Gå til innhold

kan eg ta zyrtec??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått någe elveblestgreier, mest på puppene og beinå........det klør så eg holde på å bli gal. E det farlig med zyrtec?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan trygt ta zyrtec..

Skrevet

Man skal ikke ta Zyrtec når man er gravid.

Jeg fikk Aerius istedenfor.

Skrevet

jeg har fått zyrtec og cetirizin (noe som er det samme) i alle ,

mine 4 svangerskap... hva er farlig med zyrtec som ikke legene mine har fått med seg...?

Skrevet

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Utilstrekkelig erfaring. Fordelen ved bruk av preparatet under svangerskap bør vurderes i forhold til mulig risiko.

http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/R/Rinexin_Recip_84177.html

Det er vel snakk om fordelen ved inntak forsvarer risikoen.

Om et utslett klør litt ville jeg personlig droppet antihistaminer og heller prøvd noe annet først som også kan hjelpe på. Hvitvask lindrer kløe og er helt ufarlig!

Skrevet

ok, takk for svar, prøver med aloe vera og klør heller litt ekstra

Skrevet

Ja det kan du:)

fikk gladbeskjeden fra legen min i går, gjort ny forskning på dette og zyrtec er trygt å ta. Felleskatalogen er ikke alltid til å stole på, medisinfirmaene skriver mye for å beskytte seg selv.... sa legen min. Må selvfølgelig veie opp hvor mye du trenger det, jeg har behov å bruke dette året gjennom for å unngå astmaanfall....

Skrevet

jeg fikk IKKE zyrtec som gravid! var hos legen for 3 uker siden!

Skrevet

Jeg får ta den som tilsvarer zyrtec som jeg ikke husker navnet på nå, noe på C :) Legen min sa at nyere forskning viste at dette var ok. Da jeg var gravid for sju år siden fikk jeg INGENTING mot pollenallergien min(er sterkt plaget)...ikke noe, ikke nesespray (annet enn saltvann),øyendråper eller tabletter. Nå har jeg ikke tatt disse tabletten før denne uken pga jeg er litt skeptisk pga legene sier forskjellig men nå har jeg virkelig vært nødt til å ta de fordi ellers så klarer jeg ikke å fungere.

Skrevet

jeg snakket med jordmor i går som sa at zyrtec er friskmedt nå. Jeg kunne trygt ta det. Felleskatalogen er ikke oppdatert. Ring evt og hør med jordmoren din hvis du fortsatt er i tvil etter disse forskjellige svarene :)

Skrevet

Sist jeg gikk gravid, jobbet jeg på sykehuset, i det jeg skulle ta Zyrtec for noe kløe jeg fikk, så hykket overlegen meg å sa at dette skal gravide ikke ha i det hele tatt, mens fast legen min sa noe annet. men jeg stoler mer på en overlege som er utdannet i det fahet enn min fastlege som er innom alt mulig løye....;)))

Så nei ikke ta, ta helle aloe vera du på du ;)

Skrevet

Var hos legen fredag og han sjekket dansk tidsskrift som sier det er helt trygt å ta zyrtec.

Skrevet

Skummelt at så mange leger og ikke minst felleskatalogen ikke er oppdatert! Ja man kan trygt ta Zyrtec:)

Skrevet

Ja, man kan trygt ta zyrtec! Relis og norges astma og allergiforbund kom med nye retningslinjer 16. 05. 2009 for gravide og bruk av allergimedisin. Disse retningslinjene ble sendt ut skriftlig til alle legekontorer, både private og offentlige nå i mai. MEN det er ikke alle legene som leser disse skrivene dem får!

Jeg var hos gynekolog for 1 1/2 uke siden, og hun skrev ut respet på cetirizin til meg som legemiddelprodusentene RELIS trygt anbefaler til gravide med allergi, gjennom hele svangerskapet! Jeg er sterkt plaget, så plaget at jeg faktisk måtte på sykehus første uken i juli i fjor sommer og behandles der for jeg ble så syk av gresspollen.... Nå når jeg har tatt cetirizin i 1 uke (tar normalt etter hendelsen med sykehuset i fjor sommer 180mg telfast+Kenakort injeksjon+sterke øyedråper og kortison nesespray mot gresspollenallergien min) og jeg er ikke symptomfri, men jeg er litt lindret, og håper nå å klare meg gjennom de neste ukene med kraftig pollenspredning. Cetirizin og zyrtec er forresten det samme, bare at cetirizin er billigere, og derfor får man ofte det fremfor zyrtec på resept grunnet reglene for nav og påviste allergier i forhold til hva man kan få dekt av dem ;)

Her er noen linker til deg:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/05/16/gravide-kan-trygt-bruke-al/

http://www.relis.no/Default.aspx/tabid/102/newsType/ArticleView/articleId/736

I tillegg kan jeg fortelle deg at apotekeren jeg hentet resepten min ut ifra fortalte meg at han hadde gitt ut cetirizin til gravide i alle de år og at det nå var et preparat som er trygt anbefalt gjennom hele svangerskapet. Apotekene i norge fikk samme informajson på lik linje med legene i Norge etter de nye retningslinjene kom.

I tillegg kunne gynekologen fortelle at felleskatalogen alltid ligger noen år etter relis, som er produsenten av legemidlene; men at om noen år kommer også felleskatalogen etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...