Gå til innhold

Hvilke krav har man - permisjon uten lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man jobber i kommunal sektor - har man krav på permisjon uten lønn etter å ha hatt fødselspermisjon? Jeg har hatt et år permisjon uten lønn men tenker å søke om et år til, finnes det et reglement som er felles for kommunene? Eller er det et spørsmål fra kommune til kommune??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg vet det 110% sikkert så tror jeg du har krav på det. Du har vel krav på inntil 3 år permisjon uten lønn, ihvertfall! Det kan ingen nekte deg om du søker.

Skrevet

Jeg mener også at du har krav på å få innvilget et vist antall år med ulønnet perm i forbindelse med bla det å få barn.

Men da må det vell gå etter reglene?

Altså, hvor tidlig du må søke osv.

Der er vell også noen forholdsregler?

Men da går det vell mer på at arb.giver vil tape/miste osv ved at akkurat du er borte fra arb.plassen? Tror de færreste av oss har slike arb.forhold....

Undersøk hvertfall nøye om hvor tidlig du må si fra/søke om forlengelse slik at du ikke feiler der :)

Er forskjell på hvor lenge en ønsker perm også.

Skrevet

Nå mener jeg du har krav på ett år av gangen. Ikke flere.

Men jeg vil også tro at arbeidsgiver ikke vil være vanskelig å nekte deg det selv om du ikke har KRAV på det per def.

Skrevet

Klippet fra lovdata.no (arbeidsmiljøloven)

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd.

Du har altså ikke krav på mer enn tolv måneder ulønnet permisjon, men mannen din har også krav på 12 måneder, så man kan tilsammen ha to års ekstra permisjon uten lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...