Cat.68 Skrevet 2. juli 2009 #1 Skrevet 2. juli 2009 har gjort meg noen tanker om dette siden det i tid og utid ropes om hysteri og overbeskyttelse hvis noen følger anbefalinger eller er over middels opptatt av å tenke sikring av barnen. For det meste handler det etter mitt syn ikke i hele tatt om hysteri når man har skjerming rundt ovner, trapper eller skuffer og skap, Ei heller mener jeg det er hysteri om man ikke forlater små barn aleina i biler eller hjemme for å spirnge en kjapp tur i butikken osv. Å følge råd fra forskjellige instanser om å ikke ha helseteppe foran åpningen på vognen, ikke la de sove uten tilsyn på magen, sitte sikkert i bil, osv synes jeg heller ikke går under kategori overbesyttelse eller hysteri. Noen barn er ivrige,klumsete og ramler å slår seg mye, å beskytte barnet mot UNØDVENDIG mye skader og sår mener jeg er omsorg og ikke hverken hysteri eller overbeskyttende fakter. I mine øyne blir overbeskyttelse når man hindrer barnets naturlige utvikkling og utforsking av livets mange sider pga for stor fokus og redsel av små skader som rifter og små skrubbsår . Men i lek som kan få ALVORLIGE skader bør man være frempå som forelder og prøve å eliminere de skader man på et vis kan forutse hvis man da ikke fjerner risikoen, og på den måten kan la de leke tryggt. Nesten aldrig har jeg sett et innlegg her der det faktisk er snakk om overbeskyttelse eller hysteri.Bare omsorg.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #3 Skrevet 2. juli 2009 men en slik som dette lyser litt av hysteri..... hehe http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17238709
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #5 Skrevet 2. juli 2009 Datteren min har noe venninner i nabolaget, hvis mødre jeg synes er hysteriske. Vi bor på landet, øde til, i et relatvit lite boligfelt. Det er lite trafikk og mange fartsdumper, samt fortau. Den ene jenten bor 300 meter unna og den andre 50 meter unna. De er 6 år gamle og får ikke lov til å gå alene til datteren min... hun ene moren antydet til og med at jeg lot 6-åringen reke rundt i nabolaget når datteren min gikk alene på besøk dit. DET kaller jeg overbeskyttelse og hysteri!
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 kan være de er redd for at noen skal kidnappe barna da og ikke trafikken.
Cat.68 Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. juli 2009 Tja, det beror vel lite på hvordan man ser det. Jeg mener kanskje det er unødvendig, men de foreldrene som btuker seg av slike kan jo ihvertfall være trygge på at barnet unngår hodeskader hvis de skulle være maks uheldig. Her er det vel heller markedet som skapet et produkt vi på en måte ikke visste vi trengte og som spiller på foreldres frykt for at barnet skal skade hodet sitt. Men en slik hjelm vil ikke hindre ungen i en normal uvikkling, så hvis foreldrene vil puste lettere med en slik på hodet til barnet ser jeg faktisk ikke det som overbeskyttelse, men omsorg det også.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #8 Skrevet 2. juli 2009 når du allerede passer barn for små fall inne i huset (som sikkert allerede er sikret) så utvikler dette seg gjerne videre i oppveksten, og det er ikke lenger omsorg, barna lever så beskyttet at de vil ha vansker senere. et sted må grensa gå for hva en bør beskytte barna mot, de lærer jo av måten de vokser opp på.
Cat.68 Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 2. juli 2009 Hvorfor da? Den moren eliminerer jo bare risiko hun kalkulerer med finnes der. Dette hindrer jo heller ikke en naturlig utvikkling hos barnen, for jeg regner med moren er lærern deres om hvordan man bør fraktes i trafikken. Man vet jo at barn under 12 år IKKE reknes som trafikk sikre. Er jo ikke sikkert det er barnen hun mener ikke takler å gå aleina, men trafikantene som kan være mer en rimelig idiotiske etter vegene.
Cat.68 Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #10 Skrevet 2. juli 2009 Hva vil de ha problemer med mener da mener du? problemer med at de ikke gjorde ille seg eller hadde like mange blåmerker og skrubbsår som naboen. Er det et mål i seg selv det da? her er eksempel på hva jeg mener er overbeskyttelse. *Å unngå å gå ut med barnet i kaldt vært og leke i snøen fordi barnet kan bli forkjølet * å unngå å la barnet ta del i sosiale sammenkomster fordi det kan bli smittet av andres basiller ( tenker da bort ifra barn som ikke skal eksponeres fra slikt grunnet annen sykdom) * Å ikke la barnet få krype over graset fordi de kan få skrubbsår på knæren etc, etc
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 2. juli 2009 #11 Skrevet 2. juli 2009 anonym 1528 å herregud, stakkars små.. hva blir det neste...? polstring rundt hele kroppen...?????
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #12 Skrevet 2. juli 2009 Overbeskyttelse og hysteri er usunn omsorg. Barn har ikke godt av å bli polstret, de må kunne utforske og lære av sine feil.. "brent barn skyr ilden". Jeg ble selv overbeskyttet som barn, og det eneste det førte til, var at jeg gjorde ting i skjul for mine foreldre, og at jeg var nødt til å lyve om skader. Pluss at jeg ble ganske utrygg og engstelig for det meste. Man lærer jo barna at alt er farlig og potensielt skadelig...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #14 Skrevet 2. juli 2009 Jeg er faktisk enig med Cat.68 for en gangs skyld. Her på forumet er folk ekstreme til å rope hysteri bare noen unngår det legene anbefaler for barn og gravide. Om du passer på barna slaik en bør så er en hysterisk. Skulle tro de mente man bude sette ungene ut i skogen for å se om de vil kunne overleve på egenhånd, nesten.
Cat.68 Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #16 Skrevet 2. juli 2009 Igjen det kommer vel veldig an på øget som ser. Ja brent barn skyr elden, men jeg ønsker da heller å lære mitt barn på annen måte at ovnen, komfyren, elden osv er varm og noe man må passe seg før en at barnet mit skal måtte lære seg det pga 2-3 grads forbrenning på hendene eller annen plass på kroppen fordi jeg mener de må lære seg av egne feil. Ja, enkelte ting kan vi ikke beskytte de mot. Som å ramle når de lærer seg å gå, eller sykle. Ikke heller at det gjør vondt om katten kløner fordi barnet drog den i halen. Men om vi ser at barnet er på vei å dra katta i halen mener jeg vi som voksne forhindrer at det skjer innan katten klorer, eller at vi fanger opp et fallende barn om vi rekker det. Det er mye som er potensielt farlig og skadelig. Å lære barna å innse risiko, for liv og helse mener jeg bare er smart. Å lære de frykt for å leke og utfoldelse i trygge omgivelser Det er overbeskyttelse. men igjen da er det fordi det vil hindre barnet i en sunn utvikkling.
Gjest Skrevet 2. juli 2009 #17 Skrevet 2. juli 2009 Hehe,ikkje kjeft nå når jeg sier at de var lite søte med de hjelmene Men er ALDRI noe jeg hadde brukt noe sånn på mine barn altså.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #18 Skrevet 2. juli 2009 Haha, ja, for kriminaliteten her ute er jo skyhøy! :-D Tro meg, hadde du visst hvor dette er, så hadde du ikke sagt noe så tåpelig engang. Og trafikken er så og si ikke eksisterende. Det er fartsdumper overalt, alle kjenner alle og rett og slett ikke noe rom for villmannskjøring! Ja, jeg mener moren hindrer barna i å utvikle seg. Det er godt for selvfølelsen og selvstendigheten til barnet å bli tiltrodd oppgaven med å besøke venninnen sin som bor noen hus unna.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2009 #19 Skrevet 2. juli 2009 Herregud for et unødvendig produkt! Barn trenger faktisk å lære at når man dunker hue borti noe, så får man vondt! Eller er det meninga at man skal bruke en slik hjelm resten av livet? "Lær å gå hjelm*, my ass. Den vekta på hjelmen gjør jo at ungen får endra tyngdepunkt, blir ekstra "topptung", så å si... Ikke rart viss ungen ramler med en slik hatt på, mener nå jeg! Har sett slike hjelmer som hjelpemiddel, på barn som har epilepsi... men det blir noe helt annet...
Solbollatilmamma Skrevet 2. juli 2009 #20 Skrevet 2. juli 2009 Slik jeg ser det er overbeskyttelse misforstått omsorg. Dersom barna ikke får forsøke ting for seg selv har man jo allerede hindret barnets naturlige utvikling. Nå er det forøvrig forskjell på å ikke følge med 3-åringen på stranda slik at dykkere må hente barnet opp fra bunnen, og det å la barna gå i trapper, klatre i trær, rulle i bakker etc. Likevel betrakter jeg meg som litt mer beskyttende enn endel andre - og forsøker å ikke være hysterisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå