Gå til innhold

Uff.. jeg sendte med jentungen solkrem(vannfast) med solfaktor 20.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har vært på tur med besteforeldrene. Dette har gått bra før, men nå kom hun hjem solbrent flere steder. Har vel med været som er nå å gjøre. Vi bor på vestlandet.

De har ikke smurt henne ofte nok. Og så sier mamma "alle må bli litt solbrent før de blir brune". Det sier meg alt. De har ikke smurt ofte nok, og heller ikke passet på å ha på en t-skjorte midt på dagen.

Fader.... jeg ga beskjed om at hun skal smøres flere ganger i løpet av dagen, selv om solkremen er vannfast. En gang i timen midt på dagen trengs i dette været. Hvertfall når ungen bader mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synd de ikke smurte ofte nok.

Men ville nok brukt en mye høyere solfaktor enn 20. Sola er så utrolig sterk nå.

Skrevet

*vill panikk*

Ungen kan jo DØ, det er fullstendig glaskap!

Skrevet

Jeg vet bare at hadde de smurt slik jeg pleier, så hadde 20 holdt. Ungen er aldri i nærheten av solbrent når jeg "styrer" flaska og ungen.

HI

Skrevet

Er vel ikke vill panikk selv om man vil beskytte ungen sin vel?

Har du røyka sokkene dine eller? Virker jo helt forstyrra.. :P

Skrevet

hehe.... pass deg så hun ikke dør da;)

jeg bruker 50, den sprayen til barn til mine... er ikke farlig å ta i litt da.... om ikke det er VIKTIG for deg at hun blir brun

Skrevet

Fikk faktisk beskjed om at vi bør unngå faktor 30+ på barna jeg. At mengden kjemikalier i de solkremene er mer skadelig enn de gagner, og at faktor 20-25 holder rikelig til alle barn om man bare smører godt og bruker litt solvett. Her smører vi kun med faktor 15 på våres tre barn (2-3 ganger for dagen, også vestlandet) og de har aldri vært brent.

Dårlig gjort av foreldrene til HI å ikke beskytte huden til barnet da, du får prøve å lære henne litt om solbrenthet og økt risiko for kreft ol nå siden hullet i ozonlaget er større nå enn da mammaen din var barn.

Skrevet

Ja, jeg tenker litt med gru på hvordan vi søsken ble behandlet med solkrem da vi var små. Var ikke store mengdene, tror jeg nå......

Tror jeg skal ha en liten alvorsprat om dette, ja. Det er jo ikke vits i å lage større fare for kreft enn det allerede er i samfunnet av andre ting.

Jeg også har lært at faktor 20 skal være nok, men at en skal smøre oftere på dager hvor barnet oppholder seg i mye sol og bader.

HI

Skrevet

Ja, jeg kan faktisk ikke huske å ha blitt smurt her i Norge når jeg var barn jeg. Ble jo bare brun jeg, ikke brent, så ta tenkte de vel at det ikke var vits i. Men i motsetning til ganske mange andre brukere her inne får ikke dette meg til å tenke "åja, da så, det gikk jo bra med meg, så da trenger ikke jeg å smøre mine barn godt nok heller!", så jeg/vi smører barna våres skikkelig selv om de antagelig ikke ville blitt brent uten solkrem (de er også sånne som blir veldig fort brune).

Skrevet

Da har vi hørt forskjellige ting alva. For jeg har hørt at man (hvertfall på små barn) skal smøre med solfaktor 30 eller høyere.

Skrevet

Ja, jeg bare tenker at vi har jo vært i syden flere ganger, og hatt faktor 20, uten at de er blitt solbrent der heller. Det handler mer om ofte nok + T-skjorte og caps midt på dagen, tenker jeg, enn egentlig 50 i faktor.

Jeg husker jo selv mang en gang jeg omtrent ikke fikk sove pga solbrent rygg og lår. Det var til tider så galt at jeg frøs. I dag tåler jeg sola veldig bra selv, men jeg har jo bygget opp dette gjennom mange år. Det har ikke barna mine.

Jeg husker at min bror(som har lysere hud enn meg) hadde blemmer på skuldrene etter en dag i solen..... Han var tenåring, men skulle jo ha lært mer hjemme....

HI

Skrevet

Ingen vits i å bruke solkrem med beskyttelse mer enn 25. Det har ingen påvist bedre beskyttelse å øke faktoren over dette... Smør heller MYE krem på! En håndfull til et voksent menneske, hver gang.

De som blir solbrent som barn/unge har mye mye større sjangse for å få hudkreft/føflekkreft når de blir eldre! Det må forebygges. Fakta om dette kan dere lese på Den Norske Kreftforening sine sider.

Ingen barn bryr seg om de er brune eller ei, så hvorfor bry seg med det? Fordi det er fint med brune barn? Hmmm...

Husk at solstrålene er mye sterkere og "farligere" enn de var for bare noen år siden!

Og man kan bli så brun man bare vil, så lenge man ikke blir brent!

God sommer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...