Gå til innhold

Morsomme myter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av meg selv, for en gangs skyld, kommer jeg med denne:

Har dere hört noen skikkelig morsomme og tragiske myter?

Her i Spania finnes det saa mangt; bl.a den jeg nevnte i et annet innlegg om at man legger paa seg av vann hvis man drikker vann naar man spiser.

En annen fin ting er at 99% av kvinnene som er over 35 aar gamle "veit" (!) at det er livsfarlig aa dusje naar man har mensen, "da dette kan stoppe hele blodsirkulasjonen i kroppen og du kan faktisk dö".

Förste gangen jeg hörte den lo jeg, men andre og tredje og de neste 70 gangene innsaa jeg at de faktisk er helt bombesikre paa at dette er sant.

Det samme gjelder for de förste förti dagene etter födsel, da kan man ikke dusje eller bade for det er -LIVSFARLIG-

Ja og hvis man sitter med beina i kors under svangerskapet kan navlestrengen kvele ungen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer ikke på noen i farten, men fy som folk må stinke i Spania.

Snakker jeg fødsel med noen i Spania engang skal jeg passe på å fortelle at jeg dusjet meg hver eneste gang jeg gikk på do de første 14 dagene etter fødselen, ha ha.

Skrevet

hehe, minner meg litt om en av mytene som ble avkreftet i en graviditet og spedbarnsbok som jeg fant etter mormor. (Den er vel utgitt på 1940 tallet en gang)

På denne tiden var det nemlig fremdeles ganske normalt (spesielt på bygden) å tro at hvis man var gravid og så en såkalt "åndsvak" så ville barnet man bærte også bli det. Man ble smittet på en måte.

Hehe, men som sagt ble den myten avkreftet.

Skrevet

Mannen min er fra Ukraina, og der tror de også helt utrolig mye rart. Ler litt for meg selv både titt og ofte. I farten kommer jeg bare på at det er allmennkunnskap at man ikke kan blande kaldt og varmt vann hvis man skal drikke det, da blir man syk i magen

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Æææsj, ikke dusje 40 dager etter fødsel??

At man ikke blir gravid når man har mensen:-)

Skrevet

Jeg kan legge til at de ogsaa tror (rettelse; det VEIT) at hvis man venter mer enn en maaned med aa ta hull i öra paa nyfödt baby öker sjansen for at de faar allergi, og dessuten er det mye mere vondt jo eldre de blir.

HI.

Skrevet

Da jeg bodde i latin-amerika fortalte min nå eks-svigermor meg i fullt alvor at når ungen ble født (jeg var gravid) måtte vi trykke to bønner inn i hvert sitt kinn på barnet og holde dem der en liten stund, slik at han/hun fikk like fine smilehull som sønnen hennes...

Prøvde å forklare at mine enorme smilehull, og mine søskens likeså, var dukket opp uten noen hjelp fra bønner, men det trodde hun ikke mye på, jeg husket jo ikke hva som var skjedd da jeg var nyfødt;)

Skrevet

Jeg har et par skjønne flotte og veldig inteligente svigerforeldre med høy utdannelse begge to. de er imidlertidig noe preget av å ha vokst opp i et strengt katolsk hjem i Polen og bærer derfor med seg masse overtro. nesten som tvangstanker, de vet at det bare er overtro, men de greier ikke å la være å gjøre følgende:

- hvis de har glemt noe når de gikk ut av huset og kom inn igjen, så må de sette seg på en stol eller i sofaen før de går ut igjen. ellers kommer det ulykke.

- si unnskyld hvis de søler salt.

- aldri gi noen en kniv. hvis jeg står og hakker opp noe og ber om å få kjøkkenkniven, så legger de den ved sien av meg, aldri gir den til meg direkte, dette betyr visst død og fordervelse.

- aldri slå opp paraplyen inne. (aner ikke hvorfor)

- ikke måle hender med andre (legge håndflatene inntil hverandre) (aner ikke hvorfor).

- hvis man sover på et nytt sted må man huske eller skriv ned drømmen man hadde, denne kan være et forvarsel.

-ved alle høytider og festligheter skal man dekke på til en ekstra person. noe med å ta inn de som kommer vandrende, ha husrom for de som trenger det. noe jeg syntes egentlig er ganske koselig.

- og den beste, hvis det velges en svart pave, så er det et tegn på verdens undergang. men polen er et av de landene som vil overleve. og svigermor har lovt dyrt og hellig at da flytter hun tilbake til polen igjen, hvis det skjer!

rare fine overtroen.

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Flere av disse har vi jo her og, paraply inn og det med å måle hender spesielt.( betyr ulykke ) Den med kniv har jeg også hørt om, og da jeg var liten dekket alltid besteforeldrene mine på til en ekstra person, som en tradisjon:-)

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Oldemoren min er 100% overbevist om at man aldri må løfte hendene over hodet under svangerskapet, for da faller nemlig ungen ut. Hadde det vært sånn hadde vi nok sett mange høygravide damer med armene konstant i været=P

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Hæhæ. Søren at jeg rakk henda i været i uke 29.

Skrevet

Den eneste jeg har hört om er den med paraply inne, men det var jammen meg en fin liste!

Skrevet

Det er faktisk lurt å ikke drikke varmt vann i fra kranen, heller ikke blande det i kaldt vann. Trodde det var allmenn kunnskap i Norge også?

Det finnes en del bakterier i varmt vann som kan gjøre oss ganske syke. Selvsagt finnes det bakterier i kaldt vann også.

Skrevet

Det jeg kommer på

"1 kilo fett veier mer enn 1 kilo muskler" Om det er en myte vet jeg ikke, men hører det ofte.

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Hehe, ja det var jo logisk... I volum veier nok muskler mer enn fett, men et kilo er et kilo, hehe=)

Skrevet

Den med paraply har jeg å hørt. Det er fordi da begynner det å regen... Kanskje jeg skulle gå å slå opp paraplyen nå. Blir jo så frisk å ren luft da. Kanskje det senker temp litt å.. Det er alt for varmt nå..

Hendene over hodet når man er gravid har jeg å hørt. Men visste ikke hvorfor:)

Skrevet

Ang. det med at det er livsfarlig aa dusjen under mensen; jeg har spurt flere av disse som -VEIT- at det er sant om hva som skjer naar det begynner aa regne?

-Det kan de ikke svare paa gitt.

En annen ting; hvis du er sörpefull og kjörer bil, og blir stoppa av politiet; INGEN PANIKK, ta bare en tyggis for da gaar promillen ned med en gang. Dette er ogsaa noe de veit.

Skrevet

Jeg rakk ikke å slå opp paraplyen. Det begynte å regne før jeg fikk gkort det.... Men det regner bare litt..

Skrevet

Morsomt er det vel ikke, men før trodde de også at om du så en hare mens du var gravid, ville barnet få hareskår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...