Gjest Skrevet 3. juli 2009 #1 Skrevet 3. juli 2009 Jeg klarer ikke legge av meg den søte dikkedare stemmen når jeg snakker til jenta mi, men tenker at det kanskje er viktig å snakke rent og klart etterhvert. Hva er deres synspunkter?
WPW Skrevet 3. juli 2009 #2 Skrevet 3. juli 2009 Jeg snakker helt vanlige setninger til gutten min, men jeg har nok en mildere tone på stemmen. Men jeg sier aldri "se der er voff voffen" eller "pip pipen" eller "gakk gakken". Her heter det hund og fugl og and.
Gjest Skrevet 3. juli 2009 #3 Skrevet 3. juli 2009 Hehe, det var nettopp det jeg mente, jeg sier vovoven, pipipen.. kanskje slutte med det.
WPW Skrevet 3. juli 2009 #4 Skrevet 3. juli 2009 Det er jo opp til hver enkelt hva man gjør da:) Jeg syns bare det høres så dumt ut. For meg er det bedre å si: "Se på den store hunden!!! Hva sier hunden?? voff voff voff" Men jeg har akkurat kjøpt Gro Nylanders "Lille venn hva nå?", og når hun forteller historier om små barn bruker hun alltid "pip pip" og voff voff osv.. Så kanskje det er mer pedagogisk rett? men min oppfatning er at gutten min ikke trenger å gå de fire første årene av livet sitt og tro at å sove heter å bysse lalle f.eks. Guuuuuuud, bysse lalle høres teit ut i mine ører!!!!! Eller bare lalle for den del. De bruker nemlig det uttrykket her jeg bor, men jeg er fra østlandet og er ikke vant til å bruke det ordet. Syns det høres helt tragisk ut. hehe, nå virker jeg vel litt streng her:oP
Itsrejk Skrevet 3. juli 2009 #5 Skrevet 3. juli 2009 Jeg har brukt helt vanlige ord og setninger fra dag én til småtten min. Ligger ikke naturlig for meg å legge om til noe babyspråk. Tenkte faktisk på det i går da vi gikk tur og han satt i manducaen. Han fattet plutselig interesse for noe oppe i lufta, som viste seg å være ei måse som hadde satt seg på en lyktestolpe. "Ja, se der! Det er ei måse.", sa jeg. Og tenkte samtidig: Burde jeg ha sagt fugl? Pip-pip var aldri i tankene mine da...hehehe... Nei, jeg fortsetter nok å si måse. Bruker nok en litt "søt og glad" stemme når jeg snakker med ham, må jeg innrømme, men jeg bruker riktige begreper og er nøye med å uttale ordene skikkelig. Er jo sånn de lærer språket.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. juli 2009 #6 Skrevet 3. juli 2009 haha- helt enig; jeg synes også at lalle høres så fjernt ut- passer liksom ikke så bra på østlandsk;) Jeg snakker skikkelige setninger til flisa, men i et veldig lyst toneleie- og gjentar gjerne viktige ord et par ganger ekstra til tider. Så nå forstår hun en del av de vanligste ordene, som melk, grøt osv. Jeg tror pip-pip og vov-vov er veldig vanlig å bruke til babyer fordi det er mye lettere for babyen å si selv.. Hund, fugl osv er myyye vanskeligere for dem å klare å si selv. Derfor bruker jeg både de riktige ordene og baby-ordene, litt sånn om hverandre,
Gjest Skrevet 3. juli 2009 #7 Skrevet 3. juli 2009 Jeg har blitt "lært opp" hjemme til å bruke sånne tøyse uttrykk, men har jo allikevel allid kunnet de riktige ordene. MEN, min lillesøster og lillebor ble veldig kleisete i språket ganske lenge, og det er unødvendig, og det blir mobbet på skolen. Så heretter blir det hunden, fuglen etc.. :-) Men den myke stemmen klarer jeg ikke slutte med, det er bare naturlig for meg, det gjør jeg til alle barn.. hehe Husker forresten på ungdomskolen at jeg ikke husket hva rådyr var, for hjemme kallte vi det for bambi.. hehe, ble litt latter i klasserommet da jeg sa: sånn der dyr, sånn bambi vet dere.. hehe
LilleBjella Skrevet 3. juli 2009 #8 Skrevet 3. juli 2009 http://www.forskning.no/artikler/2006/februar/1140525229.13
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. juli 2009 #9 Skrevet 3. juli 2009 Ja, det er det jeg også mener- babyspråk er bra for babyen! Men det stod jo ikke noe om alder der- gjelder dette også for 8-9 mndlinger- eller bare mindre spedbarn..?
LilleBjella Skrevet 3. juli 2009 #10 Skrevet 3. juli 2009 Jeg mener at dette ligger veldig naturlig hos de aller fleste foreldre. Man bruker høyt toneleie og forenkling av ord så lenge det er naturlig. Jeg gjør det i hvert fall enda. Kunne ikke falt meg inn å snakke til tjukken på samme måte som mannen min liksom. Vi har hund, og kaller henne jo vovsen foran tjukken. Og jeg har blitt så teit at jeg av og til kaller meg selv mamse-bamsen. Fysjameg så dumt det høres ut, men det er bare i mine svakeste øyeblikk når bolla mi er ekstra kosete.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. juli 2009 #11 Skrevet 3. juli 2009 hahaha- ja SÅ dypt inn i babykosemomsebomse-verden har ikke jeg sunket enda altså, det vil jeg bare ha sagt;) Men det lyse toneleiet og noen forenklinger som pip-pip osv faller også meg helt naturlig enda- selv om jeg stort sett bruker de riktige ordene i "ordentlige" setninger nå som flisa forstår stadig mer. Og jeg som hadde lovet meg selv at jeg ihvertfall IKKE skulle bli en sånn patetisk "snakke så lyyyyyst og kooselig med dikkedulle-babyen-min- mamma". Jajaja, sånn kan det også gikk!
WPW Skrevet 3. juli 2009 #12 Skrevet 3. juli 2009 Nei, er du gal, jeg snakker ikke på samme måte til mannen min som til gutten vår (som er 8 mnd). hahaha, det hadde tatt seg ut. Men som jeg sa over her, så sier jeg gjerne "seeee på den sauen. Bæhæsæs sier sauen. Bæhæhæhæhæhæhæh"istedet for å kalle sauen for bæ. jeg har også lest at man faktisk skal snakke babyspråk til babyen, og når jeg gjør det er det herming av det han sier. Det er jo forskjell på babyspråk og å kalle rådyr for bambi. Og det er jo stooor forskjell på et spebarn og en gutt på 8 mnd...
Lemonia Skrevet 3. juli 2009 #13 Skrevet 3. juli 2009 Det er ingenting galt i å si vov-vov eller gakk-gakk til barn eller å endre toneleie. Faktisk er det bedre for utviklingen å snakke babyspråk enn å snakke "voksent" til barnet, bla. fordi du møter dem og kommuniserer med dem på deres eget nivå. Så bruk babyspråk med god samvittighet og vit at det er positivt for barnet språkutvikling.
Nagilimia Skrevet 3. juli 2009 #14 Skrevet 3. juli 2009 En kompis av meg synes teletubies måtte være det dummeste som noen gang er funnet opp, og jeg forklarte at de samme stod bak drømmehagen og at mini elsker serien. Vi ler jo begge to som jeg sa; - han fordi han synes det er morsomt - jeg fordi jeg synes det er tåpelig og konklusjonen ble at de helt sikkert har peiling disse som har funnet på drømmehagen, teletubis o.l og jeg snakker babyspråk og voksent om hverandre
msunicorn Skrevet 3. juli 2009 #15 Skrevet 3. juli 2009 Varierer. Litt begge deler egentlig. Snakker vanlig med litt lysere og "happy" toneleie, men ikke hele tiden. Og her er det pipipp til fuglene og vov-vov til hunden. Vi har 3 katter, og jeg har alltid sagt "Mjau" hver gang hun ser de. Så nå ser hun seg ivrig rundt når jeg sier det. Hun er 7 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå