Olianna Skrevet 1. juli 2009 #1 Skrevet 1. juli 2009 Har vært litt stresset i det siste, fordi jeg trodde søknaden måtte sendes til NAV tre måneder før jeg går ut i permisjon. Men så står det at jeg må ha bekreftelse på termindato av lege/jordmor utstedt etter svangerskapsuke 26. Og jeg er jo bare i uke 23, så da bør jeg vel fortsatt ha god tid??!! Flere som sliter med å få svangerskapspermisjonen til å gå opp? Jammen litt av et puslespill, med uker til fordeling, ferieavvikling og fedrekvote. Hadde vårt svare strev med å sette oss inn i alle regler her om dagen... :0)
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 1. juli 2009 #2 Skrevet 1. juli 2009 Dette er vi veldig usikre på også. Jeg har sendt en kortfattet søknad om permisjon. Jobber i kommenen, så vi har eget skjema. Måtte sende en søknad nå, for stillingen min skulle lyses ut. NAV vil ta kontakt når det nærmer seg fødsel, fikk jeg beskjed om av sjefen. Hva mer vi skal gjøre, det vet jeg ikke. Noen som vet hvordan fedre gjør det med sin permisjon?
"nøtteliten" Skrevet 2. juli 2009 #4 Skrevet 2. juli 2009 Det er vel noe uvanlig at nav tar kontakt når det nærmer seg fødsel . Hvordan skal de vite at u snart skal føde dersom du ikke har sendt inn søknad om permisjon med vedlagt terminbekreftelse. Man finner skjema "krav om ytelser ved fødsel og adopsjon" på nav sine sider . Denne skal fylles ut og vedlegges terminbekreftelse. Det eneste arbeidsgiver skal gjøre er å sende "inntekt-og skatteopplysning" Når det gjelder engangstønad kan denne sendes etter uke 26. Sknad om foreldrepenger bør sendes ca 4 uker før permisjon skal begynne. Far må selv søke sin arbeidsgiver om permisjon. Arbeidsg skal sende inntektopplysninger til nav. Man er ikke nødt til å bestemme når fedrekvoten skal tas ut med en gang. Det går an å melde fra om dette senere. (ca 4 uker før han skal ta*)
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 2. juli 2009 #5 Skrevet 2. juli 2009 I min søknad har jeg skrevet termindato. Jeg har bare gjort som kommunen sier, og må jo bare stole på at de vet det. De har jo hatt mange søknader om svangerskapspermisjon å håndtrer før de. NAV vet når jeg skal føde, det står i den permisjonssøknaden jeg sendte. Ikke sikkert alle kommuner har lik prosedyre på dette, men vil jo tro at jeg skal fylle ut flere skjemaer etter hvert.
Jente 2 år, gravid igjen:) Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 Vi har ringt NAV og spurt:) Man må sende inn etter uke 26 og senest 3 mnd etter fødselen:) Det er til mors arbeidsgiver man må søke 3 mnd før termin:)
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 2. juli 2009 #7 Skrevet 2. juli 2009 Et godt råd: Ta et par kopier av den termin bekreftelsen som du får av lege/jordmor. NAV klarte nemmlig og rote den bor hele 2 ganger...så jeg måtte derfor troppe opp hos lege for og få ny et par ganger. Denne gangen skal jeg ta kopier bare sånn i tillfelle NAV klarer og rote det til igjen;)
Sjarmi Skrevet 2. juli 2009 #8 Skrevet 2. juli 2009 Det var et godt råd troika.com. Men må vi søke kommunen, arbeidsgiver og nav? Er i uke 26 nå så burde vel begynne å se litt på dette. Blir helt forvirret jeg!!
Sarah & Marcus mamma Skrevet 2. juli 2009 #9 Skrevet 2. juli 2009 en må søke permisjon til arbeidsgiver innen tre måneder før termin... men du trenger ikke å søke til nav før rundt 4-6 uker før termin...;-)
Tigerpote Skrevet 2. juli 2009 #10 Skrevet 2. juli 2009 jeg må ikke søke arb.giver 3 mnd før, men tar det samtidig med søknaden til nav. det var det jeg fikk beskjed om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå