Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 Lillemor liker å suge på en kavring i ny og ne, hun riktig koser seg. Tror hun liker det når hun klør i tenna. Men nå har hun fått såpass mye tenner at hun klarte å brekke av en stor bit her om dagen, og satt den i halsen! Hun ble helt stille plutselig, og "rar" i ansiktet...da skjønte jeg at hun ikke pustet! Måtte slå henne masse i ryggen, HELDIGVIS kom biten opp etter en stund. Men jeg trodde nesten at "this is it", men nå er jeg litt hysterisk da. Pleier deres små å sette mye i halsen? Jeg tenker som så at det er vel bare å bli vant til sånne episoder? Men det går vel stort sett greit???
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #2 Skrevet 3. juli 2009 uff ja ikke noe særlig, det er alltid greit å holde de under oppsikt når de har mat i munn i denne alderen. men husk at det beste for å hjelpe så små barn med å få ting opp av halsen er å holde de over låra dine med hodet nedover, enn å bare dunke de i ryggen.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #3 Skrevet 3. juli 2009 Små setter i halsen støtt. De har ikke helt lært seg hvordan de skal spise store biter, ihvertfall ikke før de får skikkelige tenner å bite med, gommene gjør bare så mye;) Min satt i halsen 3-4 ganger før han ble flink. Nå harker han lett opp det meste som blir "for stort" og klarer seg mye selv, men jeg har alltid oppsikt på ham når han spiser. Når han satte banan i halsen (første gang han satte i halsen), så stakk jeg fingeren inn i munnen hans og fisket ut biten, og det gjorde jeg hver gang etter. Det går lett hvis det er noe som sitter langt oppe, sitter det lenger nede snur du ungen slik at hodet henger godt ned. Da hjelper tyngdekraften litt. Og husk å gi rikelig å drikke når de har fått det opp, for de kan fort bli litt åsre i halsen av strevsomheten. Så lenge du holder oppsikt og har noen lure grep innabords, så er det ikke farlig for babyen å sette i halsen, de vil lære fort. Men det er veldig greit å styre unna hele kavringer, boller og andre hele ting frem til de er litt store (10 mnd ++) Og husk at barn er forskjellig. Noen blir veldig redde når de setter i halsen, andre blir hysteriske. Det viktige er at du er rolig. Blir du hysterisk blir barnet livredd;)
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #4 Skrevet 3. juli 2009 har hatt noen sånne episoder vi også. Men det skal som regel ikke mer en et lite dunk i ryggen før det har kommet opp igjen. Og det varte heller ikke så lenge den perioden der, heldigvis! Men ha i minnet at det kan være lettere å få ut biten dersom du legger barnet over fanget og slår faste slag mellom skulderbladene med flat hånd. Ikke så hardt da, men faste slag...
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #5 Skrevet 3. juli 2009 Er du litt hysterisk, man er ikke hysterisk som jeg ser det, når man lar ungene suge på en kavringbit. Såklart det kan falle av en bit og ungen kan få i halsen... finnes ting som er bedre egnet. Så hysterisk er du ikke, hvem hadde ikke blitt småhysterisk i en sånn situasjon.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2009 #6 Skrevet 3. juli 2009 Takk for gode svar! Det var svigermor som innførte dette med kavring, og det har igrunnen vært veldig greit. Men får visst slutte med det en liten stund, nå som hun har fått noen tenner og kan brekke av biter! Jeg holdt henne med magen ned mot gulvet, og samboer dunket i ryggen;) Det skumleste er jo nesten disse selene som de bindes fast med i stolen, ikke lett å få dem av når man er litt stressa!! Nå blir det kun melon i netting som "snacks" fremover, DEN er trygg;)
Gjest Tale30 Skrevet 3. juli 2009 #7 Skrevet 3. juli 2009 Å herregud, jeg grur meg til jenta mi skal begynne å smake på ting som hun kan sette i halsen! Jeg har alltid hatt fryktelig angst for å sette ting i halsen, eller at andre gjør det. Jeg har hatt en tilbakevendende drøm hvor mamma setter noe i halsen og jeg ikke klarer å hjelpe henne.. det viser seg at mamma faktisk satte noe i halsen når jeg var rundt 3-4 år, så det er kanskje noe som hjemsøker meg fra den opplevelsen. Jeg må virkelig lære meg dette man skal gjøre for å være sikker på at det kommer opp igjen. Det var i alle fall bra at det gikk så fint (det er tydeligvis vanlig). Hva med å putte kavringen i en sånn babysafe feeder da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå