På`an igjen...har født... Skrevet 1. juli 2009 #1 Skrevet 1. juli 2009 Jeg har ikke rett på mere støtte fra lånekassen til høyere utdanning da jeg har fått dette i 8 år pluss ett år ekstra pga fødsel i 2007. Jeg skal ha nr 2 i september og lurer på om disse reglene gjelder for fødselsstipend også. Jeg skal ha permisjon fra siste året på universitetet til høsten og vet at jeg ikke får støtte fra lånekassen til utdanning men gjelder dette da også bare stipend? jeg skal jo ikke låne mere penger bare ha fødselsstipend. Vil dette også gjelde forsørgerstipendet? slik at jeg ikke får noe for mine to barn lenger? prøver å ringe lånekassa men de har timer med vente tid. Får nok sende en mail og høre.....
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 1. juli 2009 #2 Skrevet 1. juli 2009 Hvor lenge kan du få støtte? Du kan få støtte i opptil åtte år til sammen til høyere utdanning og annen utdanning utover vanlig videregående opplæring. Du kan ikke få støtte i mer enn åtte år selv om du skulle bli forsinket. Det kan gjøres unntak dersom du er forsinket på grunn av sykdom, funksjonshemming eller fødsel/adopsjon. Forsinket i utdanningen Hvis du er forsinket i utdanningen (stryker, utsetter eksamen eller avbryter), kan vi normalt gi støtte i inntil ett år utover normert tid. Hvis du er mer enn ett år forsinket fordi du har vært syk eller fått barn, kan vi gi støtte ut over ett års forsinkelse. Ut fra dette som står på lånekassen sin hjemmeside, vil jeg tro at du kan få fødselstipend.
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 1. juli 2009 #3 Skrevet 1. juli 2009 Tror desverre ikke det nei - dersom du ser på hva som kreves for å kunne motta fødselsstipend står det Vilkårene for å få foreldrestipend ved fødsel og adopsjon er at du har opptak i en utdanning og: * at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen Om du har rett eller ikke avhenger altså av om du har rett til støtte de siste 6 mnd før fødsel (sånn tolker i alle fall jeg det). Hva med å sende en mail til Lånekassa direkte? De svarer relativt raskt og greit på mail, og da har du alt skriftlig dersom det skulle bli behov for dette senere :-)
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 1. juli 2009 #4 Skrevet 1. juli 2009 Hun har jo opptak, men skal ha permisjon. Så lenge hun går på skole nå og mottar stipend/lån, har hun jo krav. MEN, dersom hun ikke har tatt ferdig eksamener og skylder mer enn 60 studiepoeng, har hun ikke rett. Sommerferien regnes som en del av de siste 6 mnd. Men som du sier, greit å sende en mail. Men det beste er jo sende en søknad, folk blir behandlet individuelt ut fra forløpet osv.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 1. juli 2009 #5 Skrevet 1. juli 2009 Må dessverre si jeg forstår reglene på samme måten Som EllaBella... Hun har ikke krav på mer støtte fra lånekassen om hun skulle ha studert i høst. Hun har jo brukt opp sine 8år.. Og som EllaBella sier må hun ha rett på støtte fra lånekassen i utg.pktet om hun skal kunne få perm.penger. Og slik jeg har forstått reglene gjelder det ALL type støtte, ikke bare lån, så tviler på du får noe som heldst derfra til høsten dessverre. Men du får prøve å ringe til du kommer igjennom, evt sende inne en søknad og håpe det beste, er jo mulig vi tar feil her....
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 2. juli 2009 #6 Skrevet 2. juli 2009 Jo, det er vel riktig det. At hun ikke har krav, siden hun har brukt opp tiden sin. Men hender de gir utover disse årene står det da. Men har hun nettopp brukt opp de 8 årene eller er det f.eks 1 år siden. Det spiller vel en rolle det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå