Gå til innhold

Frokostquiz er best:)

Anbefalte innlegg

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Sitter og tenker litt på dette med cøliaki..jenta mi har jo hatt spisevansker helt fra starten, men hun var veldig dysmatur, 700 gram i uke 29, og vi har alltid tenkt at det utgangspunktet var grunnen til matproblemene..men vi har aldri tatt noe tester av noe slag.

Hun kaster opp når hun blir sliten feks. Har du lyst til å fortelle meg bittelitt om cøliaki? Er det medfødt eller dukker det opp når barnet blir litt større? Jenta mi skal operere inn peg snart, da vil jeg i hvert fall utelukke alt annet først hvis du skjønner:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cøliaki er medfødt, men når det slår ut vet en aldri.

Cøliaki er en sykdom ikke en allergi som mange tror, en tarmsykdom som ikke uten kur hvor glutenfri diett er eneste medisin.

Min ble syk da han så vidt var året, mens snittet ligger på diagnose mellom 30 og 60 års alderen. Dette er ikke alltid fordi de ikke blir syke før, men fordi symptomene kan være så difuse og blandes med andre ting og vanlige hverdagsplager.

Det gluten da gjør med kroppen er å ødelegge tarmtottene i tynntarmen. Dette fører ikke bare til ubehag, men også at kroppen ikke får tatt opp næringen i maten. Igjen fører dette ofte til undervekt/underernæring, og kan på sikt øke sjansene for benskjørhet og tarmkreft.

Derfor er det utrolig viktig å stille diagnose tidligst mulig.

De vanligeste symptomene er diare og vektnedgang/dårlig vektoppgang hos barn.

Men det er også mange andre ting å set etter, og en kan ha alle, ingen eller bare en:

- Oppkast uten sykdom (dette var min gutt sitt hovedsymptom. Han kastet opp og ble rask pigg igjen, ikke den slappheten som etter omgangsyke)

- Rødt utslett. Forekommer ofte i små prikker på str med en 50-øre

- Oppblåst "afrika-mage"

- Lavt nivå av jern og/eller B12

- Slapphet og/eller stort søvnbehov

- Dårlig matlyst

På apoteket finnes det en hjemmetest, koster rundt 250,-

Da tar du et stikk i fingeren for å få en liten blodprøve, så det er ingen stor sak.

Denne testen er bare veiledende og bare som en liten pekepinne. Men slår den ut positivt er den ganske sikker.

Hmmmm, er det noe mer jeg har glemt.......

Ja, de som enda ikke har startet på diett regarer ofte også på laktose og har da posistiv effekt ved å kutte ut melken. Men denne reaksjonen går over etter en liten stund på glutenfritt.

Er det noe mer er det bare å rope igjen :o)

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar!! Dette skal jeg lagre. Jeg skal kjøpe en sånn test i morgen allerede jeg. Alt du beskriver ( bortsett fra utslett ) stemmer.

Mener ikke hun har det, men er så godt å utelukke ting før en operasjon!

Takk skal du ha, blir interessant å se da:-)

Skrevet

Har hun så mange symptomer hadde jeg bedt om en test hos fastlegen også, uansett hva hjemmetesten sier.

Den er ganske ny på markedet, men cøliakiforeningen reklamerer for den, så helt humbug er den nok ikke.

Og slår den ut positivt er det viktig at du ikke går over på glutenfritt, men gir samme maten som ellers til du har fått videre kontroll.

Det er kun gastroskopi som gir diagnosen på papiret. Går en over på glutenfritt før denne heles tarmene og resultatet blir feil. Det tar mye kortere tid å reparere tarmene med riktig diett enn det tar å ødelegge dem igjen.

Dessutten ser jeg også nå på min gutt at reaksjonene blir verre ved glutenulykker etter at kroppen hans er vant til glutenfritt.

Lykke til, og si ifra om resultatet hvis du tar testen da :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...