget mitt: Ikke gjør dette til en krig, prøv å trekke pusten dypt og ikke gjør dette til en større sak enn det det er! Hvis man skal bo et sted hvor man ikke blir irritert av naboen, må man bo alene midt ute i en skog. Dette gjelder enten naboen har katt eller ikke!

Skrevet

(Forresten må du tåle å få synspunkter som kanskje ikke stemmer overens med dine egne, når det faktisk er katteeieres synspunkter du ber spesifikt om! Det hjelper ikke å fly i strupen på meg, heller!)

Skrevet

Minnie Mus: Dessverre blir dyremishandling nedprioritert av politiet, og ikke minst er straffene i rettssystemet latterlig lave, noe jeg synes er svært synd. Særlig siden når det er snakk om f.eks. ungdommer som mishandler dyr (ofte katter), er det gjerne første steg på en vei mot en kriminell og voldelig "karriere".

Men jeg er selvsagt enig i at folk på ta vare på dyrene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...