:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. juli 2009 #1 Skrevet 2. juli 2009 hehe... jeg lager børd, og det blir digg, men ikke superdigg liksom...hehe det blir jo ingen skorpe.. det jeg gjør er og ta vann, jær, nøtter, rug, havre, bygg, salt og olje og røre det sammen og putte det i former og steke. men det blir jo ikke noe skorpe...
Barbafin Skrevet 2. juli 2009 #2 Skrevet 2. juli 2009 Litt sukker må til. Pensle også med pisket egg etter heving og før steking så blir skorpen gyllen og fin. Bruker du ikke hvete eller spelt? Kanskje mangelen på gluten har noe med saken å gjøre....?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2009 nei, jeg tenkte liksom jeg skulle være super sunn... haha.. det gikk fint i går, men i dag ble det ikke noe brød.. det gikk til helvete. så jeg trenger en bra oppskrift... hehe.. for nå har jeg bare funnet på... hehe
Alba44 Skrevet 2. juli 2009 #4 Skrevet 2. juli 2009 Ta de ut av formene og stek uten noen minutter til.
OsloMor Skrevet 2. juli 2009 #5 Skrevet 2. juli 2009 Sug Lut, la ut en veldig god oppskrift på brød på krangle. Det lager jeg ofte og det blir meget god skorpe. Oppskriften ligger der nok enda, det er ikke så lenge siden. Jeg bruker nå grovbakstmel (en blanding av forskjellige) eller hvetemel og sammalt hvete. Sjekk den ut:)!
OsloMor Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 http://www.dinbaby.com/forum/thread/140003487 Her er oppskriften :-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. juli 2009 hehe... morsomt, for jeg husket sug lut sin og satt akkurat og leste den. men når du bytter ut, hvordan gjør du det? er det noe regel liksom? eller kan jeg ta ut alt hvetemelet og putte i bygg og rug i stedet?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 2. juli 2009 hehe.. det skulle jeg gjærne ha gjort, men den er nå blitt hardt misshandlet... hehe
OsloMor Skrevet 2. juli 2009 #9 Skrevet 2. juli 2009 Vil tro det blir litt svampaktig kanskje, brød uten hvetemel blir jo gjerne litt ekstra fuktig.Jeg bytter ut den totale mengden hvetemel med 50% sammalt, eller bytter ut hvetemel med melblandingen grovbakst (fås kjøpt i alle sjapper og er hvetemel, rugmel ol) Er du allergisk mot hvete?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 2. juli 2009 nei ikke alergisk, jeg prøver bare og lage et super grovt børd... haha men da prøver jeg meg kanskje på sug lut sin oppskrift og bytter ut 50% av hveten med rug og bygg.
OsloMor Skrevet 2. juli 2009 #11 Skrevet 2. juli 2009 Gjør det du, det brødet er rimelig grovt og sunt i utgangspuntet også da;) Jeg pensler forresten med egg og vann og strør hvetekim oppe på brødet, ser litt proft ut når det er ferdig;0
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #12 Skrevet 2. juli 2009 jeg vet ikke hva hvetekim er en gang.. hehe.. (og jeg har jobbet i bakeriutsalg i mange år... haha) så så proff er jeg ikke, men egg og vann skal jeg greie.. haha
nicknavn Skrevet 2. juli 2009 #13 Skrevet 2. juli 2009 Prøv å pensle brødet med vann og hiv en kopp vann i stekeovn rett etter at du har satt inn brødene, lukk døren. Dette gir god fuktighet til brødet og har alltid gitt mine brød fin stekeskorpe, uavhengig av oppskrift. Avkjøl brødet uten klede på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå