Arb.ledig husmor Skrevet 2. juli 2009 #1 Skrevet 2. juli 2009 Når fikk du ekstra kontroll på sykehuset for å prøve å snu baby? Og når snudde de baby? Min ligge nå på skrå/tvers, og eg e livredd (skikkelig angst) for at baby ikkje snur seg selv og at eg vil miste barnet for at de ikkje klare å snu det tidsnok. Har fått kontroll på sjukehuset til uke 38+2...syns det er sent, da eg fødte min forrige i uke 36+1...
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 2. juli 2009 #2 Skrevet 2. juli 2009 Miste barnet?Hvorfor det? Det ble ikke oppdaget seteleie på meg før jeg var i fødsel,så da var det ikke snakk om å pråve å snu babyen..
Gjest Skrevet 2. juli 2009 #3 Skrevet 2. juli 2009 Kjære deg, hvis fødselen starter og barnet ligger i tverrleie så blir det keisersnitt, og det pleier jo stort sett gå bra uten større komplikasjoner. Eneste forskjellen er at da må man forte seg og gjøre det når du kommer inn på føden og ikke i litt mer planlagte former med at du har en dato for keisersnitt osv :-) Jeg har hatt babyen min i tverrleie begge gangene nå, men barnet har snudd seg til sist. Første gangen skjedde det i slutten av uke 36 og denne gangen i uke 37.
Arb.ledig husmor Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 2. juli 2009 Fordi en som slite med angst og depresjon ikke alltid klare å tenke rett...derfor føle eg det.. føle eg ikkje kjenne liv heller nå, for eg e så stressa på tanken...
Gjest Skrevet 2. juli 2009 #5 Skrevet 2. juli 2009 Ta et godt kaldt glass å drikke med noe søtt, så skal du se det blir fart i magen :-) Jeg var også en del bekymret pga leiet til barnet, men i følge jordmora er det bare når bebisen skal ut at tverrleie er et problem ... og i 96% av alle svangerskap snur barnet seg med hodet ned før termin, så du har statistikken på din side. Sannsynligvis slipper du keisersnitt og kan føde normalt hvis du vil det. Klem
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 Oki,da skjønner jeg det litt bedre.Har samme diagnose selv. Om babyen ligger i tverrleie når du skal føde blir det ks,og det kommer til å gå helt fint:) Har du øvelser e.l. som hjelper deg å roe ned?Ligg deg ned litt og drikk litt saft eller brus,så skal du se at babyen er i full vigør der inne:)
Arb.ledig husmor Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. juli 2009 Er bare bekymret for at en fødsel skal skje før eg skal på kontroll igjen, og min forrige fødsel tok ikkje lang tid.. Fra vannet gikk og til ho var ute gikk det da 4,5 time.. Så er redd for at noe skal skje denne gangen om ungen fortsatt ligge på tvers og vannet går tidlig denne gangen også...
Gjest Skrevet 2. juli 2009 #8 Skrevet 2. juli 2009 Det tar jo 5 minutter å foreta et keisersnitt, så hvis vannet går er det vel bare å ringe føden så finner de en bra løsning vet du. Det jeg fikk beskjed om er at det ikke skal være farlig om vannet går selv om barnets hode ikke er festet, og dessuten er det sjeldent at vannet går hvis ikke barnet ligger klart til å komme seg ut (og det gjør det jo ikke hvis verken hode eller stump er nede i bekkenet).
Arb.ledig husmor Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 2. juli 2009 Har ete 2 is, e jo liv der...men føle det ikkje e det.. Har ikkje hatt kynnere i dag heller, men det skal eg vel bare være glad til..hehe. Eg e alene hjemme om dagen, mannen og jenta vår komme hjem om ca 30 min, og eg sitte enda i morgenkåpa... Er uke 38 sent å dra på kontroll for å sjekke om ungen enda ligge på tvers?
Gjest Skrevet 2. juli 2009 #10 Skrevet 2. juli 2009 Jeg var på kontroll i uke 37 fordi jeg syntes det var greit å få gjort det litt tidlig, det var jo ikke noe problem å ta det litt før heller da, så du kan jo kanskje be om å få kontrollen litt før. Men det er sjeldent noen vits i å gjøre det noe tidligere for barnet kan jo snu seg ganske lenge ... jeg hadde nok litt tidlig kontroll egentlig for jenta vendte seg med hodet ned natta før ul, he he.
Arb.ledig husmor Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #11 Skrevet 2. juli 2009 Eg spør fordi på barnimagen.com står dette: Mors uke 36, barnets uke 34... Eg e 35+1 i dag.. "Ligger babyen din fortsatt i seteleie nå så skal du sendes til sykehuset for vurdering om du skal føde vanlig vaginalt eller ved hjelp av keisersnitt." Så da syns eg det va litt vel seint med ny kontroll i uke 38...
Mille** Skrevet 2. juli 2009 #12 Skrevet 2. juli 2009 De forsøkte å snu barnet i uke 37, uten hell. Hun snudde seg selv dagen før jeg egentlig skulle ha keisersnitt, 4 dager før termin. Kunne dermed føde normalt, og det gjorde jeg. ) Lykke til!
Gjest Sekretøsa Skrevet 2. juli 2009 #13 Skrevet 2. juli 2009 Jeg hadde kontroll av bekken 14 dager før termin, og på time for å resultat 13 dager før termin.. dagen etter fødte jeg. Hun lå i seteleie, og det var aldri snakk om å snu babyen i det hele tatt. Fødte i seteleie jeg..
Gjest Skrevet 2. juli 2009 #14 Skrevet 2. juli 2009 Hei! Ikke vær redd! HVIS fødselen starter og barnet ligger i tverrleie er det jo umulige å føde normalt, da vil det bli keisersnitt. Snuppa mi lå i seteleie og tverrleie, hun byttet litt mellom de to. Jeg var på ultralyd i uke 35+4 tror jeg det var, da lå hun i tverrleie. (Jordmor oppdaget i uke 26 at hun la feil, derfor ble jeg sendt på ul) Da fikk jeg litt info om hva som kom til å skje videre. Jeg ble satt opp på en ul til da jeg var nesten 38 uker på vei. Hvis hun da fremdeles lå i tverrleie da kom det til å bli satt en dato for ks. Hvis hun lå i sete var det opp til meg om jeg ville prøve på vending (det er litt forksjellig praksis fra sykehuse til sykehus om vendigsforsøk blir gjort), om jeg ville prøve å føde vaginalt eller ks. Avgjørelsene ble selvsagt tatt sammen med lege/jordmor. Hvis fødselen skulle starte før den kontrollen beroliget de meg med at det kom til å bli ks hvis de var den minste i tvil om leiet. På den siste ul'en viste det seg at snuppa hadde snudd seg med hodet ned. Men da fødselen ble satt i gang 14 dager over termin tok de enda en ul for å være sikker. Du er nok i gode hender! De kommer ikke til å la deg føde vaginalt hvis de er usikre på leiet til babyen. Jeg syns du skal ta deg en prat med jordmor/lege om bekymringene dine. Så kan de forklare og berolige deg bedre. Masse lykke til!
Arb.ledig husmor Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #15 Skrevet 2. juli 2009 Er bare en tilfeldighet at eg vet at barnet ligge på skrå/tvers, for eg ba selv om ekstra ul pga noe annet.. Legen mente den låg med hodet ned.. Skal på en rådgivningstime på onsdag neste uke, og til legen på torsdag.. Så får bare fortelle om min bekymring da...
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 2. juli 2009 #16 Skrevet 2. juli 2009 Min tulle 2 hadde vridd seg ikke før under hastejkeisersnittet etter 2 dager fødsel og 8cm så de hvordan hun lå. Men hun var frisk som en fisk. Bare litt hoven i hodet etter ligget stanget i bekkenet under alle veene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå