Gå til innhold

Overgangs stønad.... litt hjelp? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurdere å gå ifra sambo, fungere bare ikke lengre! Hva skjer med penger? jeg går hjemme, han jobber for jeg vill ikke ha minste ut i bhg enda. Elste begynner på skolen til høsten.

Er det sån at jeg kan få os for henne, også etter elste mann er blitt 7? Er det høyere satser på 2 barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha hovedomsorgen for å ha rett på stønader som enslig forsørger. Dvs 60% eller mer av daglig omsorg.

En får overgangsstønad for 3 år, som hovedregel. Så lenge minste barn er under 8 år. Der er unntak som kan gi lenger stønadstid. Som utdannelse, påvente av arbeid eller handicapet barn med hjelpestønad.

Det er en størrelse på overgangsstønad, selv om en har flere barn. i dag er den ca 11 900,-. Men en får en barnetrygd ekstra. Så du vil å barnetrygd for 3 barn, selv om du bare har 2.

Du skal ha skatteklasse 2. Og overgangsstønaden er skattepliktig, men har du kun den som inntekt, så er det så lite at du kan ha frikort.

Så skal du ha bidrag fra barnefaren. Du kan finne ut bidragets størrelse ved å bruke bidragsveilederen på nav.no. Det er en kalkulator. Dette er det lurest å la NAV ta seg av, for da kan en ha rett på et lite bidragsforskudd, om far ikke skulle betale en måned eller flere. Og du slipper å måtte evt mase på barnefar om bidragspengene. Da tar NAV både utregning og innkrevingen for deg gratis. Og siden du har så lite/ingen inntekt, så kan du be om fritak fra engangsgebyret NAV tar for utregningen(ca 8-900 kr).

Du kan ha rett på stønad til barnepass, men da er kravet at du er i aktivitet. Dvs arbeider, studerer, eller er meldt som reell arbeidssøker på NAV. Denne stønaden dekker 64% av barnepassutgiftene minus matpenger.

Siden du ikke har inntekt, og da muligens ikke hadde det i fjor, så kan du søke på bostøtte hos kommunen. Inntektsgrensen for en voksen og to barn er ca 200 000 nå. Dette er den inntekten som står på ligningen for i fjor.

Men for å få dette, så kan dere ikke ha samme adresse, så det må ordnes før du søker(eller idet du søker). Og så må dere til mekling på familievernkontoret. For du trenger den meklingsattesten for å få den ekstra barnetrygden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...