Gjest Skrevet 2. juli 2009 #1 Skrevet 2. juli 2009 Ungene her gjør jo gjerne ting de absolutt ikke skal gjøre. Vi snakker med dem, men noen ganger flyter begeret litt over om det er mye på en gang. Vi prøver alltid å vektlegge at det er forskjell på hvordan man normalt er, og en og annen ting man kan gjøre, men ordleggingen er kanskje ikke den beste? Hva er deres mening om å si ting som: "Du er en fin gutt, men det du gjorde nå var slemt fordi...", "Det var veldig stygt gjort av deg å slå xx, du som pleier å være så grei mot h*n"... Knekker det selvfølelsen til barnet, eller er det ok fordi en fokuserer på at akkurat den konkrete handlingen ikke var noe bra?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. juli 2009 #2 Skrevet 2. juli 2009 hehe... volsomt til diplomat du er da. jeg er mer "nei, mitt barn skal ikke slå andre. det var dårlig gjort! gå å si unskyld! du vet bedre en dette!" og er jeg riktig hissi kan jeg slenge på en "sånne barn vil jeg ikke ha, så dette er ikke aktuelt" hehe.. jeg tror ikke selvfølelsen hans blir knekt av det, men det er jo fordi mitt barns selvfølelse ikke viser at det blir knekt av det. et annet barn hadde kanskje syns det var kjipt.
Gjest Sekretøsa Skrevet 2. juli 2009 #3 Skrevet 2. juli 2009 Også kommer jeg da, som er mer av typen "nei, det der kutter du ut med en eneste gang!"..... hehe )
Gjest Skrevet 2. juli 2009 #4 Skrevet 2. juli 2009 Ehm, ja altså, jeg kommer jo med slike også, hehe... Men jeg tar meg selv i å begynne å ville si "nå er du slem!", og må skynde meg å forandre det til litt mer diplomatiske ordlag, men er fortsatt usikker på om det er dårlig gjort og i det hele tatt blande inn f.eks ordet "slem" når jeg jeg småkjefter på dem...?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. juli 2009 #5 Skrevet 2. juli 2009 jeg syns ikke det. for man kjefter jo stort sett på de fordi de er slemme... hehe.. da sier man ihvertfall klart fra at det er en uakseptabel adferd. men sånn pedagogisk sett så er det sikkert ikke rett altså
-carina- Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 Man kan vel bruke ordet slemt, bare man bruker det riktig. Man skal vel si at det barnet GJORDE var slemt, men ikke at barnet ER slemt. ) (Og så var det å få det pedagogisk riktig hver gang i kampens hete da! ;o) )
Blue Lady Skrevet 2. juli 2009 #7 Skrevet 2. juli 2009 Jeg synes det viktigste er å fokusere på handlingen. Trenger ikke å legge inn litt skryt når man "kjefter", ala "du som bestandig er så snill, blabla.. liksom. Sier at "det var ikke pent gjort", eller det er slemt å slå" ol. Sier aldri "nå er du dum", "nå er du slem", forkuserer på at handlingen var slem ol. Kaller man barna dumme, slemme, stygge ol. i kampens hete er det nok det de husker, nemlig at mamma sa at jeg er en slem unge..
Gjest Skrevet 2. juli 2009 #8 Skrevet 2. juli 2009 Godt å høre det er flere som skiller på denne måten :-) Er ikke alltid jeg tar emd "skrytet", men prøver å gjøre det fordi jeg gjerne vil få dem til å forstå at vi gjevnt over er veldig fornøyd med måten de oppfører seg på, belyse det liksom, men at akkurat nå oppførte de seg ikke bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå