Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillesøsteren til min samboer hadde sex med en fyr da hun var 12-13 år, frivillig sådan - han var midt i 20 årene. Hun var fysisk velutviklet for alderen.

Nå er hun 20 og hun har tatt opp kontakten med denne fyren. Jeg har sagt at jeg ikke vil ha han i mitt hus, for etter norsk lov er han en overgriper. Hadde han liten dømmekraft for 7-8 år siden, da han tross alt var voksen, så er jeg redd han kan gjøre tilsvarende igjen. Min høygravide samboer ønsker at vi skal invitere dem på middag. Ettersom de er søstre, så må jeg uansett forholde meg til denne fyren uavhengig av hva jeg tenker om hans overgrep.

Denne mannen jobber med barn og ungdom, og det synes jeg ikke gjør situasjonen bedre.

Er jeg urimelig når jeg ikke ønsker å ha kontakt med han? Når jeg synes det han har gjort er galt? Min samboer debutterte også tidlig, og hun synes ikke det er noe galt så lenge det var frivillig. Jeg er forsåvidt enig om gutten er så ung at han ikke vet bedre. Samtidig var denne mannen en voksen mann når overgrepene skjedde (selv om det var frivillig).

Hva ville dere ha gjort i samme situasjon? Min samboer er over termin, og dermed skal jeg jo prøve ikke å være urimelig også.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff for et dilemma! Jeg forstår deg faktisk veldig godt uten at jeg vil ut med noen detaljer, har vært/er på en måte i en situasjon med en del likhetstrekk. F.eks vil jeg ikke at barna mine skal være i nærheten av vedkommende mann (som var vesentlig mye eldre enn 20 år, og jenta det gjelder var 12 (nå voksen) og sier selv det var frivillig), men jeg kan heller ikke gjøre noe pga flere inviklete forhold.

Siden samboeren din er høygravid ville jeg kanskje unngått å kjøre noen debatt på dette akkurat nå og de første 3-5 mnd'ene etter fødselen når hun nok fortsatt er sliten og hormonell. Du får forsøke å opptre reservert høflig enn så lenge (og håpe forholdet går over igjen), og så heller snakke med henne igjen siden. Trekk gjerne fram bekymring for å ha en mulig pedofil så tett innpå deres egene barn, din samboer vil kanskje endre syn på denne saken når hun selv blir mor?

Jeg synes ikke du er urimlig i hvertfall, jeg forstår godt følelsene dine, men akkurat i denne situasjonen hadde jeg latt det ligge en liten stund. Det er jo også en liten mulighet for at denne mannen var usedvanlig umoden for alderen og følte seg mer som 16-17 år enn 20 år, og om hun da så ut som en 16 åring også, så... Men likevel, det burde jo ringe en bjelle i hode på en 20 åring når han hører at jenta bare er 12-13 år!

Skrevet

Men han var jo ikke "bare" 20,han var midt i 20 åra :o

Nei du er overhode ikke urimelig! En voksen mann som kan ha sex med en så ung jente er ikke noe jeg ville hatt i hus iallefall!

Det trenger jo ikke gjøre han til en dårlig person,men han er jo tydeligvis en mann med usedvanlig dårlig dømmekraft.

Har ikke villet hatt noe med han å gjøre,da jeg også ser på det som overgrep da du velger å utnytte en sånn situasjon.

Men er også enig med Alva at det er nok best å bare la det ligge nå.

Ta det litt som det kommer,men opplever du noe som du ikke synes er greit har du all rett til å si ifra uansett.

Men du får se hvordan mannen er da,og bare avvente det hele!

men er jo ikke noe galt i å bare nevne det til samboeren din da at du ikke liker det. Det trenger jo ikke bli noen stor sak av det, men du bor jo også der og det blir ikke rett om du skal bare godta at han er hos dere..

Skrevet

Vel, jeg vet ikke alle detaljer - men han er 12 år eldre enn henne. Dvs. at om hun var 12 var han 24. Var hun 13 var han 25. Hun var enten 12 eller 13.

Jeg er helt enig i at det er noe annet om mannen er ung og umoden, men en som er midt i tjueårene bør sannelig ha såpass dømmekraft uavhengig av hvor velutviklet eller ikke jenta er. Han jobber som nevnt med barn og unge, og spesielt da mener jeg hans dømmekraft bør være bedre. Han var forøvrig klar over hennes alder.

Ved at hun var fysisk sett velutviklet er kanskje ikke pedofil det rette ordet, men overgriper kaller jeg han.

Ja, jeg kan legge debatten død nå - men det vil bety at de kommer hit på middag og at vi blir bedre kjent med han. Jeg har lite lyst å ha han luskende rundt i familien når mine barn blir litt eldre.

Skrevet

Jeg tror ikke at fysisk modenhet kan knyttes til mental modenhet, og det kommer fra ei jente som var veldig tidlig utviklet:) Jeg er svært skeptisk til voksne gutter/jenter som føler at en nypubertal småunge er et godt valg av partner. Min første kjæreste var mye eldre enn meg, og jeg følte meg selvsagt voksen for alderen. På mange måter eldre enn han, men jeg ser jo i ettertid at jeg var på mange måter et barn og han en taper (som i dag har et ansvarsfullt yrke i helsevesenet).

Samtidig tror jeg nok at dette er noe du bør la ligge siden den involverte, din svigerinne, ikke har vanskelige følelser knyttet til det som hendte. Alle kan vise dårlig dømmekraft, og selv om han i følge loven er en overgriper og hadde fått en god straff siden han var 20, er det ikke din oppgave å straffe i ettertid. Hadde din kone synes at dette var vanskelig burde du støttet henne, men her står du på sidelinjen.

Skrevet

Jeg hadde satt strek.. fortid er fortid og nåtid er nåtid... ikke dvel ved fortiden.

Det er ikke opp til deg å "godkjenne" valg av partner.

Dersom du ene og alene skal se på situasjonen nå.... så er jo dette fullt lovlig... begge er gamle nok, fornøyde osv.. så hvorfor skal du sette hinder for dette? Å være skeptisk er en annen ting.

At du skal være vanskelig, sette bremser osv. gjør bare at det går utover dere selv, og søsteren til din samboer. Dette har ikke noe godt for seg.

Husk at en trenger ikke like en person for å omgås...man trenger ikke bli bestevenner heller... men å kunne være moden nok for å omgå den partneren som din samboers søster velger.

Når det er sagt er jeg enig i dine innerste tanker om denne personen... og jeg hadde også vært skeptisk.. men det er ikke ditt problem. Du kan si hva du mener dersom noen spør... men der går grensen etter min mening. Det er for mye familietrøbbel som oppstår som resultat av sånn tankegang at man ikke kan omgås den eller den fordi det eller det.... bare bull shit... litt tolerant må man da være...

Skrevet

Min svigerinne og "kone" mener begge at det ikke er galt om menn på 25 år har sex med 12-13 åringer så lenge det ikke er tvang inne i bildet. Begge debutterte tidlig, og føler ikke at de har negative opplevelser/erfaringer med dette. Hvorvidt de har fått skadevirkninger av dette skal ikke jeg uttale meg om.

Jeg jobbet selv et kort periode på barneskole, ansvarlig for en klasse med 12-13 åringer. Javisst, fysisk sett kunne de være velutviklede, men fortsatt så utrolig umodne på andre områder. Om noen år er mine barn 12-13 åringer, og om de da blir "offer" for en eldre mann vil jeg ikke synes at det er greit.

Så jeg har valget mellom å holde kjeft, mislike mannen så mye jeg ønsker, men vise normal høffelighet. La han komme inn i mitt hjem, spise ved mitt bord og leke med mine barn. Det vil mest sansynlig gå helt bra. Hva om det ikke går bra? Vil jeg ikke da angre for at jeg ikke nektet han innpass i mitt hus/familie? Hadde han blitt dømt for overgrepene ville ingen stilt spørsmål - er det så mye bedre når han aldri ble anmeldt/dømt? En tabbe som skjer en gang er en ting, men her foregikk overgrepene over en tidsperiode.

Skrevet

Jeg setter ikke hinder for hvem min svigerinne treffer, men jeg ønsker å hindre at mine barn blir utsatt for unødvendige farer. Hva hun gjør er hennes sak, hun er voksen nå. Når vår svigerinne skal passe våre barn, kan jeg slappe av da?

Toleranse, høfflighet og den biten må en jo ha når en har en svigerfamilie (svigerfamilie er svigerfamilie tross alt).

Jeg er veldig i tvil, derav denne tråden.

Hadde saken vært anderledes om hun hadde vært 7, 9 eller 11? Skulle jeg da også vise toleranse og gi han "tilgang" til mine barn?

Skrevet

Jeg las 20 i det første innlegget ditt, og situasjonen er mer alvorlig når en mann på 25 år har sex med ei jente på 12-13 år. Tenker en pedofili så er jo vel det regnet at en er tiltrukket av prepubertale barn, så på den måten så er det jo ingenting som tyder på at denne mannen vil være en fare for noen av deres barn. Vanskelig situasjon, men fordelen er jo at dere kan være på vakt.

Jeg lurer på om kanskje din svigerinne/kone hadde tenkt på en annen måte om deres egen jente/gutt på 12-13 år hadde et seksuelt forhold til en voksen person på 25 år?

Skrevet

Fikk ikke med meg at det var 25 år, trodde det var 20 år. Da er det noe annet synes jeg. En 20 åring kan til nøds unnskyldes med at han var usedvanlig barnslig, men er 25 åring?!? De klarer seriøst ikke å se at det er noe hakkende galt oppe i hode på en så voksen mann om han vil være med et barn på 12-13 år? Det er faktisk pedofili... Den saken jeg nevnte var snakk om mann på 34-35 år og en 12 åring, frivillig javel, men en 12 åring er IKKE moden for å vurdere dette selv uansett og en voksen burde vite bedre!

Jeg er veldig enig med deg her, ja hadde aldri turd å slippe av gårde en datter (de fleste pedofile konsentrerer seg om ett kjønn) til tante og "onkel" når jeg visste at onkel før ikke har hatt noen skrupler med å forføre et barn. Som du selv sier, når skulle det evt vært en grense da? 12-13 år er å regne for et barn, norsk lov ville definert dette som et overgrep. Punktum. Vent til babyen deres er kommet og blitt litt større og ta det opp med vinklingen på hvordan hun evt ville føle det om denne mannen forførste deres barn når h*n var bare 12 år gammel, ville det vært i orden? Jeg tipper hun vil si nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...