Gå til innhold

Når kan jeg si jeg er 6mnd på vei?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hei dette lurer jeg litt på også, jeg har termin den 31 okt så begynner på uke 23 i morgen, finner ingen gode svar noen steder,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin 30. oktober. I følge dama på ultralyden sine beregninger er jeg ferdig med uke 23 i dag. I følge legen begynner jeg på uke 23 i dag (hun sitter og vrir på et slikt hjul, som aldri har stemt overens med hverken mine egne beregninger, jordmor osv). En ukes forskjell altså. Hvem skal man høre på? Jeg vil tro at det er når man er ferdig med uke 24 at man kan si man er 6 måneder på vei?

Termin min ble flytta fram ei uke, til den 30. oktober. Og det stemmer jo ikke overens med lengde på et svangerskap, og de beregningene man går ut i fra.

Forvirret!! Men sneipen kommer vel når han kommer uansett :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på dagen 27 uker i dag og har fått diverse eposter fra flere gravidklubber om at jeg nå er 6 måneder på vei. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

 

Det står et annet sted her p BIM på en oversikt:

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

Det står under 2.trimester

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter noen måneder gidder jeg ikke å telle uker mer. Det er ok i starten; 12 uker er liksom 3 mnd etc. Men en ligger jo liksom 2 uker bak skjema hele veien. Så jeg anser meg selv som 6 mnd på vei når jeg har 3 mnd igjen. Ergo, har termin 15. oktober, 6 mnd på vei 15. juli. Enkelt og greit.. :)

 

(det stemmer jo forsåvidt godt med at en er 6 mnd på vei i 26+5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei dette lurer jeg litt på også, jeg har termin den 31 okt så begynner på uke 23 i morgen, finner ingen gode svar noen steder,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på 2.trimester siden, og det ser forsovidt litt logiskt ut.

 

1. mnd: 1.-4. uke

2. mnd: 5.-9. uke

3. mnd: 10.-13. uke

4. mnd: 14.-18. uke

5. mnd: 19.-22. uke

6. mnd: 23.-27. uke

7. mnd: 28.-31. uke

8. mnd: 32.-36. uke

9. mnd: 37.-40. uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er det som stemmer ja. Så jeg er i uke 24 nå. Ikke så viktig med disse ukene egentlig, men litt greit å ha litt oversikt.

Og da jeg skrev lenger opp her, mente jeg at man kanskje er 6 måneder på vei når man er ferdig med uke 26, ikke uke 24. Er ikke så fryktelig god med gangetabellen, hehe :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 x 6 = 24. Ikke 26. Men noen teller ikke med de to første ukene, mens andre gjør det. Og som dere ser, jeg kan ikke telle og regne, så jeg mister nok helt oversikt over ukene før fødselen.. hehe :o)

Oversikten som står nederst skrevet av gravid_24 så jo riktig så fin og oversiktlig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager

2 fullgåtte måneder: 8 uker + 6 dager

3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager

4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager

5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager

8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager

9 fullgåtte måneder: 40 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner 6 mnd fra første dag i siste mens. Jeg har termin 10. oktober. Dvs første dag i siste mens var 1. januar. .. da teller jeg bare måneder etter den dato som da blir 6 mnd 1. juli. Da var jeg 25+6 uker på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler jeg kunne si at jeg er 6 mnd på vei fra den dagen jeg var 27 uker på vei, dette var dagen før det faktisk var akkurat 3 mnd til termindato den 4.juli. Har termin 4.oktober...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver måned er jo som regel lengre enn 4 uker (med unntak februar når det ikke er skuddår...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si man er 6 mnd. på vei når det er tre måneder til termin. Jeg regner frå dato til dato, min termin er 14. okt., dvs. at jeg er 6 mnd. på veg 14. juli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller for å gjøre det helt enkelt: 6 måneder fra første dag i siste menstruasjon. For eksempel: Min siste menstruasjon begynte 12. januar - jeg er derfor 6 måneder på vei 12. juli.

 

Ettersom et svangerskap ikke er nøyaktig 9 måneder blir det riktigere å ta det fra begynnelsen, enn å regne seg bakover fra termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...