Lovemelikeyoudo Skrevet 2. juli 2009 #1 Skrevet 2. juli 2009 rose ønsket atferd og straffe/overse uønsket atferd? hvordan angriper vi problemet at hun slår, klorer og sparker når hun er sint? hun får masse positiv oppmerksomhet..
Gjest Skrevet 2. juli 2009 #2 Skrevet 2. juli 2009 Forskjellig fra barn til barn, men generelt en form som ikke innebærer skriking og vold.
~mamma~ Skrevet 2. juli 2009 #3 Skrevet 2. juli 2009 Hvor gammel er hun? Rose når hun klarer å vise sinne på mer konstruktive måter. (Det er selvsagt lov å være sint, men ikke alle reaksjonsmåter er akseptable.) Fortelle henne hva hun kan gjøre i stede for å slå o.l. når hun blir sint og øve (rollespill) når hun ikke er sint på ordentlig. Anerkjenne sinnet ("Jeg ser/forstår at du er sint..") men gjenta hver gang det skjer at det ikke er greit å bli voldelig. (Kan ta en stund så det gjelder å være tolmodig..) Være en god rollemodell. Hva gjør du når du blir sint? :-) Lykke til!
Sjefsmegga Skrevet 2. juli 2009 #4 Skrevet 2. juli 2009 Viktig å være rolig, men bestemt i hvertfall. Og med de små så sverger jeg til avledning. Jeg har prøvd timeout metoder og alt det der, liker det ikke rett og slett. Men man må stoppe en situasjon. Det jeg har merket mest er at i perioder når jeg selv har latt meg ta av stress og mas, vært i litt dårlig humør så har dette smitta over på ungene slik at de har vært betydelig mer trassige og vanskelige å ha med å gjøre. Det som funker er å være blid, kjærlig, ta seg tid når man har tid til dem. Holde humøret opp selv om man har det travelt, planlegge dagene, ha gode rutiner. Selv om man starter tidlig på jobb så trenger ikke det å bety at morgenen blir kaos og stress. Står man heller opp litt tidligere så får man mer tid, så kan man heller ta litt tidligere kveld. Folk flest sitter for lenge oppe i dag, samme med barn. Mine barn har trasseanfall og dårlige dager, men merker det går lengre og lengre mellom, og blir kortere og kortere etter som jeg selv har gått i meg selv og behersker meg. Rådene har jeg fått av en helsesøster faktisk, kjørte oss skikkelig fast ei periode, følte jeg bare gikk å småkjefta og ungene surra og masa. Det er ikke lett å snu, men det er mulig, man må bare ta seg tid å prøve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå