Gå til innhold

Reker.... (litt ekkelt....) (legger ut for en på svangerskapskontroll)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiste reker forrige uke og etter det har jeg sliti med gulhvite 0,5cm tykke, 2-3 cm lange marklignende ting som kommer ut av rompa mi både av seg selv og med avføringen... Er det noen som veit hva det kan være?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vel er du sikker på det har noe med rekene du spiste å gjør???

JEg har spist masse reker og aldri fått de samme plagene.

Høres ikke ssærlig delikat ut. Syns du skal kontakte lege umiddelbart. LEgevakten etc. For det der kan vel umulig være noe bra. HAr du ikke tatt noe medisiner mot dette?????

Skrevet

Det veit jeg ikke siden det ikke er meg som har disse plagene... det stod i innlegget at det var etter det så da tror jeg vedkommende er sikker på det... hørtes ikke særlig delikat ut nei... håper noen andre har noen bedre svar til vedkommende....

Skrevet

Da håper jeg du kan gå en annen plass med slik skremselspropaganda mot nydelige skjønne reker.

Det er helt trygt å spise reker.

Skrevet

Dette er jo mark, og de kommer ikke av reker! Kan være smittet av andre, katt eller bare fått det under neglene eller noe. De lever ikke i reker for å si det sånn.. Hun må ta en ormkur, dra til legen med en gang!!

Tatt fra lommelegen.no:

"Småmark er vanligst i Norge.

Det er vanlig over hele verden, og er ganske hyppig hos barn, sjeldnere hos voksne Det er en liten gulhvit mark, 8-13 mm x 0,5 mm Det smitter fra "stumpen til munnen", dvs at småmark og egg finnes rundt endetarmen. Eggene kan komme på fingre, handlklær, sengetøy etc og kan derfra lett komme videre til andre, og gi infefesjon hos dem. Det gir intens kløe i endetarmen, særlig om natta. Der finnes gode medisiner.

Vi ser i Norge også av til infeksjon med "Spolorm" (=ascaris lumbricoides). Det er en 10-30 cm lang, hvitaktig orm, nesten som en meitemark. Smittemåten er den samme som for småmark. Det gir oftes få symptomer. Der finnes gode medisiner."

Skrevet

I følge en kollega som har to små jenter i barnehage, er visstnok dette vanlig blant små barn. Barnemark/småmark. Visstnok smittsomt i følge han, og hele familien måtte behandles, men forholdsvis ufarlig. Lykke til:)

Skrevet

og dessverre så skyldes ikke dette at hele familie hadde hatt rekekveld.

Skrevet

Barnemark er helt vanlig, trenger ikke dra til legen.

Man får kjøpt tabletter mot barnemark på apoteket uten resept.

Skrevet

Ja jeg og. Blir lenge til neste rekekveld for å si det sånn.. Hvis jeg noen gang får lyst på det igjen!

Skrevet

Kjære vene dere.

Barnemark er veldig vanlig, spesielt i småbarnsfamilier.

Som det sies kan dette smitte ved kontakt, fordi egg kan ligge under negler....smitte via håndklær, sengetøy o.l.

Hygiene er derfor spesielt viktig. At en spiser mat uten å ha vasket hender kan være nok. Frukt og grønt som ikke er vasket kan også være en kilde. Ofte så kan barn få dette fordi de har lekt i sanda, der det har vært katt. Putter en finger i munn og leker videre, ikke noe uvanlig fenomen for de som vet hvordan barn er.

Det er som regel hyppigst forkomst/utbrudd vår og høst, men kan selvsagt skje hele året. At en får mark av å spise snø, er en gammel myte, da må snøen være skikkelig forurenset.

En kan kjøpe resepfrie tabletter på apoteket. Hele familien bør behandles. Sengetøy bør skiftes. Vær nøye med hygienen (spesielt hånd). Gjenta tablett behandlingen etter ca. 1 uke fordi tabletten tar bare liv av marken, men ikke eggene. Følges ikke dette opp, vil jo eggene klekke og dere har igjen et problem med mark.

Dette er selvsagt ikke farlig, bare veldig ubehagelig da det lager kløe. Spesielt om natten kan dette være ille. Når barnet har lagt seg, vil det kanskje klage på kløe i stumpen. Dette er fordi om natten så blir det gjerne litt varmere og hunmarken kommer ut og legger egg rundt endetarmsåpningen. Disse ser ut som sytrådstore ting.

Ønsker dere lykke til videre, og kos dere med maten (reker)...bare husk håndhygiene.

Mange klemmer fra meg ;O)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...