Gå til innhold

Utdannelse i psykologi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det ann å dele opp psykologutdannelsen i to deler siden den er på seks år? At man først tar bachlor og noen år senere tar resten? Er selve utdannelsen tung og faglig supervanskelig? Hvordan er mulighetene med å få jobb som psykolog og hva kan man forvente å tjene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er to avdelinger. Først må du gjennomføre grunnfaget / innføringskurset. på basis av karakterer herfra (du må ha A) søker du deg videre, det er så en trekning for inntak på profesjonsstudiet. Oslommodellen: Første avdeling er 5 semestre med innføring i forskning i f eks kognitiv psykologi, utviklingspsykologi, sosialpsykologi, personlighetspsykologi, biologisk psykologi. Eksamener hvert halvår. 2.avdeling er mer klinisk orientert, altså man lærer mer praktiske teknikker for terapi m voksne, barn og grupper, Ett semester er praksis.Avsluttes med en masteroppgave og en større eksamen. Du må ha interesse for og anlegg for teoretiske fag og studiet er arbeidskrevende. Det er veldig uvanlig å ta det i to porsjoner, men man kan få permisjon ved f eks fødsel, uvisst hvor lenge. MAn følger jo et kull som man blir godt kjent med, og de fleste ønsker å fortsette sammen med sine! Muligheter for jobb er gode, lønnen er stort sett offentlig- ca 380000 i startlønn, 530+ som spesialist etter ca fem år. Privatpraksis: ca 8000000 -1000000 men store utgifter til forsikring, sykelønn, leie av lokale og kurs/konferanser.

Skrevet

Tilføyelese: studiet er altså ikke delt inn i bachelor og master slik andre grader er, dette er et profesjonsstudium som følger en annen struktur.

Skrevet

Tittelen psykolog brukes vanligvis kun av de som har tatt profesjonstudiet, da disse er de eneste som har terapeutisk behandlingskompetanse. For å bli antatt på profesjonsstudiet må du ta ex.phil, ex. fac+ psykologi grunnkurs, og så søke opptak på grunnlag av den karakteren. Kravet har pr dags dato aldri vært lavere enn 2.1/ ren A så vidt jeg vet.

Du kan etter grunnkurs bygge videre på til en bachelorgrad med vekt på psykologi. Med kun dette kan det være vanskelig å få relevant jobb uten tilleggstudier, men du kan dersom du får ren A eller B i snitt søke opptak til en av flere mastere i psykologi ved UiT eller NTNU. Da har du mange muligheter på jobbmarkedet.

Skrevet

Som nevnt over her så er ikke den kliniske utdannelsen delt inn i bachelor og master men som et 6-årig profesjonsstudie- altså om du vil jobbe som psykolog.

Jeg ahr selv cand.mag. (tilsvarende dagens bachelor) og master i psykologi, men kan altså da ikke jobbe som psykolog. Dette er en mer teoretisk utdannelse med fokus på forskning, hvis du kunne tenke deg det. Jeg hadde lyst til å forske og ikke jobbe som terapeut så derfor var dette midt i blinken for meg. Holder nå på m doktorgraden som er selve forskerutdannelsen.

Absolutt et alternativ hvis du liker psykologifaget men ikke nødvendigvis vil jobbe med terapi (bare en tilleggsopplysning:)

Karakternivået var da jeg gikk omtrent som på profesjon; man måtte ha A for å komme inn. Mulig det er litt lavere nå, siden jeg gikk på første kullet da masteren ble opprettet her i oslo

En del som har hovedfag/master i psykologi velger senere å reise til Danmark og ta "kandidatstudiet" som er 1 el 2-årig (usikker) klinisk påbygning til masteren sin og får dermed i tillegg psykologtittel og kompetanse til å jobbe som terapeut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...