Bippe77 Skrevet 2. juli 2009 #1 Skrevet 2. juli 2009 hvor dumt er det å spise spekemat når man er 7 uker gravid? Blir servert det imorgen... og egentlig litt tidlig å fortelle liksom... og hvorfor er det dumt? sist fikk jeg unngått det så tidlig... mot slutten av graviditeten var det liksom ikke så vanskelig å la være, og heller ikke så farlig vil jeg tro...
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 2. juli 2009 #2 Skrevet 2. juli 2009 Det er jo fordi det ikke er kokt eller stekt.....listeria o.l. Men, jeg har selv spist det. De serverer sikkert litt annet ved siden av, så da får du spise mer av det da vet du ;O)
Bippe77 Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2009 Er liksom bare jeg og tre til som er der... og normalt sette er jeg VELDIG glad i spekemat... folk som kjenner meg godt vil merke det med engang!!! Men får jo bare prøve å spise litt lite da kanskje....
Gjest Skrevet 2. juli 2009 #4 Skrevet 2. juli 2009 Jeg ville ikke spist det, spesielt ikke etter at jeg leste at toxo smitte hos gravide er langt vanligere enn hva jeg trodde. Du kan jo mumle noe om at saltet i kjøttet gir deg så mye vann i kroppen, så du står over det meste og bare later som du spiser litt av akkurat det (tar litt på fatet og "ødelegger det" litt med kniv og gaffel slik at det ser spist ut), så spiser du desto mer av det andre.
eggstokk Skrevet 3. juli 2009 #5 Skrevet 3. juli 2009 Jeg har spist Salami, Trønderfår o.l i begge mine svangerskap. Var i Barcelona nettopp på jentetur, og jeg klarte ikke å holde meg unna Salami og Chorizo der nede. Var til u.l nettopp, i min uke 18 og jeg spurte gynokologen om jeg burde ta blodprøve fordi jeg hadde spist dette. Hun sa hun syntes det var unødvendig, og at hun hadde en lege/forskervenn hun hadde pratet med nettopp på et seminar om akkurat dette. Denne kollegaen fortalte at det er altfor mye hysteri rundt dette, da det er så utrolig sjelden det forekommer Listeria/toxo i mat. Og til og med om det skulle forekomme, så er sjangsen for at barnet blir smittet ganske liten. Jeg hadde nok spist spekemat i selskapet du skal i. Og om du spiser lite eller mye spiller vel egentlig ingen rolle? Nå sier jeg jo bare det min gynokolog fortalte meg, og hun har jobbet 30 år på sykehuset i Stavanger som fødselslege, og flere år som privatpraktiserende spesialist på kvinnersykdommer. I alle hennes år sa hun at hun har vært bort 1 tilfelle av toxo. Jeg er ikke naiv, men jeg er ikke hysterisk heller. Mange meninger om dette, og det mest vanlige argumentet for å la være er at vi kan alle klare oss uten salami i 9 mnd. Ta et valg som er godt for deg, og ikke bli skremt av alt du leser. Kos deg i selskap. :-)
Staark Skrevet 3. juli 2009 #6 Skrevet 3. juli 2009 Det mest vanlige argumentet er: "ifølge matportalen er det IKKE anbefalt!" Bare for å ha det på det rene.... Og siden du nevner det, så sier min gynekolog, som også er spesialist innenfor kvinnesykdommer (og barnløshet i samme by) at spekemat er noe man bør holde seg unna. Om du tar en bit eller ti av en listeria/toxo-smittet pølse etc så¨er faren like stor? Det er minimalt som skal til, selv om sjansen for smitte er liten. Jeg hadde gjort som Alva foreslo, lat som du spiser (om du har tenkt til å være spekematavholds)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå