awenka84 Skrevet 1. juli 2009 #1 Skrevet 1. juli 2009 Jeg prøver å ikke være en av disse hysteriske gravide. MEn jeg har hatt et total avhold fra alkohol i hele svangerskapet. Er jeg kjedelig? Men så hører jeg at mange koser seg med ett glass vin eller en liten likør å sånn. Min jordmor sa tydelig ifra til meg at ingen alkohol i svangerskapet. Men hun sier jo så mye annet rart også. Vel noen linker om dette temaet eller andre fakta taes imot med takk.
Juuuunibaby <3 Skrevet 1. juli 2009 #2 Skrevet 1. juli 2009 Hmmm, så rart. Trodde ikke det var vanlig å drikke noe alkohol under svangerskapet. Jeg synes ikke du er kjedelig. Jeg drikker heller ingenting og har ikke tenkt å gjøre det heller.
awenka84 Skrevet 1. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. juli 2009 Godt det ikke bare er meg. Jeg er nå over halvveis i svangerskapet.
Småtorsk Skrevet 1. juli 2009 #4 Skrevet 1. juli 2009 Jeg skjønner godt hva du mener, men enten man kaller oss hysteriske eller ei er det lurt, da. Det kan godt hende at nulltoleranse er overforsiktig. Men i forhold til hvor mye man ikke veit, er det best å være på den sikre sida. Man veit jo tross alt at alkohol er veldig farlig for foster, verre en heroin faktisk, men man veit ikke nøyaktig hvor mye som skal til. Og grunnen til at man ikke veit det, er at det er rimelig uetisk å forske "skikkelig" på det. Man kan jo ikke akkurat få en gruppe kvinner til å drikke jevnlig, å så måle hvor skada ungene deres er. Det eneste man kan gjøre, er å spørre gravide om de drikker eller ikke, og man kan ikke akkurat stole på at folk innrømmer sannheten her. Jeg velger å være "hysterisk" på to ting: Alkohol og røyk. Sjansen er for stor. Så vingler jeg heller mellom å ete salami og å se på det som djevelens verk!
Trappetrollet.. to små&spire:) Skrevet 2. juli 2009 #5 Skrevet 2. juli 2009 hei! Jeg har akkurat skrevet oppgave i sykpleie om dette temaet. Det er faktisk bevist at alkohol er mer skadelig i svangerskapet enn narkotika! Så du er absolutt ikke hysterisk, bare fornuftig og en god mor for barnet ditt! Det er tross alt bare 9 mnd man MÅ holde seg unna dette, og det bør alle klare:)
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 Er vel ikke kjedelig å holde seg unna alkohol. Da er jeg dødskjedelig for jeg holder meg unna når jeg ikke er gravid også:-p Mennesker som mener man er rar eller hysterisk bare fordi man ikke vil drikke når en er gravid (eller ellers) har vel litt store modenhetsproblemer?
Lillemor&Gutta Skrevet 2. juli 2009 #7 Skrevet 2. juli 2009 Mange sier at en boks øl neppe skader men allikavel er det ikke verd å ta risikoen. Jeg drakk før jeg visste men ikke en dråpe etterpå. Finnes andre alternativ slik som munkholm hvis man absolutt vil ha seg en pils en kvel. Gjæra skal jo være bra får barnet å du får allefall følelsen av å drikke øl uten å skade. Fungerer godt for meg å er virkelig å anbefale til en varm kveld med grillmat =) Men helt enig med di andre.. INGEN alkohol. Allefall ikke her i gården =)
Tigerpote Skrevet 2. juli 2009 #8 Skrevet 2. juli 2009 Jeg trodde ikke dette var verdt å diskutere engang? At du er KJEDELIG når du ikke drikker? Det er en opplest og vedtatt sannhet at alkohol ER skadelig for babyen, de vet ikke i hvor store mengder, men skader på babyen er vist selv med små mengder alkohol. Og ja, heroin, er det "beste" du kan ta for babyens skyld, da får den sannsynligvis "bare" abstinenser. Men herregud, røyk, alkohol og narkotika hører IKKE hjemme i et svangerskap!
edition Skrevet 2. juli 2009 #9 Skrevet 2. juli 2009 Ikke så lenge siden jeg så en reklame angående dette - et glass (som vanligvis er godt for deg) i ny og ne skader fosteret det også.
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 2. juli 2009 #10 Skrevet 2. juli 2009 Om du har veldig lyst på vin i sommervarmen, finnes det jo alkoholfrie viner også. Selvsagt ikke helt det samme, men.. I mitt første svangerskap fikk jeg høre at jeg var fanatisk. Jeg drakk ikke, ville ikke smake en slurk engang om noen spurte om jeg kunne, ikke lukte engang...det er jo ikke farlig å lukte, men det bare bød meg imot, klarte ikke lukta av alkohol. Så synes ikke du er hysterisk. Som flere her sier, en vet jo ikke hvor mye som skal til for å skade, en vet bare at det kan skade. Nå går jeg med nr. 4 og koser meg med et glass iskald hvitvin nå og da, alkoholfri selvsagt...den heter Ariel, Blanc premium dealcoholized wine...kjøpes på polet. Koster rundt 65 kr, så er jo like dyrt som de billigste med alkohol....men denne har jeg hatt i flere uker nå. Et annet godt alternativ er jo iskald cider av ulik type, uten alkohol.
Småtorsk Skrevet 2. juli 2009 #11 Skrevet 2. juli 2009 De eneste gangen jeg sier "jeg er jo ikke hysterisk heller, da" i forhold til alkohol er til de som mener jeg ikke bør drikke Mozel, Munkholm og kefir pga. de ørsmå mengene alkohol.
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 2. juli 2009 #12 Skrevet 2. juli 2009 Jeg trodde at det var allmenkjendt at en holder seg unna alkoholholdig drikke når en er gravid (mener da ikke mozel ol). Hadde fått en utrolig dårlig samvittighet av par et par slurker tror jeg. Og det samme gjelder røyk!!! Men hva en skal spise og drikke og hva som er "farlig" forandrer seg mye. Når jeg gikk gravid første gang så spurte jeg mamma. Hun har da tross allt fått 5 friske unger og mye av det hun sa var trygg mat var nå farlig som feks spekeskinke. Og når jeg i tillegg sa til mamma at jeg måtte være forsiktig med kofein (cola, kaffe) så skjønte hun ingenting for det hadde hun aldri hørt om og lillebroren min er født på 90 tallet...så mye har forandret seg på den fronten, sikkert bare i løpet av de siste 10 årene. Men er glad for at forskerene holder oss oppdaterte og for at jeg lett kan finne innformasjon om hva jeg skal holde meg unna;)
Silje_vanilje Skrevet 2. juli 2009 #13 Skrevet 2. juli 2009 Ingen med litt vett mellom ørene drikker alkohol når dem er gravide. Er ikke hysteriskt å være avholds, er jo normalt!
lille frø, mor til to Skrevet 2. juli 2009 #14 Skrevet 2. juli 2009 Jeg så på BabyTV i går på nettet. Der sa jordmor at man godt kunne drikke litt under svangerskapet. Et glass vin i ny og ne, men ikke mer. Vet dere, jeg fikk sjokk!! Det hadde jeg aldri gjort.
awenka84 Skrevet 2. juli 2009 Forfatter #15 Skrevet 2. juli 2009 sitter lettere forskremt i sofaen. Verre enn heroin (narkotika) tror jeg avslutter andre del av svangerskape slik jeg begynte det med en nulltollerane for alkohol. Spurte samboeren hva han syns om jeg tok et glass vin etc. Han sa da ville han kaste meg ut. hehe-
Candy girrrl Skrevet 2. juli 2009 #16 Skrevet 2. juli 2009 Nettopp tilbake fra et opphold i talia. Der tar flertallet av damene seg et glass vin til maten. Og ingen ser rart på de eller reagerer. Det er med andre ord helt normalt. Men på den annen side stopper de etter det ene glasset. Gravid eller ikke. Så ergo tror jeg Norge med sitt latterlige alkoholkonsum har mye flere alkoholskadde tross nulltoleranse under graviditet enn Italia. Fordi mange fester og drikker før de oppdager at de er gravid. Så personlig tror jeg noen norske runder på flatfylla er verre enn det ene glasset som er greit i mange land. Er selv helt avholden under graviditet. Men ler litt av de som ikke tør å ta èn liten slurk rødvin av glasset til mannen når en interessant vin blir sendt rundt.
Småtorsk Skrevet 2. juli 2009 #17 Skrevet 2. juli 2009 En eneste slurk av vinglasset med interessant vin blir jo omtrent som mikropromilla i Munkholm. Men jeg lar vær allikevel, for jeg er så skrekkelig glad i rødvin at det å bare ta en slurk ville vært selvtortur!;-) Bedre med avholds, så kan jeg prøve å "glemme" hvor godt det er...
Gjest Skrevet 3. juli 2009 #18 Skrevet 3. juli 2009 jeg hadde ikke en dråpe alkohol i forrige svangerskap, og har heller ikke tenkt til å drikke i dette svangerskapet. det byr meg imot, og er jo rett og slett idiotisk og egoistisk å drikke når en vet at det kan skade ungen. den dagen jeg fant ut at jeg var gravid, så var alkohol og røyk ute av mitt liv ihvertfall for di neste 15 månedene....
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 3. juli 2009 #19 Skrevet 3. juli 2009 Jeg klarer fint å avstå alkohol mens jeg er gravid, og tenker ikke mer på det.. Trenger ikke ta sjansen eller utsette fosteret/babyen for alkohol.
second_time Skrevet 5. juli 2009 #20 Skrevet 5. juli 2009 Se på linker fra Borgerstad klinikken og Helse og sosial dep. på internett. Recovering hope og Livsviktig -er to informasjonsfilmer om svangerskap og alkohol. Anbefales på det varmeste. Kan bestilles via nettsiden til Borgerstad klinikken. Alkohol er skadelig for fosteret. Det finnes ingen sikker periode hvor man kan drikke alkohol, fordi fosteret er i kontinuerlig utvikling. Filmene jeg viser til ovenfor beskriver hvordan alkohol krymper inn og ødelegger celler i forsteret. De beskriver også i den ene filmen hvordan fosteret bader, drikker og tisser alkohol når mor har drukket. Jeg jobber til daglig med rusmidler og gravide som ruser seg/har ruset seg i svangerskapet. De må leve med russkadene de har påført sitt barn. Vi kan levende forestille oss hvor forferdelig det må være. Det handler ikke om at det er bare de som drikker mye som får russkadet barn, de som har tatt ett glass eller to i svangerskapet er også utsatt for å forstyrre og ødelegge utviklingen til fosteret. Til høsten kommer helse og sosialdep. med en ny kampanje på TV om alkohol og svangerskap. Jeg ser frem til at dette budskapet når alle gravide kvinner :0) Ja, takk til et rusfritt svangerskap! Uansett mengde. :0)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 5. juli 2009 #21 Skrevet 5. juli 2009 Om du er kjedelig? Nei, du er fornuftig. Jeg for min del har så stor glede av svangerskapet og det at jeg skal bli mamma snart, at jeg har ikke noe behov for alkohol for å ha det gøy. Før jeg ble gravid, var at alkohol et must på fest, og jeg var egentlig ganske vill på det området. Nå er det ikke like "viktig" lenger. Og jeg føler meg slettes ikke kjedelig. Deilig å kunne gå på fest uten å bli sett rart på fordi jeg ikke skal drikke
venter barn nr 6 okt fødeklar Skrevet 6. juli 2009 #23 Skrevet 6. juli 2009 nei du er ikke kjedelig men en fornuftig mor
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 6. juli 2009 #24 Skrevet 6. juli 2009 Det varierer veldig med anbefalinger om dette, fra år til år nesten. Da jeg var gravid med nr 1 så var det liksom greit å ta et glass vin i ny og ne. Nå så anbefales det totalavhold i svangerskap. Jeg syns jo det sier nok at den promillen vi får, den får fosteret også. Da frister det ikke å drikke alkohol syns jeg.
vasekopp Skrevet 7. juli 2009 #25 Skrevet 7. juli 2009 Jeg har ikje lest de andre innlegga. Men gudbedre jenter! Så vikti er ikje den alkoholen! Fatter ikje hvordan noen kan "kose seg" me ett glass vin, når enn ikje vet om det faktisk er farlig for den lille spiren! Ta dere sammen! Vent me alkholen etter svangerskapet!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå