Gå til innhold

GRANDELOVEN

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i ein tomans bolig og har lyst til og male huset. Men så er det slik at naboen vil vente noen år til og vi har ikkje samme smak på fargen. Kan jeg barre male det slik jeg vil da ? Finner ingen ting om detta i grandeloven eller er jeg blind.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bli enig om ny farge eller mal i den fargen som er allerede.

Alt annet skriker særing.

Skrevet

Kutyme er skikk og bruk som er så kjent og vanlig at det utgjør en rettsregel som slår igjennom også i forhold til deklaratorisk lov.

Kommer fra latin "consuetudo". Con = sammen, suetudo = vane, tradisjon. På italiensk "costume", på fransk "coutume", på engelsk "custom", og altså norsk "kutyme".

Nærmeste norsk-norske ord vi har som kan bety det samme, er "vane/sedvane".

Det vil si at nabo/grande-loven IKKE har noen lovreguleringer om dette, og det er da kutymen kommer inn i bildet.

Og da er det normalt:

Enten å beholde samme farge.

Finne en ny farge som begge kan enes om, eller fremstå som nabolagets bygdetullinger som alle ler av fordi den ene idioten velger rosa og den andre tullingen velger spygrønt.

Altså, du kan ikke tvinge naboen til noe som helst, og naboen kan ikke tvinge deg til noe som helst.

Så det beste er å bli venner og enige om fargevalget, eller flytt i en enebolig i en kommune som ikke har fargereguleringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...