Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #1 Skrevet 1. juli 2009 Hva skjer der? Er det for mor eller barn? Eller begge?? Hilsen "uvitende"
Gjest ✿biss med twins✿ Skrevet 1. juli 2009 #2 Skrevet 1. juli 2009 Da jeg var på seksukers bodde vi på sykehuset enda, så jeg stakk bare oppom legen:) Snakket i 2 min, fikk resept på spiral og gikk.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #3 Skrevet 1. juli 2009 6-ukers kontroll hos fastlege er for mor. Det er prat om blant annet prevensjon og det blir gjort gu for å sjekke at alt er i orden etter fødsel. Man kan vel også be om henvisning til gynekolog hvis man ikke vil at fastlegen skal foreta den gynekologiske undersøkelsen.
Gjest ✿biss med twins✿ Skrevet 1. juli 2009 #4 Skrevet 1. juli 2009 Jeg ville ikke ha gu og fikk velge det selv.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #5 Skrevet 1. juli 2009 Det var bare meg som ble sjekket, selv om babien ble grundig gransket. Legen min klarte ikke å la være å kose og sjekke litt. Akkurat blitt bestefar så var litt i babyhumør kan man si. GU ble foretatt, og ble sendt vidre til undersøkelse på sykehuset siden ting ikke var som det skulle være.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2009 #6 Skrevet 1. juli 2009 Mor skal til kontroll hos fastlegen, mens barnet skal ha 6-ukers kontroll på helsestasjonen. Man trenger ikke GU hvis man ikke ønsker det. Jeg snakket bare om fødselsopplevelsen/barseltiden og fikk resept på prevensjon.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 1. juli 2009 #7 Skrevet 1. juli 2009 Begge deler- eller, det er to forskjellige ting. Mor skal ha sin kontroll ca 6 uker etter fødsel hos fastlege. I noen tilfeller tar man gyn.undersøkelse, men ikke alltid. Jeg tok feks celleprøve fra livmoren mens jeg var gravid, derfor tok jeg ikke det- og dermed gyn.- ved 6-ukerskontrollen. Ved behov tar også legen en generell titt på underlivet, hvordan det har grodd osv, men det er heller ikke alltid nødvendig, kommer an på deg, om du opplever problemer med det eller lurer på noe. Enkelte ganger tar man blodprøver, jern etc. Men føler man seg helt fin, ikke har noen problemer hverken her eller der, så blir det ikke annet enn en samtale. Min lege tok feks kun blodtrykket mitt, siden jeg følte meg helt frisk. Babyen skal også ha 6-ukerskontroll, men da hos helsesøster og barnelege på helsestasjonen. Der sjekkes reflekser, utvikling og generell helse, samt at HS tar en samtale med mor om hvordan hun har det og man får et spm.skjema som skal kartlegge om man feks har fødselsdepresjon osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå